
Фото: Gerd Altmann/Pixabay
2020 рік ознаменувався не тільки пандемією COVID-19, а й активною підтримкою розвитку штучного інтелекту. Карантин істотно прискорив роботу над запуском інтелектуальних сервісів і автоматизацію процесів у всьому світі.
Дипфейки, таксі та реактивні літаки

Фото: Pieonane/Pixabay
Зокрема, Gartner назвала гіперавтоматизацію головним технологічним трендом 2020 року, а за оцінкою Forrester Research, основною небезпекою в інтернеті стануть дипфейки, які цього року міцно закріплюються в глобальному інформполі та в майбутньому складуть істотну небезпеку як для політики, так і для бізнесу.
Свої зусилля на розвиток штучного інтелекту 2020 року направили всі найбільші гравці на світовій ІТ-арені. На початку року Єврокомісія ухвалила рішення збільшити інвестиції в розроблення ШІ більш як ушестеро — до 20 млрд євро на рік.
Однак водночас ЄС вирішив обмежити штучний інтелект у галузях із високим ступенем ризику — наприклад, ШІ, який застосовується у сферах охорони здоров'я та транспорту, має бути максимально прозорим і легко контролюватися людиною.
Велика Британія також не залишилася осторонь, проте на тлі Brexit зробила вибір на користь американського підходу до ІТ і домовилася зі Штатами про співпрацю у сфері розвитку ШІ.
У США дозволили штучному інтелекту поритися у своїх старих документах і навести лад в урядових постановах, висвітливши суперечливі або застарілі вимоги в них.
А глобальний авіаконцерн Boeing 2020 року довів успішність взаємодії безпілотників із допомогою штучного інтелекту.
Під час їхніх останніх випробувань в Австралії 5 реактивних літаків змогли успішно діяти в команді під управлінням ШІ, виконуючи скоординовані дії на швидкості 270 км/год.
У Китаї технологічні компанії пішли далі й запропонували школам власні навчальні програми з робототехніки, а також освітні матеріали, пов'язані зі штучним інтелектом, сподіваючись виростити нове покоління розробників.
Крім того, 2020 року в Шанхаї запрацювало перше безпілотне таксі — сервіс DiDi запустив безоплатні рейси розумних авто для популяризації використання ШІ в пасажирських перевезеннях.
Утім, варто зазначити, що безпілотники DiDi все ще супроводжують люди, які відповідають за безпеку пасажирів і здатні перехопити керування автомобілем у разі потреби.
У Росії ШІ спочатку змусили працювати на правоохоронців, запустивши в Москві сервіс із відеофіксації осіб, які перебувають у розшуку. А потім запропонували відібрати в штучного інтелекту авторські права на створюваний ним контент — про всяк випадок.
Концепція ШІ від Мінцифри

Фото: Chenspec/Pixabay
Минулого тижня Україна нарешті приєдналася до цього тренду, затвердивши Концепцію розвитку штучного інтелекту до 2030 року.
Упродовж 15 років Україна сподівається увійти до десятки країн із найвищим розвитком ШІ.
За даними дослідження Oxford Insights і Міжнародного центру розвитку досліджень Government AI Readiness Index 2020 року, наша країна має найбільшу кількість компаній-розробників у сфері штучного інтелекту в Східній Європі.
У Мінцифри вважають: якщо Україна допоможе цим компаніям реалізувати їхній потенціал повною мірою, ми вже дуже скоро зможемо претендувати на лідерство в галузі ШІ на міжнародній арені.
Згідно з концепцією розвитку ШІ, одне із завдань для України на найближчі 15 років — увійти до десятки країн із найвищим розвитком штучного інтелекту у світі (AI Readiness Index by Oxford Insights, AI Index by Stanford University).
Голова експертного комітету з розвитку ШІ при Мінцифри Віталій Гончарук (Augmented Pixels) вважає, що ухвалення Україною держконцепції з розвитку ШІ допоможе зацікавити всесвітні корпорації відкривати R&D-центри в нашій країні.
Серіал про ШІ для «чайників»
Для того щоб пояснити українцям, навіщо країні потрібно розвивати штучний інтелект, Мінцифри навіть випустило освітній серіал.
Є багато прикладів використання алгоритмів штучного інтелекту, які допомагають і лікарям, й інженерам, і військовим, й іншим фахівцям. Завдяки освітньому серіалу українці зможуть ближче познайомитися з цією захопливою темою.

Валерія Іонан
заступниця міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції
У новому серіалі Мінцифри загалом чотири серії тривалістю 10-12 хвилин. Їх можна подивитися безоплатно після реєстрації на платформі «Дія. Цифрова Освіта». Крім того, першу серію вже викладено на YouTube.
Увесь курс спрямований насамперед на тих, хто слабо орієнтується в темі ІТ.
Зокрема, у серіях підіймаються питання про те, чи варто чекати Термінатора, яку користь приносить штучний інтелект, які ризики пов'язані з використанням ШІ, а також про те, як і для чого штучний інтелект використовується українськими й міжнародними компаніями.
В інформаційному полі України поширені такі терміни, як «штучний інтелект», «машинне навчання», «алгоритми роботи з BigData», пояснив президент Фонду Східна Європа Віктор Лях.
Як і кожна нова технологія, штучний інтелект обростає міфами — від повстання машин до того, що невдовзі він керуватиме світом.
Коли ми створювали цей серіал, ми хотіли пояснити, у якому стані зараз перебуває створення ШІ, у яких сферах його можна застосовувати, а також розвінчати всі наявні міфи.

