Facebook Pixel

ЄС програє конкуренцію, тому хоче спростити регулювання бізнесу

На фоні програної конкуренції США та Китаю ЄС вирішив «радикально зменшити регуляторне та адміністративне навантаження на підприємства». 29 січня Єврокомісія представила «Компас конкурентоспроможності для ЄС», який містить перелік заходів на наступні п'ять років, щоб Європа спробувала стати конкурентною у світі.

Частково таке спрощення означає, що Урсула фон дер Ляєн, голова Єврокомісії, по суті, скасовуватиме закони, які запровадили під час її першого терміну.

Quote«Останні 20-25 років наша бізнес-модель базувалася на дешевій робочій силі з Китаю, дешевій енергії з росії та частковому делегуванні безпеки. Цей час минув», – зазначила вона.

«Компас» передбачає 12 нових законодавчих ініціатив, спрямованих на інновації, декарбонізацію, інвестиції та економічну безпеку. The Page розповідає, як Єврокомісія збирається рятувати ЄС та в якому стані перебуває Європа.

Як Єврокомісія пропонує рятувати конкурентоспроможність ЄС

На думку провідних функціонерів Євросоюзу, головним козирем Китаю є дешева робоча сила, а США – дешева енергія. ЄС не має ані першого, ані другого.

Quote«Ми маємо дуже чіткий сигнал від європейського бізнес-сектору про те, що існує занадто багато складнощів і занадто довга тривалість отримання дозволів, що адміністративні процедури є занадто обтяжливими. Ми повинні скоротити бюрократію, – сказала фон дер Ляєн, додавши: – До кінця мандату (тобто до кінця 2029 року. – The Page) ми зробимо пропозиції, які можуть заощадити компаніям понад 37 млрд євро на рік».
Урсула фон дер Ляєн під час представлення Компасу конкурентоспроможності для ЄС

Урсула фон дер Ляєн під час представлення Компасу конкурентоспроможності для ЄС

Спрощення регулювання та зниження бюрократії:

ЄС планує скоротити бюрократичні бар'єри для бізнесу, зокрема, обіцяють:

  • на 25% менше звітності для компаній;
  • на 35% менше звітності для малих і середніх підприємств (SMEs);
  • створити окрему категорію середніх компаній (більші за SMEs, але менші за корпорації) з адаптованим регулюванням.

Більше конкретики у заходах щодо «безпрецедентного спрощення» обіцяють представити у лютому 2025 року, але експерти наголошують, що це не буде повна дерегуляція, а саме спрощення існуючих норм.

Карбоновий податок (CBAM) та хімічне регулювання:

  • CBAM (Механізм коригування вуглецевих викидів на кордоні) набуде чинності у 2026 році та включатиме мито на імпорт сталі, цементу, алюмінію, добрив та електроенергії, які виробили в країнах, де стандарти щодо викидів вуглецю є нижчими, ніж в Європейському Союзі;
  • можливе розширення переліку товарів, які підпадатимуть під CBAM;
  • перегляд REACH (регулювання хімічних речовин) для спрощення сертифікації.

При цьому Комісія заявила, що Європа не відмовляється від планів досягти нульового рівня викидів до 2050 року.

Декарбонізація та енергетична незалежність:

  • Єврокомісія має представити «План доступної енергії» для зміцнення електромереж та здешевлення енергоресурсів у лютому;
  • протягом наступних трьох місяців світ має побачити «Чистий промисловий договір» (Clean Industrial Deal), що разом з енергетичним планом становитиме «спільну дорожню карту декарбонізації та конкурентоспроможності». Він передбачатиме фінансування нових електропотужностей, переробки та добування сировини в ЄС.

Розвиток штучного інтелекту (ШІ):

  • лише 1 з 7 компаній у Європі використовує ШІ – фон дер Ляєн наголошує, що ця ситуація має змінитися;
  • створення мережі ШІ-центрів для обробки даних, розвитку інновацій та залучення експертів. Планується відкрити 7 ШІ-центрів у 2025 році, перший запуск – у першій половині року;
  • ухвалення EU Cloud and AI Development Act у четвертому кварталі 2025 року, що встановить мінімальні вимоги для хмарних сервісів у Європі й спробує залучити інвестиції в ШІ-рішення.

Політика «Купуй європейське» та захист ринку:

  • впровадження «Європейської переваги» в державних закупівлях для підтримки місцевих виробників. Якими будуть умови, поки невідомо;
  • перегляд Директиви про державні закупівлі для обмеження імпорту дешевих субсидованих товарів із Китаю, якщо вони отримують значні державні субсидії.

