(Не) спалити податки: що відбувається з тютюновою галуззю під час війни
Тютюнова галузь традиційно — один із найбільших платників податків в Україні. У 2021 році чотири міжнародні компанії сплатили разом 78 млрд грн. Це 7% усіх надходжень до бюджету.
До війни тютюнові виробники забезпечували не лише податки, а й активно інвестували в розвиток бізнесу, забезпечували експорт, створювали робочі місця. На початку війни тютюнові компанії були змушені перебудовувати свої бізнес-процеси. А споживачі стикнулися з дефіцитом сигарет, потім адаптувалися до зміни дизайну їхнього пакування.
«Тютюнова галузь наразилася на виклики, що притаманні українському бізнесу загалом. Тимчасове зупинення виробництва або зменшення його обсягів до мінімуму на початку війни, евакуація частини співробітників, величезні проблеми з логістикою, переорієнтація на імпорт продукції тощо», — констатують в асоціації «Укртютюн».
Що відбувається з ринком тютюнових виробів і які питання турбують виробників найбільше? підготувало коротке пояснення.
Чи працюють зараз тютюнові фабрики?
Від першого дня війни через бойові дії не працює фабрика «Філіп Морріс Україна» поблизу Харкова. До квітня не працювали київська фабрика «Імперіал Тобакко» та підприємство «Бритіш Американ Тобакко» в Прилуках, зараз вони частково відновили виробництво.
Якщо фабрики не працювали, звідки бралися сигарети?
Певний час компанії реалізовували запаси своєї продукції. 15 березня Верховна Рада дозволила тимчасовий імпорт і продаж тютюнових виробів з іноземним маркуванням. Частина виробників почала завозити сигарети з-за кордону.
«Над забезпеченням українського ринку працюють вісім фабрик Philip Morris International. Через зупинення виробництва в Україні ми переорієнтувалися на імпорт», — зазначив генеральний директор «Філіп Морріс Україна» Максим Барабаш.
За його словами, до війни портфель сигаретних брендів компанії налічував 41 SKU (товарна позиція), сьогодні він значно скоротився. Труднощі з логістикою впливають як на обсяги постачань, так і на здатність повноцінно забезпечити достатній асортимент продукції в Україні.
Компанії працюють над тим, щоб розв'язати ситуацію з розширенням асортименту.
Як компанії розв'язували питання з логістикою та доставленням продуктів?
У «Бритіш Американ Тобакко Україна» говорять, що довезти сигарети до всіх регіонів України сьогодні неможливо — активні бойові дії в деяких регіонах і порушення логістики загалом в Україні унеможливлюють постачання. А відновлення логістичних ланцюгів потребуватиме часу, особливо з огляду на дефіцит пального.
«Оскільки майже все для виробництва тютюнової продукції імпортується, з початком війни довелося цілковито перебудувати наші ланцюги постачання, бо вся сировина потрапляла до нас морським шляхом, який наразі недоступний. Нам довелося переорієнтувати логістику постачання на автомобільний транспорт і шукати нових партнерів», — додала директорка з корпоративних і юридичних питань «Імперіал Тобакко» в Україні Юлія Завалішина.
Компанія наразі відмовилася від виробництва на експорт, а її материнська компанія Imperial Brands перерозподілила експортні замовлення київської фабрики між іншими, іноземними підприємствами.
«Наші працівники й працівники компаній-партнерів евакуювалися в перші тижні війни, водіїв бракувало. Через величезний потік автомобілів на захід України та значну кількість блокпостів доставляти продукцію було надзвичайно важко. Нам знадобилося два тижні, щоб відновити постачання у 12 областей, але продукт однаково швидко зникав із полиць. Зараз ситуація з постачанням вирівнялася», — зауважив Барабаш.
Викликом для «Філіп Морріс» стала паливна криза, адже певний час було складно прогнозувати доставлення товарів, а ціни на логістику значно зросли. Компанії довелося з нуля налагоджувати ланцюжок постачання імпортних сигарет, потрібно було чітко будувати графіки відвантажень, задовольняючи всі замовлення.
Як змінилася поведінка споживачів під час війни?
