Win-win Solution для України. ДТЕК показав, як будувати дороги, покращуючи екологію
Поліпшення стану доріг та їхній активний ремонт упродовж 2021 року помітили 82% опитаних українців. Це випливає з результатів вересневого опитування Соціологічної групи «Рейтинг».
Водночас будівництво якісних доріг в Україні все ще залишається на порядку денному. У країні понад 160 тис. км доріг загального користування. З них приблизно 120 тис. км – дороги місцевого значення, питання ремонту та будівництва яких, як і раніше, залишається актуальним.

У листопаді ДТЕК Енерго завершує будівництво 900 м дороги в районі Бурштинської ТЕС в Івано-Франківській області. Це унікальний проєкт для України – перша дорога, яку побудовано з використанням золошлаків.

Зола — сіра пилюка, що залишається від спаленого кам'яного вугілля. Зола може зберігатися в сухому вигляді на спеціальних силосних складах або у вологому – на золовідвалі.
У сфері дорожнього будівництва суха зола використовується як замінник мінерального порошку в асфальтобетоні, а волога – як замінник ґрунту чи піску в складі піщано-щебеневої суміші (у нижніх шарах дороги).
Водночас золошлакові відходи можуть застосовуватися не тільки для будівництва та ремонту доріг. З-поміж основних напрямів їхнього використання виділяють:
- будівельні матеріали та проєкти (цемент, цегла, блоки, стіновий матеріал);
- ремонт і будівництво доріг (наповнювачі для дорожнього полотна);
- виробництво різноманітних наповнювачів;
- сільське господарство (як стабілізатор ґрунту).
«ДТЕК Енерго – енергетичний бізнес, який водночас стає більш екологічним, ефективним і технологічним. Ми завжди прагнемо інноваційних рішень у нашій роботі, і цей проєкт будівництва дороги із золошлаків підтверджує наш підхід як відповідального лідера».

Ільдар Салєєв
Генеральний директор
ДТЕК Енерго

Безпека, інноваційність, екологічність
Будівництво доріг із використанням золошлаків – win-win solution для України: використання золи у складі асфальтобетону знижує витрати, крім того, таке рішення позитивно позначиться на екології й дасть змогу знизити площі золовідвалів у країні.
Якщо говорити точніше, 200 метрів дороги побудовано з використанням і вологої, і сухої золи, а 700 м – з додаванням сухої золи в асфальтобетонний шар, розповідають у компанії (суха зола замінює мінеральний порошок в асфальтобетоні, а волога зола – ґрунт, що додається до піщано-щебеневої суміші).
м
побудовано з використанням і вологої, і сухої золи
м
з додаванням сухої золи в асфальтобетонний шар
До основних переваг «золошлакових» доріг відносять:
- підвищення міцності й довговічності конструкцій;
- стійкість до руйнування;
- велику енергоефективність (оскільки видобуток піску та щебеню є енергомістким процесом – прим. авт.);
- екологічну безпеку

Експерти перевірили золошлаки Бурштинської ТЕС, щоб зрозуміти, чи можна використовувати їх для будівництва доріг, розповів PG завідувач відділу бітумних в'язких і асфальтобетонів ДП «ДерждорНДІ» Іван Копинець.
За його словами, золу випробовували на відповідність мінеральному порошку, який використовується для виготовлення асфальтобетонних і бетонно-мінеральних сумішей. Після чого порівнювали асфальтобетон на основі золи та традиційний – на основі мінерального порошку.
«Це довело, що асфальтобетони, виготовлені на основі золи винесення, не поступаються за якостями традиційним асфальтобетонам», – наголосив він.
За словами Ільдара Салєєва, ДТЕК вивчив і застосував найкращий світовий досвід використання золошлакових матеріалів, що розвіяло упередження щодо використання золошлакових матеріалів у дорожньому будівництві.
«Таке застосування відходів одних виробництв як сировини для інших і є основою циркулярної економіки, принципи якої ми бачимо як модель майбутнього – поки що далекого, але точно неминучого», – наголошує Салєєв.
Збільшення обсягів використання золошлакових матеріалів – одна з пріоритетних цілей ESG-стратегії групи ДТЕК, що також відповідає цілям Глобального договору ООН, пояснив він.
Міжнародний
досвід
Використання золошлаку – не нововведення для західного і світового ринку загалом, який прагне безвідходного виробництва та розвиває циркулярну економіку.
Переробляють золошлакових відходів:
ЄС
Китай
Індія
США
Австралія
Нова Зеландія
Японія
Багато відомих хмарочосів світу було побудовано з використанням бетону з додаванням золошлаків: Бурдж-Халіфа в Дубаї, The Shard у Лондоні, вежа Пікассо в Мадриді. Київ у муніципальному будівництві теж наздоганяє світові столиці – з використанням золошлаків збудували бізнес-центр Toronto та ТРЦ Ocean Plaza.
Перші «золошлакові» дороги в Європі було збудовано понад 60 років тому. Зараз на будівництво та ремонт доріг і мостів спрямовується приблизно 17% європейських золошлакових відходів. Наприклад, найдовший у Європі данський міст «Великий Бельт» збудовано з використанням зол і шлаків.
«Україні потрібно зрозуміти, що зола – цінний матеріал. У Чехії філософія полягає в тому, що це продукт, а не відходи. Золошлакові матеріали в ремонті доріг у нас, у Чехії, використовуються вже понад 20 років. Найбільший проєкт будівництва – траса до Праги, у якій ми використали 200 тисяч тонн золи», – розповідає Франтішек Креста, представник компанії SG Geotechnica, викладач технічного університету у м. Острава (Чехія)
Використання золошлаків у будівництві автомобільних доріг і мостів набуло досить широкого застосування також у США. За оцінками експертів, сукупний економічний ефект від використання золошлаків для дорожньо-будівельної галузі США оцінюється в 5,2 млрд доларів щорічно.
Синергія держави та бізнесу
Якщо покриття нової ділянки дороги в районі Бурштинської ТЕС добре покаже себе в умовах української кліматичної зими та весни (а судячи з європейського досвіду, усе має бути добре), можна сміливо розповсюджувати цю технологію на інші регіони країни.

Але потрібно врахувати, що золошлакові відходи різняться між собою, тому варто провести додаткові дослідження перед використанням конкретних золовідвалів, наголосив Іван Копинець.
«На інших підприємствах зола може мати інші властивості, тому варто ще раз перевірити можливість її використання», – попередив вчений.
Сьогодні, за даними Європейської бізнес-асоціації (ЄВА), на відвалах промислових підприємств в Україні накопичилося майже 250 млн тонн золошлакових матеріалів ТЕС. І цей показник щороку зростає на 6 – 7 млн тонн.
Досягнення високого рівня утилізації золошлакових матеріалів в Україні є неможливим без їхнього активного використання в дорожньому будівництві.
ДТЕК Енерго показав приклад, як це можна робити, сплативши за будівництво «пілотної»/інноваційної дороги самостійно, за власною ініціативою.
Але для розв’язання питання в масштабах країни потрібні законодавча база, яка стимулюватиме дорожні компанії використовувати відходи від спалювання вугілля замість природних матеріалів. Такі заходи допоможуть бізнесу усвідомити потенціал золошлаків і збільшити обсяги їхнього застосування в промисловості.