Інвестиційний союз та мобілізація капіталу:

  • ЄС потребує €700–800 млрд інвестицій щорічно у наступному десятилітті для модернізації економіки та безпеки, щоб конкурувати з КНР і США;
  • €1,4 трлн – щорічні заощадження європейців, проти €800 млрд у США. При цьому €300 млрд щороку витікає з ЄС у вигляді іноземних інвестицій. Тому в Єврокомісії все ж визнали, що досі не створили нормального ринку капіталу;
  • у 2025-му обіцяють створити Європейський інвестиційний союз для стимулювання ризикового капіталу та фінансування стартапів;
  • якби у ЄС був глибокий і ліквідний ринок капіталу, інвестиції зросли б на €470 млрд (оцінка Європейського Центробанку).

Тож принаймні до публікації подробиць план Єврокомісії виглядає одразу як часткове спрощення бюрократичних норм, лібералізація ринку інвестицій і очевидний протекціонізм насамперед від Китаю, але й потенційно від США.

До речі, якщо Трамп введе 20% тарифи на імпорт з Європи, як він погрожував, це може призвести до серйозних наслідків. Американський ринок приносить Європі понад $500 млрд на рік і є найважливішим напрямком збуту європейських товарів.

Більшість євродепутатів вже підтримали низку пропозицій Комісії, вони акцентують увагу, що запропоновані реформи частково схожі на «Звіт Драгі», колишнього голови Центробанку, який у вересні 2024-го запропонував план для порятунку Європи і пояснив, чому ЄС стоїть на межі.

План Драгі – варіант порятунку Європи

Quote«Якщо Європа не стане продуктивнішою, їй доведеться вибирати: бути технологічним лідером, відповідальним екологічним гравцем чи незалежною фігурою на світовій арені – усі ці цілі разом недосяжні… Єдиний спосіб подолати цей виклик – рости та підвищувати продуктивність, зберігаючи європейські цінності рівності та соціальної інтеграції», – вважає Драгі.
Маріо Драгі став надіє для багатьох європейців на лібералізації економіки ЄС разом із продовженням соціально орієнтованих програм союзу на відміну від правих партій, які відкидають останнє

Маріо Драгі став надіє для багатьох європейців на лібералізації економіки ЄС разом із продовженням соціально орієнтованих програм союзу на відміну від правих партій, які відкидають останнє

Його звіт підкреслює значне відставання ЄС від США та Китаю у ключових економічних та технологічних сферах:

  • розрив у продуктивності: продуктивність праці в ЄС впала нижче 80% від рівня США, хоча ще у 2000-х була майже рівною;
  • відставання в доходах: з 2000-х реальні доходи населення США зросли майже вдвічі більше, ніж у Європі;
  • ринок технологій: лише 4 з 50 найбільших технологічних компаній світу є європейськими;
  • інноваційний розрив: європейські компанії інвестували на €270 млрд менше в дослідження та інновації у 2021 році. Майже 30% європейських стартапів, що досягли капіталізації понад $1 млрд, переїхали в США.

Головними чинниками відставання, на думку Драгі, є брак інновацій через статичність ринку і значне регулювання, що не дає з’явитись новим гравцям. Також впливає дорога електроенергія та критична залежність від китайської сировини.

При цьому навіть у сфері екотехнологій, якою пишаються в ЄС, лідерство може бути втрачене через розвиток Китаю, який не впроваджує всюди зелені технології, але має успіхи в їхній розробці.

Кричущою проблемою, на думку Драгі, є той факт, що 75-90% чипів ЄС виробляються в Азії, що створює ризики для Європи. Також разом всі країни ЄС є другим за витратами гравцем на оборону у світі, але ці витрати не дають належного ефекту через роздробленість.

Проте багато запропонованих Драгі реформ передбачають більшу інтеграцію країн всередині ЄС, що є вкрай малоймовірним нині через політичні суперечки. Праві партії Європи, які наразі отримують рекордні кількості голосів, цілком правдиво наголошують на неефективності, як мінімум, економічної політики ЄС і хочуть більше впливати на рішення.

Для них ЄС – це вкрай вигідний цап відбувайло, аби пояснити виборцям невдачі власної країни, як це робить «Альтернатива для Німеччини» або менш радикальні «Брати Італії». Проте будь-яка з таких партій в теорії має підтримати спрощення наявних норм і лібералізацію ринків.

Подякувати 🎉