Рада виконавчих директорів МВФ ухвалила 28 березня сьомий перегляд програми розширеного фінансування (EFF) для України. В результаті Україна отримає до бюджету близько $0,4 млрд чергового (вже восьмого) траншу за програмою. Вибірка коштів з початку дії програми складає $10,1 млрд із затверджених $15,5 млрд. МВФ також опублікував оновлений Меморандум про економічну та фінансову політику.
«Головне – Україна залишається у програмі EFF. Зараз, як ніколи раніше, це важливий момент та інструмент забезпечення бюджетної, боргової, курсової стійкості», – зазначив голова фінансового комітету ВР Данило Гетманцев.
Однак він зазначив, що МВФ виплачує новий транш як би умовно, оскільки Україні не зараховано одразу два маяки Меморандуму.
Які маяки програми співпраці з МВФ Україна не виконала
Перший – створення Вищого адміністративного суду замість ліквідованого ОАСК. Це суд, який має розглядати справи проти державних органів (НБУ, НАБУ, НАЗК та ін.). Відповідний закон мав бути прийнятим до кінця грудня минулого року. За фактом він був прийнятий із затримкою у 2 місяці, але все ж таки прийнятий, що і було зафіксовано оцінною місією МВФ. «Тому є обґрунтовані надії, що в міру реалізації кроків із запуску роботи нового суду цей маяк буде зарахований, хоч із запізненням», — написав Гетманцев.
Другий маяк – підготовка операційної стратегії для НКЦПФР (регулятора ринку цінних паперів та фондового ринку), зокрема проведення його незалежної оцінки. Цей маяк (який мав закритий до кінця січня 2025 року) не виконаний повною мірою, і це зафіксовано Меморандумом.
«Весь цей час глава Комісії на сайті і у своєму телеграм-каналі розповідав, як він «продовжує реформувати НКЦПФР за програмою МВФ», але за фактом українська сторона була змушена визнати, що не змогла виконати повністю цей структурний маяк. Огляд програми прямо вказав, що Комісія потребує невідкладного поліпшення своєї внутрішньої структури управління, і цей пункт винесений в окремий новий маяк (з терміном виконання до кінця червня 2025 року)», – повідомив Гетманцев.
Він додав: «Безпомічність Комісії у звичайній оперативній діяльності, провал регулювання фондового ринку, що неодноразово відзначали міжнародні та вітчизняні експерти, мають продовження у бездіяльності, що містить пряму загрозу фінансовій безпеці держави – проваленому структурному маяку програми співпраці з МВФ. Ситуація є вкрай загрозливою».
Що змінилося у Меморандумі про співпрацю з МВФ
Під час останнього перегляду програми EFF Меморандум про економічну та фінансову політику зазнав помітних змін.
Терміни чотирьох діючих маяків перенесено:
- призначення нового керівника ВЕБ (маяк перенесений з кінця лютого на кінець липня 2025 року);
- подання законопроєкту про ризик критичних третіх осіб фінансового сектору (з травня на вересень 2025 р.);
- внесення змін до Кримінального процесуального кодексу для посилення боротьби з корупцією, у тому числі скасування так званих «правок Лозового» (з грудня 2024 року по липень 2025 року). Цей маяк переноситься вже втретє;
- проведення зовнішнього аудиту ефективності Національного антикорупційного бюро України (з лютого до липня 2025 року).
Додано чотири нові структурні маяки:
- розробка операційного плану для реалізації ІТ-стратегії для ДПС та ДМС (у рамках виконання Нацстратегії доходів) – до кінця вересня 2025 року;
- ухвалення галузевих стратегій відповідно до нової стратегії управління державними інвестиціями – до кінця грудня 2025 року;
- проведення незалежної перевірки професійної придатності та ділової репутації голови та членів НКЦПФР – до кінця червня 2025 року;
- внесення змін до процесу відбору та призначення членів наглядових рад держпідприємств – до кінця серпня 2025 року;
- опублікування результатів аудиту НКРЕКП – до кінця жовтня 2025 року;
- розробка середньострокового плану реформ фінансового ринку – до кінця жовтня 2025 року.
«На восьмий перегляд, який, ймовірно, відбудеться в липні, виноситимуться структурні маяки з виконанням на середину поточного року. Не бачу суттєвих проблем з їх досягненням, звичайно, якщо НКЦПФР вдруге не вирішить провалити свій маяк», – вважає Гетманцев.
Потенційно можуть бути затримки із обранням на конкурсі та призначенням нового голови Митної служби. Решта маяків, включаючи подання Бюджетної декларації та подання законопроєкту про запровадження вимог податкової звітності для операторів цифрових платформ, цілком посильна для уряду, зазначив голова фінансового комітету ВР.
Народний депутат Ярослав Железняк вважає: «Виглядає так, що МВФ враховує певні політичні ризики в країні, тому парламенту найближчого кварталу фактично нічого не потрібно робити. Тільки вирішити до середини літа питання із «правками Лозового». Решта – це «реєстрація закону», що не означає нічого за фактом. Решта – обрання голови БЕБ, митниці, аналіз того, що відбувається у Комісії з цінних паперів та Регуляторі енергетики, зміна підходу до обрання членів наглядових рад – це відповідальність Кабміну».