Перша партія з 27 супутників виробництва Amazon.com 29 квітня розмістилася на низькій навколоземній орбіті, що стало найбільшим на сьогоднішній день кроком у зусиллях Джеффа Безоса зі створення свого сервісу супутникового інтернету.
До космосу ці супутники вивела 28 квітня ракета United Launch Alliance (ULA) Atlas V. Вона підняла їх на висоту 450 кілометрів. Згодом супутники, використовуючи власні двигуни, піднялися на 631 км.
Ці кораблі є першими у запланованому угрупуванні з 3236 супутників системи Kuiper, яку Amazon має намір використовувати для продажу інтернет-підключення індивідуальним споживачам, а також корпоративним та державним клієнтам. Сьогодні у цьому бізнесі домінує Starlink, підрозділ компанії SpaceX Ілона Маска.
Amazon заявила, що витратить на цей проєкт понад 10 мільярдів доларів.
Велика конкуренція може покращити супутниковий інтернет
Космічна гонка, в якій беруть участь Starlink, Amazon та інші компанії, такі як Viasat, Hughesnet, Eutelsat та SpaceSail, може підвищити доступність інтернет-послуг у віддалених та сільських районах.
Наразі Starlink є безумовним лідером у супутниковому інтернеті. Однак Махді Есламімер, виконавчий віцепрезидент Quandary Peak Research та професор в Університеті Південної Каліфорнії, сказав, що Amazon має всі можливості конкурувати зі Starlink.
Запуск інтернет-супутників Amazon проєкту Kuiper ракетою Atlas V (відео)
«Amazon уклала масштабні угоди про запуски з такими великими постачальниками, як ULA, Arianespace, Blue Origin і навіть із самою SpaceX, позиціонуючи Kuiper як серйозного конкурента завдяки своїй великій інфраструктурі та значним ресурсам».
Він зазначив, що досі супутникові зусилля Amazon були багатообіцяючими та успішними, принаймні на стадії прототипу. Компанія також тестувала Amazon Web Services у космосі. «Ці розробки разом підкреслюють надійний вихід Amazon на ринок супутникового інтернету і відображають позитивний ранній імпульс у її спільній космічній стратегії».
Голова правління Amazon Джефф Безос висловив упевненість у тому, що Kuiper зможе конкурувати зі Starlink, заявивши, що «існує ненаситний попит» на інтернет.
«Тут є місце для багатьох переможців. Я передбачаю, що Starlink продовжуватиме бути успішним, і я передбачаю, що Kuiper також буде успішним», — сказав він.
Що таке система Kuiper
Amazon стверджує, що стандартний клієнтський термінал має потенціал для забезпечення швидкості передачі даних до 400 мегабіт на секунду (компактний термінал – 100 Мбіт/с). Це набагато швидше за поточні очікування швидкості від Starlink (від 25 до 100 Мбіт/с при стандартному обслуговуванні). Корпоративним терміналам обіцяють швидкість до 1 гігабіт на секунду.
Мережа Kuiper покриватиме земну поверхню в межах 56 градусів на північ і південь від екватора. Це охоплює більшу частину Північної Америки та майже всю Південну Америку, а також більшу частину Африки, Австралії, Азії та Європи.
Комерційні послуги обіцяно почати надавати наприкінці 2025 року. Система першого покоління включатиме 3236 супутників. Заплановано 80 запусків ракетоносіїв для виведення іх на орбіту.
Супутники, виведені на орбіту 28 квітня, є значним оновленням у порівнянні з двома прототипами 2023 року. Конструктори та інженери покращили продуктивність кожної системи та підсистеми, включаючи фазовані антенні решітки, процесори, сонячні батареї, рухові установки та оптичні міжсупутникові лінії зв'язку. Крім того, супутники вкриті діелектричною дзеркальною плівкою, яка розсіює відбите сонячне світло, що робить супутники менш помітними для наземних астрономів. Вони рухатимуться зі швидкістю 27 359 км/год орбітою і облітатимуть планету приблизно кожні 90 хвилин.
Amazon розпочала дослідження та розробки в рамках проєкту Kuiper у 2018 році.
Назва Kuiper взята у поясу Койпера, регіону Сонячної системи, що знаходиться за межами орбіт восьми основних планет. Сам пояс Койпера названо на честь голландського астронома Герарда Койпера.
У команді Amazon понад 2000 інженерів, програмістів та допоміжного персоналу працюють над Kuiper.
Проєкт складається із трьох основних частин: наземна інфраструктура, супутники та клієнтські термінали. Наземна інфраструктура включає шлюзові антени, які надсилають та отримують дані клієнтів на супутники, а також антени телеметрії, відстеження та управління, які підтримують правильну роботу супутників. Глобальна мережа з'єднує шлюзові антени із наземним інтернетом, публічною хмарою або приватними мережами. Супутники передають дані на шлюзові антени системи та клієнтів і назад. Клієнтські термінали поєднують антени та процесори в єдину компактну систему для забезпечення підключення.
Amazon у 2023 році представила свої стандартні споживчі термінали Kuiper, що мають антену розміром із вінілову платівку. Розмір компактного терміналу порівняний з пристроєм для читання електронних книг Kindle. Компанія розраховує випустити десятки мільйонів пристроїв за ціною, меншою за 400 доларів за кожний.
Вона поки що нічого конкретного не говорить про ціни на послугу, заявляючи, що «доступність є ключовим принципом Project Kuiper». Цінові пропозиції можуть різнитися залежно від країни.