Facebook Pixel

Слов’янськ і Чорнобиль. Як держоренда сприяє розвитку підприємництва в Україні

спецпроєкт
Держоренда: як вона допомагає бізнесу

Остання версія закону про оренду набула чинності 1 лютого 2020 року, коли Україна разом із Європою перебувала на порозі коронакризи, а вже в березні оголосили перший локдаун.

Тому й сама реформа ринку держоренди була скоригована вірусом: бізнес, розгублений і ослаблений, потребував реальної підтримки. Саме тоді з'явилася система знижок для орендарів в залежності від виду їхньої діяльності.

За даними Фонду держмайна, сумарний ефект такої підтримки склав близько 120 млн грн економії для близько 2 тис. орендарів.

Telegram Logo

Водночас Фонд провів аудит державного майна, що показав, що 28 млн м2 державних площ (а це — еквівалент 200 київських стадіонів «Олімпійський») не використовувалися взагалі або використовувалися за тіньовими схемами. Паралельно у «чорній» оренді перебували мільйони «квадратів».

Правила нового закону про оренду почали впроваджувати восени 2020-го: у жовтні пройшов перший онлайн-аукціон через «ProZorro.Продажі». З початку 2021 року і станом на сьогодні відбулося понад 2700, за результатом яких були укладені або продовжені більше 2400 орендних угод. З початку року і станом на 29 вересня держбюджет отримав від таких орендних угод понад 1,26 млрд грн. Прогнозовані надходження до кінця року становлять 1,6 млрд грн.

pyat-prostikh-krokiv-do-orendi-derzhmaina.jpg

У Фонді називають такі причини, що стали запорукою успіху:

  • інвестори отримують на сайті orenda.gov.ua повну, достовірну інформацію про об’єкти (кожен об’єкт має окрему сторінку з усією інформацією про його стан та умови оренди. — Прим. авт.);
  • перелік містить об’єкти на будь-який смак і гаманець: є вільні площі від 2-3 м2 до декількох тисяч м2.
  • підібрати потрібний актив можна через меню пошуку, через мапу об’єктів або скориставшися деталізованою системою фільтрів.

Всього на вебпорталі доступні понад 5 тис. об’єктів загальною площею більше 2 млн м2.

«Сайт orenda.gov.ua працює за принципом інтернет-магазину, на якому вся база об’єктів оренди візуалізована у вигляді інтерактивної мапи України. Можна знайти як майно, яке є вакантним і шукає орендаря, так і інформацію про вже орендовані об'єкти разом із копією договорів. Усі вакантні та більшість вже орендованих об’єктів позначаються на ній позначками різного кольору залежно від статусу за місцем географічного розташування. За допомогою зручних пошукових фільтрів кожен зможе знайти там для себе ту нерухомість, яка б максимально відповідала його потребам».

Леонід Антоненко

Леонід Антоненко

Заступник голови Фонду державного майна України

Ось приклади, які ілюструють, як може працювати ринок оренди держмайна. The Page поспілкувалося з орендарями про їхній досвід користування сервісом.

Оренда у Києві: як можна успішно відкрити аптеку у столиці

Фото: orenda.gov.ua

До здачі в оренду

Фото: orenda.gov.ua

arrow
Фото: orenda.gov.ua

Після здачі в оренду

Фото: orenda.gov.ua

arrow
Фото: orenda.gov.ua Thumb Фото: orenda.gov.ua Thumb

Сапан Віталій — власник аптеки та аптечного пункту у Києві, де оренда, зазвичай, дуже дорога. Про аукціон він дізнався від знайомої.

Quote«Якось я запитав про те, які зараз справи з орендою, тоді ж і дізнався про новий закон щодо електронних аукціонів. Зацікавився і знайшов можливість для ведення бізнесу таким шляхом», — пояснив він.

Він орендує у Фонду два об’єкти. В одному, на Ломоносова, працює аптека та апарат для бахіл. Об’єкт на старті оренди був у задовільному стані, зазначив підприємець. Водночас разом із меблями, обладнанням тощо він вклався у модернізацію на суму приблизно $10 тис. В штаті працюють три людини.

Щодо орендної плати, за яку велися торги між 7 учасниками, Сапан каже наступне:

Quote«Під час торгів дійсно було багато учасників і стартова ціна виросла із 1500 грн до 65 тис. грн. Загалом, можливо, це трішки задорого, але рентабельно. Звісно, хотілось би платити менше – може, 50 тис. грн, але вже як є», — зазначив Віталій.

У роботі аукціону недоліків підприємець не побачив: доступ до документів був, фото відповідали дійсності. На приватизацію поки що у нього немає грошей, але загалом підприємець був би не проти.

«Тому я підписаний на телеграм-канали Фонду з оренди та приватизації та постійно стежу за оновленнями», — додав він.

