Найбільшу частку українського автомобільного ринку складають уживані імпортовані машини. Наприклад, у 2024 році понад 70% усіх легкових автомобілів, які ввозилися до України, вже мали досвід експлуатації за кордоном.
Середній вік таких транспортних засобів становить близько дев’яти років, причому понад 40% — це автомобілі, яким виповнилося десять і більше років. Такий попит цілком зрозумілий: бажання мати власний автомобіль, часто вищого класу або з кращою комплектацією, ніж можна дозволити собі серед нових авто, підштовхує українців до пошуків транспортного засобу за кордоном.
Це також частково пояснюється низьким рівнем автомобілізації в Україні — приблизно 232 автомобілі на тисячу мешканців, тоді як у країнах Європи цей показник у середньому дорівнює 610. Але чи дійсно купівля іномарки — це завжди вдала ідея? Speka розглянула всі «за» та «проти».
Американські авто: приваблива ціна, але багато нюансів
Авто зі США давно стали популярними серед українських водіїв. Головною перевагою цього напрямку є вартість — вони часто коштують на 20–50% дешевше, ніж їхні аналоги в Україні, навіть після врахування вартості доставки та розмитнення. Це можливо завдяки особливостям американського ринку, де биті автомобілі дуже швидко втрачають свою ринкову вартість.
У 2024 році серед лідерів імпорту із США опинилися Tesla (3455 автомобілів за три місяці), Ford (2296 авто), Volkswagen (1926 авто), Jeep (1758 авто). Ціни на них можуть бути на 20-30% дешевшими, а базові комплектації кращими за європейські через специфіку місцевого ринку. До слова, на такі моделі, як Audi (1380 авто імпортували з США в Україну) та BMW (1362 авто), різниця може сягати $5-7 тис.
При цьому близько 28% усіх авто, ввезених з США, — це електрокари, з яких 70% становлять моделі Tesla. Це не дивно, адже в Україні електромобілі звільнені від сплати мита.
Реальність американського ринку вживаних авто має і низку ризиків.

Джерело: Copart
Темний бік американських аукціонів
Понад 80-90% автомобілів, що продаються на американських аукціонах, мають статус страхового пошкодження, тобто Salvage Title. Це означає, що вони постраждали внаслідок аварії, стихійного лиха або інших інцидентів, таких як викрадення або вандалізм.
Найпоширенішими є пошкодження передньої чи задньої частини кузова, бокові удари, пошкодження даху або навіть затоплення. Автомобілі, які побували у воді, вважаються найбільш ризикованими: волога провокує корозію, вихід з ладу електроніки, двигуна чи трансмісії, причому проблеми часто виявляються не одразу.
Ще одна поширена пастка — опис «незначні вм’ятини та подряпини». Насправді це може свідчити про численні пошкодження або спробу приховати серйозну аварію. Часто під цією позначкою продаються автомобілі, відновлені з кількох різних машин.
Проблеми можуть бути не лише технічні. Наприклад, «відмивання» тайтла — це коли автомобіль із проблемним минулим (утопленик, аварійний або списаний) реєструється в іншому штаті, де правила м’якші, і отримує «чистий» статус. Така практика дозволяє приховати справжню історію автомобіля, що може призвести до фінансових та юридичних труднощів в Україні.
Щоб безпечно обрати автомобіль зі США, варто зосередитися на лотах із прозорою історією — авто зі статусом Clean Title (10% від всіх лотів) або з мінімальними, офіційно задекларованими пошкодженнями — і провести ретельну перевірку технічного стану та документів.
Європейський ринок: менше ризику, але інші проблеми
Альтернативою американським авто є європейський вторинний ринок. Серед переваг — широкий вибір моделей, нижчі ціни на авто з великим пробігом, а також можливість купівлі автомобілів з дизельними двигунами чи механічною коробкою передач, які рідко трапляються в США.
Додатковою перевагою є можливість огляду автомобіля перед купівлею, якщо ви готові їхати самостійно або скористатися послугами надійного посередника.
Автомобілі, які обслуговувалися у офіційних дилерів, часто мають детальну сервісну історію, що дозволяє уникнути багатьох неприємних сюрпризів. Однак і тут не все безхмарно.

Джерело: Hotline Finance
Головні проблеми європейського ринку: скручування пробігу
Однією з головних проблем є масове скручування пробігу. У країнах Європейського Союзу від 30% до 50% автомобілів на вторинному ринку мають змінені показники одометра. В Україні цей показник ще вищий — до 70%. Така маніпуляція підвищує ринкову вартість авто на кілька сотень чи навіть тисяч доларів.
Крім того, значна частина автомобілів з Європи також була учасниками дорожньо-транспортних пригод і пройшла відновлення, не завжди якісне. Це особливо актуально для авто з країн Східної Європи, зокрема Литви, куди часто звозять пошкоджені транспортні засоби з інших країн.
Нечесні продавці можуть приховати недоліки завдяки косметичному ремонту, хімчистці салону або заміні зношених елементів інтер'єру. При цьому для ремонту нерідко використовуються найдешевші матеріали, що негативно впливає на безпеку та довговічність.
До того ж зустрічаються випадки шахрайства з VIN-кодами — так звані автомобілі-двійники або машини з перебитими номерами.
Найбільші шанси придбати авто з прозорою історією, яке регулярно обслуговувалося на офіційних сервісних станціях, існують у країнах Західної Європи, як-от Німеччина, Бельгія, Нідерланди.
Про те, скільки коштує розмитнення в Україні та як його найкраще здійснити, читайте детально в матеріалі Speka.