
Як створити подкаст, який будуть слухати — поради від авторів подкасту іТочка. Фото: helloteacherlady.com
«Ми з моїм колегою зрозуміли, що нам класно розмовляти один з одним — і вирішили створити подкаст». Так кілька років тому з’явився подкаст «іТочка», розказує його співавторка Тетяна Касьян. Для кожного епізоду вона та її колега Тимур Левчук обирають цікаву для обох тему, розбирають її і «намагаються розставити крапки над і». Так з’явилися випуски про війну в Україні, застосунки для знайомств, скандал навколо висловлювань Джоан Роулінг та багато інших.
Тетяна впевнена: аби створити подкаст, вам не потрібна професійна техніка, набагато важливіше — розуміти, кому і що ви будете розказувати. Про внутрішню аудіо-кухню вона розказала на онлайн-лекції в рамках клубу «Наука єднання» — спільного проєкту STEM is FEM та програми «Єднання заради дії».
Тож як зрозуміти, що прийшов час створити власний подкаст і з чого почати? Ми зібрали для вас поради від Тетяни.

6 питань про подкасти: що варто знати на старті
Тетяна Касьян сформулювала шість питань, які рекомендує поставити собі на початку створення подкасту. Саме вони допоможуть краще зрозуміти: що саме і кому ви можете розказати, та й взагалі — чи хочете це робити.
Хто ви?
В чому ви експерт і в чому ваша сила? Перед усім важливо визначити свою роль в подкасті.
Хто вони?
Для кого ви будете говорити? Аби робити якісний і зрозумілий контент, необхідно розуміти, якою буде цільова аудиторія. Адже саме від цього залежатиме формат контенту.
Що ви будете говорити?
Яку основну думку нестиме ваш подкаст? Тут важливо сформулювати не тільки загальну тему подкасту, але й розписати підтеми випусків.
Яка мета вашого подкасту?
Які емоції ви хочете викликати у слухачів? Це будуть гумористичні випуски, аби аудиторія посміялась? Чи це буде подкаст про здоровий спосіб життя — щоб все більше людей почали займатися спортом?
Хто вам потрібен?
У якому форматі ви робитимете подкаст і чия допомога знадобиться? Якщо записуєте випуски тільки ви — певно, буде потрібен дизайнер, аби розробити обкладинку, та монтажер. На початку ви можете думати, що легко робитимете все самостійно. Але важливо об’єктивно розрахувати, чи дійсно це так. Можливо, вам потрібна команда. Також, якщо ви хотіли б говорити, наприклад, про психологію, але не є психологом — потрібний експерт. Чи ситуація протилежна: ви – експерт і хочете лише готувати матеріал. Вам подобається проводити дослідження, писати тексти, але начитка — це точно не ваше. Тоді потрібна людина, яка озвучить матеріал.
Чи вистачить у вас ідей?
Дуже важливо розписати ідеї наперед — хоча б на шість епізодів. Аби знати, на скільки випусків у вас точно вистачить матеріалу.
Як створити подкаст
Після того, як ви відповіли на всі запитання і склали концепцію майбутнього подкасту, починається найцікавіше — робота над ним. Але і тут ще далеко до «сісти і говорити в мікрофон».
Для початку вам необхідно визначитися з контентом: назвою подкасту, чіткою тематикою сезону та кожного випуску, а також його наповненням. Чи потрібно вам писати сценарій епізоду? Залежить від вас. Він не критично важливий, набагато важливіші — ваша підготовка та дослідження теми. Але, як варіант, ви можете скласти тезовий план епізоду і йти за його структурою під час запису.
Важливим моментом у створенні подкасту є визначення його tone of voice: стилю розмови, голосу, подачі, з якою створюються описи епізодів. Наприклад, якщо це науковий подкаст, в ньому, звісно ж, має бути термінологія. Але важливо відштовхуватися від аудиторії. Якщо це науковці — тут буде багато професійної лексики. Якщо ж підлітки — то треба говорити зрозумілою для них мовою..