«Ключовим трендом із початку війни є зростання нелегального ринку сигарет. У великих містах на півдні та сході України з’явилися сотні торговельних точок, які продають контрабандну продукцію та підробки міжнародних брендів по 30 — 40 грн за пачку. Тоді як найдешевші легальні зараз коштують 55 грн. Зі зниженням доходів споживачі переходять на нелегальні продукти, від чого втрачають і легальний бізнес, і держава у вигляді мільярдів гривень несплачених податків», — зауважив Максим Барабаш.
Окрім того, споживачам доводиться обирати з-поміж меншої кількості тютюнових виробів, адже всі виробники говорять про скорочення асортименту й тільки збираються повертатися на старі позиції.
Нелегальні сигарети можна купити скрізь. Яка частка тіньового ринку в умовах війни?
У 2021 році рівень нелегальної торгівлі тютюновими виробами в Україні сягнув рекордних 20,4%, порахували в «Kantar Україна». Це найвищий показник за весь період незалежності.
Фактично кожна п’ята пачка сигарет вироблена нелегально. У 2021 році втрати державного бюджету через тіньовий ринок тютюнових виробів оцінювали в 15,5 млрд грн, цього року ця цифра буде значно більшою. Якщо держава не почне вживати заходів для боротьби з тіньовим ринком сигарет, це поставить під загрозу існування легальних виробників і обсяги податкових надходжень до бюджету.
Які питання залишаються нагальними для індустрії?
«З позитивного варто відзначити відкритість влади до діалогу та оперативні рішення для можливості продовження роботи бізнесу, який був змушений зупинити виробництво через війну. За рекордно швидкий строк було затверджено законодавчі норми, які дали змогу імпортувати тютюнові вироби в пачках з іноземним маркуванням. Це дало нам змогу уникнути дефіциту товарів на ринку та забезпечити сплату податків. З початку війни ми сплатили понад 11 млрд грн податків», — зазначив Барабаш.
Але проблеми все-таки є. Одна з них – це антифорстолінгове регулювання. Воно лімітує можливість закупівель акцизних марок у 4 кварталі на рівні середніх обсягів закупівель з початку року.
«Ми ведемо діалог з органами державної влади, щоб знайти рішення, яке дасть змогу таким компаніям, як наша, відновити виробництво та не допустити втрату податкових надходжень», — пояснив гендиректор «Філіп Морріс Україна».
За оцінками «Бритіш Американ Тобакко Україна», відтермінування дії антифорстолінгових обмежень цього року дасть змогу збільшити доходи держбюджету в IV кварталі на 5 млрд грн.
Є також проблема з імплементацією вимоги Директиви 2014/40/ЄС. Чинне законодавство докорінно змінює правила виробництва (зокрема, маркування, форму пачки) тютюнових виробів.
«Для його реалізації виробникам необхідно закупити за кордоном нові елементи обладнання, ввезти їх в Україну та налаштувати, що неможливо в умовах воєнного стану та певний час після його завершення. Налаштовують обладнання лише співробітники його виробника, приїзд яких в Україну наразі також неможливий», — пояснили в асоціації «Укртютюн».
Легальне виробництво тютюнових виробів в Україні може зупинитися, якщо парламент не відтермінує строки набрання чинності цим законом, пояснили в асоціації. Юлія Завалішина додала, відтермінувати потрібно принаймні на рік.
Утім, у «Бритіш Американ Тобакко Україна» зазначили, що є й позитивні зміни. Йдеться про продовження дії ліцензій на виробництво та обіг тютюнових виробів, тимчасову можливість імпорту продукції з іноземним маркуванням.
Важлива законодавча зміна для індустрії стосувалася сплати 5% роздрібного акцизу. З 1 травня 2022 року його сплачують виробники та імпортери тютюнової продукції замість роздрібної торгівлі.
«Попри воєнні дії, перебування співробітників у різних містах JTI змогла налагодити всі процеси переходу на нову систему та стати платником податку», — розповідає Гінтаутас Діргела, директор із корпоративних питань «JTI Україна».
За його словами, тепер податкові надходження від роздрібного акцизу на тютюнові вироби надходять до бюджету одразу від виробників під час відвантаження товару, а не після продажу в торговельних точках, що унеможливлює їхнє недонадходження до державного бюджету, як це було раніше.
«Економічний фронт» — спеціальний проєкт , серія ринкових оглядів, що покликана покращити розуміння наявного стану ключових ринків в Україні та викликів, з якими вони стикаються під час війни.