Facebook Pixel

Зображення майбутнього: як штучний інтелект змінює бізнес на фотостоках*

Як заробляти на фотостоках у 2023 році — бізнес-кейс | The Page

Як заробляти на фотостоках у 2023 році — бізнес-кейс | The Page

*Заголовок згенерував ChatGPT

Віддалена робота залишається однією з найбажаніших позицій серед українців. Один із варіантів такого заробітку — бізнес на фотостоках. Уже понад шість років киянка Валерія Свірідова продає зображення на стоках. The Page поговорив із фотографкою та фотостокеркою, як генерація зображень інструментами штучного інтелекту змінює ринок у 2023 році, що потрібно новачку для старту та як російське вторгнення вплинуло на українських стокерів.

Чи забере штучний інтелект роботу у графічних дизайнерів

Конкуренції з боку штучного інтелекту Валерія Свірідова не боїться. «Я гадаю, що принаймні дизайнери, що працюють на стоках, без роботи не залишаться, бо клієнтам стоків потрібні готові рішення, — розповідає стокерка. — Якщо компанія має свій корпоративний стиль, отримати швидке та прогнозоване рішення за допомогою ШІ непросто. Однаково доведеться витрачати час свого робітника на формування запитів. Але навіщо, якщо це можна купити на стоках за копійки. Я думаю, що у майбутньому буде зменшуватися кількість фотоматеріалів та ілюстрацій, що створюють руками. Буде більше згенерованих. Але над ними також працюватиме людина».

Шість років тому Валерія Свірідова залишила журналістику й почала будувати свій бізнес на стоках. Фото Валерії Свірідової

Шість років тому Валерія Свірідова залишила журналістику й почала будувати свій бізнес на стоках. Фото Валерії Свірідової

Стокерка також використовує у своїй роботі інструменти ШІ. Вона спробувала Night Cafe та OpenAI. Але після появи на ринку Midjourney, що одразу генерував максимально якісні картинки, Свірідова обрала саме його, як і більшість її колег.

Втім вона зауважує, що зображення від Midjourney однаково доводиться доопрацьовувати у графічному редакторі. Крім цього, жоден сток не прийме зображення такого маленького розміру, яке видає ШІ. Тому потрібні додаткові інструменти, що дозволяють без втрати якості збільшити його.

Які стоки приймають зображення, згенеровані ШІ

Валерія Свірідова згадує, що спершу, коли інструменти для генерації зображень щойно стали популярними серед дизайнерів, стоки їх приймали для продажу. Проте з часом більшість відмовилася від них та навіть видалила ті, що прийняли раніше. Зараз серед великих стоків тільки Adobe Stock та Freepik приймають генеровані зображення. На них вказують ім’я автора та підписують, що його створили за допомогою ШІ.

Quote«Це сталося через проблему інтелектуальної власності. Хоч це і неможливо довести, але я вважаю, що ШІ неекологічно навчався. Він використовував усі стокові бази, ні в кого не питав дозволу і не платив гонорарів. Це інколи помітно: на деяких генераціях з’являються лінії, схожі на елементи водяних знаків. Вони розмиті, неможливо роздивитися, чий саме водяний знак, бо ШІ взагалі не може згенерувати текст на фото», — коментує Валерія.

Проте вона впевнена: якщо вже інструменти ШІ «народилися», їх не заховати. Просто мине певний час, поки стоки та інші гравці ринку сформулюють свою політику щодо генерації зображень.

Наприклад, після того як ShutterStock відмовився приймати «штучні» зображення, він почав працювати над створенням свого інструменту ШІ. Для його навчання компанія використовує зображення своїх контриб’юторів. Свірідова каже, що за травень вже отримала від стоку майже $100 нарахувань саме за цю послугу.

З якими стоками найкраще співпрацювати

Протягом шести років Свірідова зареєструвалася приблизно на 15 стоках. Але останнім часом активно співпрацює лише з половиною з них: Adobe Stock, Freepik, Canva, Shutterstock, Getty, Depositphotos та Envato.

Серед лідерів вона назвала Adobe Stock та Freepik. Перший надає найкраще розуміння трендів та виплачує одні з найбільших винагород. Але серед дизайнерів найпопулярніший Freepik, бо він дуже дешевий.

