Биті авто з Європи після ремонту та відновлення потрапляють на авторинок України. Тому головне запитання, відповідь на яке хоче знати покупець уживаного автомобіля, — чи потрапляв той у ДТП. Справа в тому, що після аварії силова структура кузова втрачає жорсткість, що негативно позначається на таких експлуатаційних характеристиках, як керованість і комфорт. Транспортним засобом неможливо точно управляти навіть на прямій, кузов скрипить на поворотах і під навантаженням, двері та кришка багажника погано зачиняються та можуть несподівано відчинитися під час наїзду на нерівність. Не кажучи вже про пасивну безпеку як таку: в наступній аварії він не зможе ефективно захистити водія та його пасажирів.
Лише в рідкісних випадках законослухняні власники витрачаються на належний передпродажний кузовний ремонт, більшість же після аварії підмарафечують автомобіль рівно настільки, щоб приховати сліди ДТП та збути автомобіль як «не битий, не фарбований».
Дослідження показують, що ймовірність придбання «битка», який потрапив у серйозну аварію, безпосередньо залежить від марки та моделі автомобіля. І хоча більшість покупців шукають сучасні, безпечні та надійні транспортні засоби, молоді та малодосвідчені водії часто орієнтуються на зовнішні атрибути, спортивність і загальний імідж автомобіля, а не на активні та пасивні засоби безпеки.
Методологія дослідження
Розслідування провів сервіс перевірки історії автомобілів carVertical. Платформа надає дані щодо історії автомобіля, використовуючи реєстраційні номери VIN. Вони розкривають інформацію про кожну аварію, в яку потрапив конкретний транспортний засіб, вказують усі пошкоджені деталі, скільки коштував ремонт і багато іншого. Сервіс акумулює масиви інформації про окремі авто, зокрема записи національних і приватних реєстрів, страхових компаній і баз даних. Під час підготування дослідження було проаналізовано майже 1 мільйон звітів про історію автомобілів із червня 2020 року по червень 2021-го.
У географію вибірки увійшла не тільки Україна, але і ті країни, звідки найчастіше до нас привозять «евробляхи» та інший «шрот»: Польща, Литва, Латвія, Німеччина, Угорщина, Чехія, Білорусь, Болгарія, Румунія, Хорватія, Сербія, Словаччина, Словенія, Росія, Франція та Італія.
Топ-5 найбільш «аварійних» автомобілів
У таблиці нижче наведені п'ять марок європейських автомобілів, схильні до найбільшого ризику пошкодження: Lexus, Subaru, Jaguar, BMW і Dacia. Як бачите, всі вони мають різні характеристики та популярні серед абсолютно різних категорій водіїв.
Як показує дослідження, на першому місці — Lexus. Автомобілі цієї марки одночасно надійні, комфортні та водночас потужні настільки, що власники часто переоцінюють свої водійські навички. Те ж стосується автомобілів марок Jaguar і BMW. Зокрема, третя серія і XF — порівняно доступні моделі цих брендів, але маневрені й темпераментні.
Друге місце Subaru демонструє, що навіть досконала повноприводна система не завжди в змозі захистити азартних водіїв від складних ситуацій.
На іншому полюсі технічного прогресу — бренд Dacia, що випускає автомобілі в одній із найдешевших категорій у світі. Хоча румунська марка не представлена на нашому ринку, всі три її малолітражки (Sandero, Duster, Logan), що потрапили у вибірку, добре знайомі українським водіям, оскільки продаються в автосалонах Renault. Через свою доступність, обумовлену мінімалістичністю конструкції, румунські автомобілі часто використовують як робочі конячки, тому нещасні випадки можуть статися через відсутність належного догляду.
Топ-5 найменш «аварійних» автомобілів
У наведеній нижче таблиці представлені п'ять марок європейських автомобілів, які мають найменші шанси бути пошкодженими в серйозних аваріях. Дивно, що навіть тут відсотки порівняно високі: немає брендів автомобілів із меншим відсотком, оскільки навіть там, де є тільки один винуватець дорожньо-транспортної пригоди, найчастіше задіяно кілька транспортних засобів.
Ці результати показують, що привабливість марки та характеристики автомобіля впливають на ймовірність потрапляння в аварію. Наприклад, Fiat виробляє тільки компактні машини. Бренди Citroen і Peugeot переважно пропонують недорогі автомобілі з двигунами потужністю близько 100–150 к. с. Opel і Nissan так само роблять ставку в першу чергу на сімейні малолітражки для масмаркету. Такі характеристики рідко задовольняють потреби тих, хто прагне темпераментної їзди.
10 країн із найбільшим відсотком пошкоджених у ДТП автомобілів
Під час дослідження були проаналізовані звіти про історію автомобілів із 17 європейських країн, зокрема з України. Результати, наведені в таблиці, показують, де відсоток пошкоджених автомобілів найвищий. На жаль, тут традиційно лідирує Польща як основний канал постачань «евроблях» на наш ринок. Те ж саме можна сказати і про інші країни (Литва, Словаччина, Чехія та Угорщина) з топ-5, які традиційно перевалочні «хаби» для вживаної техніки з ЄС.
Висновок
Незважаючи на всі зусилля влади щодо зменшення дорожньо-транспортних пригод, вони залишаються серйозною проблемою. Дзвінки, перегляд і набір повідомлень, гортання стрічки в соцмережах, перекушування за кермом — водії виконують все більше й більше різноманітних дій, які рано чи пізно призводять до ДТП.
Автомобілі стають одночасно потужніші та складніші, тому грамотний ремонт після аварії часто буває занадто дорогий, і далеко не кожен може собі його дозволити. Адже потрібно відновити первинну жорсткість кузова, замінити всі подушки безпеки плюс інші системи активної безпеки тощо. Саме тому на дорогах щороку збільшується кількість потенційно небезпечних «битків».