Житомирщина: Як розширити та налагодити бізнес у Коростені

В’ячеслав Садурський орендує у фонду Держмайна гаражне приміщення на 9 секцій у Коростені Житомирської області. Аукціон відбувся місяць тому, і ось що говорить підприємець:

Quote«Перспективний, хороший об’єкт для оренди. Звісно, він потребує багато роботи, хоч і готовий до використання».

За словами В’ячеслава, про можливість оренди приміщення йому розповіли знайомі, після чого він самостійно зайшов на сайт orenda.gov.ua і знайшов його там.

Quote«Об’єкт зацікавив мене одразу декількома пунктами. По-перше, на території наявний просторий майданчик, також хороші бокси для автотранспорту. А по-друге, розташування самого об’єкта в місті є дуже вигідним. Ці умови допоможуть мені реалізувати бізнес-проєкт», — розповідає він.

Садурський планує влаштувати стоянку для вантажних автомобілів та займатися ремонтом вантажівок. Також він думає про те, що приміщення частково можна використовувати як склад.

Quote«Наразі я очікую, коли будуть актуальні пропозиції оренди інших об’єктів на цій же території. Там поряд є ще мехцех, який мене цікавить, ще деякі об’єкти. Фактично я ще роботу не запускав саме через те, що маю надію на нові аукціони», — додав він.

Тоді, за словами В’ячеслава, буде можливість орендувати велику територію: наразі це 200 квадратів, і ще хотів би близько 300.

Садурський уже займається бізнесом у декількох сферах: це оптова торгівля деревиною, вантажоперевезення та роздрібна торгівля.

Quote«Власне, цей об’єкт я орендую, оскільки хочу розмістити свій бізнес на одній локації, щоб все було поряд і злагоджено функціонувало», — підкреслив він. В’ячеслав хоче створити ще 14 робочих місць до тих 6, що вже має. У перспективі він також зацікавлений у приватизації території.

До речі, приміщення підприємець орендує за 1,5 тис. грн на місяць, і називає цю ціну абсолютно раціональною. Щодо системи прозорої оренди бізнесмен зазначає:

«Проблем не було: все швидко, прозоро і зрозуміло склалося: договори підписані, умови виконані, все підготовано для успішного бізнесу».

Будівельний бізнес на Херсонщині: зручно та прозоро

Фото: orenda.gov.ua

До здачі в оренду

Фото: orenda.gov.ua

arrow
Фото: orenda.gov.ua

Після здачі в оренду

Фото: orenda.gov.ua

arrow
Фото: orenda.gov.ua Thumb Фото: orenda.gov.ua Thumb

Як пояснила The Page підприємиця Світлана Бабій, що орендує два об’єкти, — у Херсоні та в селі Лазурне — на сайті присутні доволі цікаві об'єкти, які державні підприємства не в змозі використовувати. А бізнес, зі свого боку, може знайти приміщення або майно собі в оренду, або ж навіть приватизувати собі їх через аукціон.

Quote«Сайт гарно наповнюється, він узагалі дуже прозорий. Щодо будь-якого об'єкта, дізнавшись про його місце розташування, можна спокійно спілкуватися з фахівцями з Фонду. Або це відділ оренди, або відділ приватизації – фахівці надають змістовну консультацію щодо об'єкта, який пропонується в оренду або на приватизацію. І сам паспорт об'єкта гарно викладається, тобто максимальне наповнення інформацією йде. Це дуже подобається. Ця інформація актуальна та правдива», — запевнила Бабій.

За її словами, негативного досвіду в неї немає, водночас підприємиця радить активно стежити за наповненням сервісу.

Quote«Інформація щодо нього викладається в соціальних мережах, у Телеграмі й вона актуалізується щодня. З цим сервісом дуже зручно, де б ти не знаходився: в офісі чи в дорозі», — каже Бабій.

Щодо власного досвіду оренди, підприємиця розповідає, що у квітні 2021 року відбувся аукціон з оренди приміщень гаражів у Херсоні. ЇЇ зацікавив об’єкт на вулиці Кольцова, 59 через його місцезнаходження, вартість та можливість використовувати за будь-яким цільовим призначенням.

Quote«На аукціоні було четверо учасників і ціна зросла зі 100 грн до 3 тис. грн на місяць. Наша компанія перемогла, і ми уклали договір», — додала Світлана.

Об'єкт вона використовує як складські приміщення, на момент проведення аукціону вони були у задовільному стані та відповідали фото на orenda.gov.ua.

За словами Бабій, на кількість учасників на старті аукціону впливають:

  • локація;
  • технічний стан;
  • стартова ціна.

Другий об'єкт у Лазурному виставлявся як актив, що не планується для використання, але Світлана не тільки підписала договір оренди, а вже провела модернізацію його частини та хоче незабаром приватизувати. Наразі він частково використовується в якості офісних і складських приміщень, останні скоро розширять, підписавши договори із підприємцями Сумської та Рівненської областей. У модернізацію об'єктів Бабій вклала приблизно 0,5 млн грн, в подальшому планує вкласти ще 2 млн грн.