Аби люди хотіли до вас повертатися, важливо говорити так, аби вас слухали. Ви можете пошукати в інтернеті вправи на дихання і розробку артикуляційного апарату та тренуватися за ними. Чітка вимова та зрозумілі інтонації ще нікому не нашкодили.
Не останню роль в подкасті грає музика. Вам необхідно розробити заставку — і вона має бути впізнаваною. Опціонально можна додавати музичні перебивки протягом запису, аби розділити його на частини. Або ж ставити звуки на фон і робити вставки, які будуть начитані іншим голосом. Деякі матеріали можна знайти в безкоштовних музичних бібліотеках, наприклад, у YouTube.
Також потрібно розробити візуальний стиль вашого подкасту: лого та кавери для соцмереж. Звісно, можна робити окрему ілюстрацію на кожен епізод, але для впізнаваності краще всюди ставити одне й те ж зображення.
Після того, як ви все продумали і підготували, відбувається сам запис — але магія все ще не трапляється.
Адже після запису потрібний монтаж, де ви приберете всі затинання, зітхання і взагалі все, що вам не подобається. Можете скористатися, наприклад, популярною програмою Audacity – вона безкоштовна і доволі зрозуміла в користуванні. Після того, як ви змонтували подкаст, дуже важливо фінально прослухати його в навушниках — так, як його будуть слухати інші.
Тепер необхідно обрати платформу, на яку ви завантажите епізод. Саме звідти запис буде «розходитися» по майданчиках, де його послухають: Apple Podcast, Google Podcast, Spotify. Для початку це може бути безкоштовний та популярний Anchor. А ось на SoundCloud та Youtube запис треба завантажувати окремо. Але краще поширити епізод всюди – хто зна, якій платформі надає перевагу ваш потенційний слухач.
Аби набрати аудиторію, вам необхідно визначитися, якими способами ви будете просувати свій подкаст. Звісно, можна налаштувати таргет чи купити рекламу у блогерів. Але для початку — розкажіть про подкаст в своїх соцмережах та попросіть про це знайомих. Перше правило клубу подкастерів: ніколи не втрачайте можливості розказати про контент, що робите!
Яка техніка знадобиться для запису
Почати записувати подкаст ви можете просто на диктофон. Тетяна згадує: перші епізоди спільного подкасту «іТочка» вони записували на звичайні мікрофони-петлички, які під’єднали до телефону. Тож вам точно не потрібні великі витрати на старті. Ви можете записувати на будь-що, що записує, монтувати на будь-чому, що монтує, і використовувати безкоштовні програми з базовими інструментами.
У майбутньому, якщо ви захочете продовжити свою подкаст-кар’єру, можна купити професійний мікрофон з поп-фільтром, який буде прибирати зайві звуки при записі. Чи рекордер, де можна регулювати якість та гучність запису.
Пам’ятайте, що найголовніше у вашому подкасті — це суть. Як би ви технічно не прокачалися, якщо вас не цікаво слухати — вас не будуть слухати. А ось якщо у вас класний контент — то люди обов’язково повертатимуться до вас.
Що таке проєкт STEM is FEM
До 24 лютого 2022 року проєкт STEM is FEM, ініційований IT-підприємцем та засновником технологічної компанії Roosh Сергієм Токарєвим, був освітнім проєктом з популяризації STEM-спеціальностей серед дівчат-підлітків. З початком повномасштабного військового вторгнення РФ в Україну діяльність проєкту було розширено.
Проєкт «Наука Єднання» реалізується за підтримки програми «Єднання заради дії». Організатори проводять інтеграційні офлайн-зустрічі раз на два тижні у шістьох містах України: в Ужгороді, Чернівцях, Рівному, Полтаві, Хмельницькому та Вінниці за умови попередньої реєстрації: https://forms.gle/iawm3KicVQpoFzySA
За анонсами зустрічей можна слідкувати на сторінках STEM is FEM у соцмережах: Facebook та Instagram.