Віктор Лях
Президент Фонду Східна Європа
У планах фонду та міністерства — адаптувати курс зі штучного інтелекту для учнів старших класів, зазначив він, але деталями цієї ініціативи вважає за краще не ділитися.
ШІ для мобільних операторів

Фото: Gerd Altmann/Pixabay
Уже зараз мобільні оператори використовують рішення на основі штучного інтелекту, розповів у коментарі голова відділу адміністрування систем підтримки бізнесу Lifecell Дмитро Сулима.
Наприклад, вони застосовуються в роботі кол-центру для налагодження взаємодії з абонентами з допомогою чат-бота, щоб поліпшити клієнтський сервіс та боротися із шахрайством.
У всьому світі цей напрям стрімко розвивається, і для галузі штучний інтелект може оптимізувати багато процесів, як-от: моніторинг мережевої інфраструктури та управління її роботою, прогнозування можливих аварій у мережі та їх запобігання, розробку різних рішень у сфері безпеки.

Дмитро Сулима
Керівник відділу адміністрування систем підтримки бізнесу Lifecell
Він також зазначив, що рішення на основі штучного інтелекту нададуть змогу українським мобільним операторам бути швидшими, сучаснішими та ефективнішими.
До того ж, аналізуючи дані з допомогою штучного інтелекту, оператори зможуть надавати найбільш актуальні послуги та тарифи для абонентів, а можливо, і формувати найбільш актуальні індивідуальні пропозиції.
Як і в інших сферах, у телеком-компаніях штучний інтелект може працювати з підбором і оцінкою персоналу, автоматизувати різні процеси, наприклад, аналіз і збір даних.
Оборона, освіта та АПК

Фото: AICRA ROBOTICS/Pixabay
Розроблена Мінцифри концепція розвитку галузі штучного інтелекту в Україні передбачає його використання у сфері освіти, економіки, соціального управління, кібербезпеки та навіть оборони.
На створення системи держуправління у сфері ШІ пропонується виділити 14,4 млн грн до 2023 року.
У будь-якій сфері в Україні вже використовуються технології, пов'язані з комп'ютерним зором, машинним навчанням, великими даними, а також чат-боти, зазначив у коментарі заступник міністра цифрової трансформації з питань розвитку IT Олександр Борняков.
Усе це — штучний інтелект. Наші аграрії використовують безліч технологій, пов'язаних із ШІ. Наприклад, для аналізу аеро- та фотознімків полів, для прогнозу врожайності, необхідності досіву, детекції шкоди або візуального зважування маси худоби.

Олександр Борняков
Заступник міністра цифрової трансформації
Крім того, чат-боти зараз масово використовуються в малому бізнесі для зниження витрат на спілкування з клієнтами, надаючи змогу істотно заощаджувати на штаті підтримки/кол-центрі та інших витратах, додав він.
Усе тільки починається
Штучний інтелект — це не та технологія, яка одразу починає працювати ефективно, тому для українського бізнесу все тільки починається.
Про це в коментарі заявив директор зі стратегії «Vodafone Україна» Дмитро Пономаренко.

Штучний інтелект і машинне навчання — одні з хайпових технологій, які зараз активно використовуються в призначеній для користувача техніці (смартфони, роботи-пилососи, боти в іграх, автоматичні перекладачі).
Але якщо говорити про бізнес в Україні, то можу сказати, що тут поки все тільки починається.
Виняток становлять технологічні компанії з постійним ітераційним розвитком і бізнеси, які є частиною міжнародних груп, завдяки чому вони мають першочерговий доступ до інновацій.
Активно впроваджують ШІ у свої процеси технокомпанії та бізнеси в складі міжнародних груп.
Часто для досягнення потрібного ефекту в роботі ШІ потрібні місяці, а то й роки.
За словами Пономаренка, свої алгоритми для досягнення максимальної точності прогнозування аналітики великих даних його компанії відточували кілька років.
Але зараз за непрямими ознаками можна з високою ймовірністю визначити, до якої ЦА належить той чи інший користувач, і запропонувати йому той продукт, який його дійсно може зацікавити.
У світі вже є штучний інтелект, який надає змогу запобігати інсультам завдяки відправленню терапевту пацієнта попередження про ймовірну загрозу, ґрунтуючись на моніторингу низки побутових показників активності організму.
Є розумні автомобілі та програми, здатні виявити предмет або об'єкт у системах відеоспостереження мегаполісу. Є безліч рішень на базі «розумного будинку», а також системи комунікації, здатні зрівнятися з людиною в «живому» спілкуванні в мережі або телефоном. Залишилося попрацювати над цим і в Україні.