«Мені подобається, коли стоки йдуть у ногу з часом. Вони показують певні соціальні проблеми або тренди. По-перше, це дозволяє краще розуміти потреби ринку і робити контент, що гарно продається. Але мені здається, що вони й своїх клієнтів таким чином виховують, підштовхуючи звертати увагу на певні явища у суспільстві», — розповідає Свірідова.

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової

Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової Thumb Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової Thumb Шоколад Milka у вигляді труни, закривавлені ведмежата “Барні” та печиво Oreo — такі зображення не мають попиту на стоках. Валерія створила їх для свого блогу як приклад креативу про світові бренди, що не йдуть з російського ринку. Фото Валерії Свірідової Thumb

Скільки працює дизайнер або фотограф для фотостоків

Quote«Є поширений міф, ніби стоки — гарний варіант пасивного доходу, який може забезпечити старість. Не треба на це покладатися, бо старість буде голодною. Якщо припинити завантажувати нові зображення, я перестану отримувати дохід приблизно за рік. Але він може й раніше різко впасти, якщо якийсь сток перестане працювати, а я не буду про це знати. За цей час трендові теми та алгоритми стоків можуть змінитися, і нарахувань стане менше», — каже фотографка.

Коли почалося повномасштабне вторгнення, Свірідова виїхала з України. Звісно, вона не змогла взяти із собою важке обладнання для фотозйомок. Тому в евакуації у Німеччині десь пів року стокерка не завантажувала нових зображень до своїх портфоліо. Але на обсяг виплат це не вплинуло.

У Німеччині дівчина почала вивчати 3D-моделювання зображень, яке тепер стало одним із напрямів її роботи. Пізніше вивчила роботу з ШІ.

За місяць Свірідова робить орієнтовно п’ять-шість фотозйомок. Результат — приблизно 80 завантажених на стоки робіт. Ще 10 робіт на місяць вона створює у 3D. Кілька десятків робіт генерує за допомогою ШІ. Також певний час йде на аналіз продажів та нових трендів. Потрібно знаходити вузькі теми, що мають попит, але недостатньо заповнені, щоб на них робити контент.

За словами Валерії, деякі стокери обмежуються тільки генерацією зображень. Вони купують безлімітну версію Midjourney за $30. «За місяць можна згенерувати, скажімо, 500 робіт. Але у мене це не основний напрям, я навіть ті 250 генерацій на місяць у підписці за $10 не встигаю витратити, бо ще інші зображення роблю», — розповідає вона.

Скільки заробляють на фотостоках

Додатковий дохід приносить ведення спільноти про роботу на стоках. Свірідова організувала її протягом року після вторгнення, коли українські стокери пішли зі спільних з росіянами професійних майданчиків, а українських ще не було. Наразі у дівчини вже майже 50 учасників у спільноті. На початку вартість участі коштувала новому члену $6 на місяць, але вона поступово дорожчала і тепер становить $10.

Фотографка відмовилася назвати суму свого заробітку на стоках. Зауважила, що нормальним вважається заробіток у $1000 на місяць. Але це не межа, можна заробляти й більше.

Перший рік на стоках фотографка заробляла $20-50 на місяць. На другий вже виходило більш ніж $100, а з 2019 року вона почала заробляти еквівалент своєї зарплати. «Я тоді порівнювала, скільки б мені платили, якби я продовжила працювати у журналістиці», — пояснює вона.

З чого почати новачку на фотостоках

На стоках можна заробляти фотографією, ілюстрацією, 3D-графікою, генерацією зображень ШІ тощо. Але ми розглянули тільки варіант фото, а саме напрям предметного знімання, яким займається Валерія.

Що знадобиться стокеру-початківцю:

  • дзеркальна фотокамера або гарний смартфон;
  • обладнання для професійного освітлення, бажано імпульсне світло;
  • комп’ютер/ноутбук/смартфон для оброблення фото;
  • графічний редактор;
  • платіжна система, що дозволяє виводити кошти в Україні, наприклад, Payoneer.
Quote«Можна знімати і без професійного освітлення, але з ним набагато простіше отримати одразу якісний результат. Без нього доведеться витрачати купу часу на те, щоб виставити нормальне світло, а не займатися суто композицією у кадрі. Моєю помилкою було те, що я не одразу почала ставитися до цього як до бізнесу. Я боялася, що витрачу якісь кошти на обладнання, а воно не знадобиться. Але якби я раніше зробила ці інвестиції, я би зростала набагато швидше», — згадує Свірідова.
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