Facebook Pixel

«Відкритість — це фундамент»: економіст Роман Шеремета про принципи побудови персонального бренда

Як розвивати особистий бренд — поради від економіста Романа Шеремети. Обкладинка Олександра Шатова

Як розвивати особистий бренд — поради від економіста Романа Шеремети. Обкладинка Олександра Шатова

Чому інтровертність не причина для відмови від публічної промови та які основні інструменти для побудови особистого бренда. Найяскравіші цитати економіста Романа Шеремети з його виступу у першому випуску курсу з персонального брендингу «Інсайдерські інсайти».

Чотири основні інструменти побудови особистого бренда від Романа Шеремети

Для мене як для науковця першими інструментами були наукові публікації. Саме через них я отримав велику кількість цитувань у світі від різних професорів. Мої праці цитували, а пізніше запросили читати лекції в університетах. Я дав лекції більш ніж у 120 університетах у 20 країнах і таким чином побудував свій бренд як науковець.

Другий інструмент — спілкуватися із пресою у своїй галузі. Одна з проблем науковців — зациклюватися на професійних виданнях та не виходити на загальну публіку. Я можу публікуватися у провідному у світі журналі економіки. Але ніхто з широкої аудиторії ніколи не буде його читати. А якщо взяти The Wall Street Journal, який для економістів нічого не значить, це прочитають мільйони людей. Відтак я став більш відкритий до преси.

QuoteВідкритість — це фундамент. Я вважаю, що вона має бути у людей, які хочуть змінити світ та впливати на нього.

Публічні виступи для мене також важливі. Я двічі виступав на TedX. Це дуже хороша платформа, яка дає можливість донести певні ідеї, які ти вважаєш важливими.

Соціальні мережі стали важливими для мене останні три роки, бо я став більш активним. Також має значення, в яких соцмережах ти будеш активний. Наприклад, Instagram мені ніколи не зайде, тому що я не буду знімати своє життя і розказувати: «Дивіться, як класно сиджу в офісі». Тому для мене буде кращою платформою LinkedIn та Twitter. Подивлюся зараз, як Threads розвивається. Чимало моїх колег пішли з Twitter саме через політику Ілона Маска. А LinkedIn для мене вийшов досить хорошою платформою.

Як інтроверту будувати свій особистий бренд

Насправді я інтроверт. Це можна запитати у моєї дружини та близьких. Тобто перші кроки мого життя у публічній сфері були для мене, як похід до стоматолога: не хочеться йти, але мусиш. Мені дуже комфортно було жити в моєму офісі, робити свою справу і ні з ким не спілкуватися. Але я побачив потребу в тому, щоб виходити у суспільство, я пересилив себе.

QuoteМене рятує те, що коли я виходжу на сцену, не треба особисто з кожною людиною спілкуватися. Там треба виступити. І навіть коли ти з людиною розмовляєш під час виступу, вона ставить тобі запитання, це однаково не є побудовою якихось особистих відносин. Ти не маєш розкривати себе повною мірою.

Інтроверти краще сфокусовані, тому деколи можуть навіть краще доносити інформацію, ніж екстраверти. Інтроверти будуть здивовані, коли вони спробують публічно виступати. Може, це інша частина мозку включається, але коли я зараз з вами спілкуюся, це трохи інше, ніж якби ми особисто проводили час. Я розумію, що у нас є завдання, нам треба поділитися певною інформацією, нас послухає велика кількість людей, на це піде купа часу. І мені важливо донести інформацію, щоб вони не витратили цей час марно.

Ти повинен бути також адаптивним до аудиторії, з якою спілкуєшся. Коли я говорю до широкої публіки, у мене є правило: я намагаюся спілкуватися так, щоб хоча б десятикласник зміг це зрозуміти. Таким чином я добираю слова, у мене є певний жаргон. Коли студенти в університеті більш підковані, то я, звичайно, буду використовувати специфічну мову для пояснення теорії ігор. Але я так само цей предмет деколи на волонтерській основі намагаюся пояснювати дітям з малозабезпечених сімей. Я хочу їх мотивувати, щоб вони вступали до університету. Мені автоматично треба зробити адаптацію. І тоді замість того, щоби пояснювати теорію ігор на складних прикладах, я створюю гру і вони грають у неї. І за результатом цієї гри я пояснюю, чому вони зробили певні рішення. Я пояснюю цю логіку, не враховуючи концепцію функції найкращого реагування, а простою людською мовою.

Мотивація та цілі для розбудови персонального бренда

Що мотивує розвивати особистий бренд? Популяризація науки є надзвичайно важливою для мене. Як науковець я не хочу дивитися на профанацію. Для мене важливо поширювати певні істини, говорити про об'єктивну реальність, що досліджена. Ще одна мотивація: триває повномасштабна війна, і треба про це говорити.

Людині, що хоче будувати свій особистий бренд, треба визначитись, яка тут ціль? Чи ти хочеш займатися маркетингом? Чи ти хочеш популяризувати свій бренд, тому що ти хочеш впливати на людей? Чи це для заробляння грошей? Це зовсім різні цілі.

Якщо ти розумієш, яка твоя цільова аудиторія, що ти хочеш донести, треба підлаштувати свій контент до цієї аудиторії. Важливо розуміти, що на це піде купа часу. Треба розуміти, як працюють різні соціальні мережі і чати у них. От, наприклад, LinkedIn та Facebook працюють по-різному. Важливо знати, в який час та скільки постів на день чи тиждень треба робити. І це робота. Тому потрібно усвідомити, що за це все треба платити — не тільки фінансово, але й своїм часом.

Соціальні мережі для мене — це один із варіантів впливу та донесення інформації. Я туди багато не інвестую. Але водночас хоч якась аудиторія є: LinkedIn, Facebook та Twitter — загалом майже сто тисяч людей.

QuoteЯ зазвичай використовую той самий контент для різних мереж. Я пишу його в таксі, у поїзді. Тобто зараз на моєму телефоні є десь сотня коротеньких заготовлених матеріалів. Або, наприклад, коли читаю якусь новину, я можу коротко підсумувати її і видати цей матеріал.

На чому будується бренд України сьогодні

Я доволі прагматичний, мені це допомагає триматися після всіх цих ночей з обстрілами Києва. Коли я розумію, що ймовірність влучення «шахеда» чи ракети у моє вікно насправді є дуже малою, це допомагає мені не стресувати так сильно, як, можливо, хтось інший. Я викладаю критичне мислення, цей предмет допомагає більш об’єктивно сприймати реальність.

Найголовніше: де ми беремо сили? Ми маємо ціль і розуміємо, що іншого виходу в нас немає. Нічого не вирішиться, якщо ми будемо сидіти склавши руки. Тому — contra spem spero, через терни до зірок. Ми, українці, показуємо всьому світу, як ми можемо стояти, жити, жартувати. Мені здається, це будує такий бренд України: українці дуже стійкі. І на цьому ми повинні побудувати і побудуємо нашу перемогу.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