Чорнобиль: як оренда допоможе відродити бізнес у зоні відчуження

Підприємець Віктор Нечипорук разом із донькою Оленою – власники магазинів та кафе у Чорнобильській зоні. Приміщення орендують у держави. Віктор розповів The Page, що не побачив проблем у вимозі аукціону для оренди.

Термін оренди на п'ять років, вважає Нечипорук, це вже перевага нового закону майже у два рази.

Quote«У мене немає жодних нарікань. Моє діло – платити орендну плату. Якщо треба, я консультуюся, все підказують. Мені сказали: п'ять років, адекватно, ти можеш розрахувати, чи це тобі вигідно. Тим паче Чорнобиль, така зона, ти точно знатимеш, скільки платитимеш за цю оренду. Спробував – усе працює. Оренда, тендер – усе йде прозоро, все чесно», — підкреслив Віктор.

Підприємець та його донька не мешкають наразі у Чорнобилі, адже це заборонено на постійній основі: вони працюють там за вахтовим методом і регулярно приїжджають.

Quote«Раніше користувалися старою системою оренди, коли договір підписувався на три роки. Тепер з’явилася нова система і, маю визнати, що вона дійсно значно зручніша», — пояснила Олена Нечипорук.

Насамперед, у тому, що не потрібно щороку бігати з документами, а договір одразу укладається на 5 років. Як врахували, що сім'я має 8 договорів про оренду, то ситуація справді спростилася.

Сам об'єкт оренди, щоправда, довелося повністю відновлювати, каже підприємиця: ціна ремонту та покращення технічного стану приміщення склала 60-70 тис. грн.

Деокупований Слов'янськ: як підприємці орендують приміщення для бізнесу

Підприємиця Альона Шейкаш зі Слов'янська, що орендує в держави приміщення у студентському гуртожитку, пояснила The Page, що її від початку цікавило приміщення Фонду держмайна.

Quote«Тобто розміщення, площа – це все мене влаштувало, і я скористалася аукціоном», — розповідає вона.

Шейкаш планує зробити з орендованого приміщення заклад харчування.

Водночас стан приміщення, що передавалося в оренду, був жахливий, зазначила підприємиця, воно підлягало ремонту, і на сьогодні роботи йдуть, але ціна була доступна.

Quote«У мене в оренді було приміщення, ділянка від фізичної особи-підприємця… Цей сервіс кращий! Доступна квадратура, доступні приміщення», — вважає Шейкаш.

Якщо орендар вирішив уже скористатися, йому треба звернути увагу на фінанси, радить бізнесвумен. Адже переважно всі приміщення треба ремонтувати. Тому потрібно робити кошторис.

Слов’янськ першим відчув на собі військову агресію у 2014 році, проте вже за три місяці був відбитий у російських бойовиків силами ЗСУ. Наразі багато об'єктів міста потребують шансу на нове життя, тому увага підприємців — це теж символічна історія успіху.

Щодо досвіду участі в аукціоні, підприємиця зазначає, що раніше брала участь у державних закупівлях в якості продавця.

Quote«Побачивши вигідну пропозицію оренди старої їдальні в рідному Слов’янську, я зацікавилася можливістю оренди держмайна. Потім ознайомилась із правилами аукціону та вирішила взяти участь», — розповіла вона.

Проблем із доступом до даних по об’єкту не було взагалі жодних, підкреслює підприємиця.

Quote«Абсолютно вся процедура була прозорою, все було чітко і зрозуміло — і подача заявки, і сам аукціон. Всі учасники перебувають на рівних правах і в міру своїх фінансових можливостей рухаються до перемоги на аукціоні. Справедливі торги, все за законом», — додала вона.

Шейкаш планує потенційно створити 10 нових робочих місць, хоча почне з 5-6 осіб для їдальні. Щодо інвестицій у ремонт, то вона розраховує витратити близько 400-500 тис. грн.

«Це цілком прийнятна сума для ремонту таких масштабів. Але будемо відштовхуватися вже від ситуації», — каже Альона.

«Першочергова задача Фонду державного майна у сфері оренди — залучати інвестиції через прозорі механізми. Це чудова можливість для кожного українця вкласти фінансовий ресурс у створення і розвиток власної справи на базі орендованих об’єктів. А реальні успіхи в цьому напрямі мотивують продовжувати роботу над доступністю інвестицій через оренду».

Дмитро Сенниченко

Дмитро Сенниченко

Голова Фонду держмайна


Висновки. Скористатися сервісом держоренди вигідно щонайменше тому, що є можливість недорого орендувати приміщення одразу на 5 років. Окрім того, під час карантинних обмежень, коли бізнес може місяцями простоювати, держава звільняє від орендної плати (тоді як приватний орендодавець може й не піти на такі поступки, сам переживаючи непрості часи). Крім того, незаперечним плюсом, який називають опитані підприємці, є прозорість аукціону та зрозумілість і доступність всієї інформації про об'єкт. Так само і самі приміщення отримують шанс бути оновленими та використаними після багатьох років простою.