поговорило з новим гендиректором PSA Ukraine про перспективи вітчизняного ринку, українських СEO, електромобілі, союз із Fiat Group, позиціювання DS і Opel плюс про те, який саме Peugeot нам потрібен.
- Зараз у нас цікава ситуація з ротацією «топів». У середині «нульових» намітився тренд на місцеві кадри, але після 2009-2010 рр. усе повернулося на круги своя. Чи правильно говорити про те, що сьогодні українцям знову надають перевагу перед експатами?
- Мені теж здається, що локальних персоналій у представництвах іноземних компаній стає все більше й більше. До того ж не тільки в автобізнесі, але й у банківській сфері, і в інших областях. Гадаю, це пов'язано з оптимізацією витрат — усе-таки експати обходяться дорожче, а ефективність українських фахівців анітрохи не нижча. Якщо ми візьмемо представництво PSA Ukraine, то в момент запуску до французів було більше довіри не тільки в плані СEO, але й в усьому, що стосувалося операційної діяльності. А зараз у нас в офісі немає жодного француза.
- Ви можете оцінити, скільки втратили (або недоотримали) через поблажливе ставлення влади до «євробляхерів»?
- Більшою мірою ринок просів із 220 тис. до 95 тис. автомобілів саме через «євробляхи». Ми могли б продавати принаймні вдвічі більше, адже в нас велика пропозиція саме в сегментах lowcost і mainstream. Особливо «постраждав» Opel як один із лідерів вторинного ринку. У роздробі ми однозначно втратили. Точніше, недозаробили. Благо, що активно працюємо з fleet-сегментом, а там є потреба в придбанні нових автомобілів.
- Якби глава PSA Карлос Таварес запитав вас про те, який Peugeot потрібен Україні, що б ви відповіли?
- Аналіз нашого ринку показує велике й постійне зростання кросоверів, а сегменти B-SUV і С-SUV додають просто божевільними темпами. І якщо ставити завдання значно підвищити частку ринку, наприклад, із наших сьогоднішніх 8,5% до 15%, то нам потрібен продукт у цих сегментах за трохи меншою ціною, але з тим самим рівнем якості. Усе логічно: чим нижча ціна, тим більші продажі. Ще одна можливість для нашого зростання — сегмент пікапів, який для нас є абсолютно недоступним. Але тільки-но з'явиться продукт (а він планується), ми одразу пристойно посилимо там частку ринку.
Через «євробляхи» ринок просів у 2,5 раза. Інтерв'ю з главою PSA Ukraine Русланом Акімовим
- Повертаючись до кросоверів. Ви за мінімалістичний підхід, який проповідує Renault Duster, чи за більш цивільний а-ля Toyota RAV4?
- Я за більш цивілізований підхід. Фактично ми і пропонуємо такий продукт на ринку. Я не кажу, що Renault — це погано та неправильно. Просто в них свій клієнт, і наші продукти є абсолютно різними. Наші глобальні конкуренти — це передусім VW і Toyota.
- Грудень Peugeot закінчив на 5-му рядку продажів, а в січні повернувся в кінець top-10. Це «перекоси на місцях» через відкладений попит і нестабільний ринок?
- Місце в десятці ми заслужили попри всі неприємності року, упродовж якого в нас була і 3-тя позиція, й 12-та. Але це все тимчасові, проміжні результати, пов'язані й із затримками постачання, і з недостатніми складськими запасами. Наша річна мета — досягти щонайменше 5% ринку з брендом Peugeot. І ми це зробимо.
- П'ять років тому Peugeot був наприкінці другого десятка, а то і взагалі за його межами. Чому тоді ринок зріс на 24,5%, а частка бренду — лише на 0,4%?
- Не зовсім так. Щороку за всіма брендами ми «в плюсі». Наприклад, 2020-го ринок впав на 3,3%, водночас Peugeot показав зростання на 28,5%, 84% — в Opel і 286% — у DS. Підсумкова частка PSA так само планомірно зростає: 3,7% у 2015-му, потім 3,9%, 4,6%, 5,8% і 6,3% у 2019-му.
- Це зростання зумовлене насамперед стрімким розширенням модельної гами?
- Точніше запуском продуктів у ключових сегментах ринку та переглядом певних стратегій роботи. Плюс активною роботою з корпоративними клієнтами: 2020-го на fleet-сектор припало приблизно 45% наших продажів. Крім того, одним із пріоритетів торік стала робота з лінійкою легкої комерційної техніки. У підсумку ми не просто завершили його на першому місці в LCV-секторі — на PSA припала третина всіх продажів.
- Вітчизняний ринок нових автомобілів збільшиться чи зменшиться?
- Дивимося в майбутнє з позитивом і практично впевнені, що він зросте — усе-таки динаміка другого півріччя була позитивною. На скільки саме — сказати важко. Для нас бюджетний показник — 110 тис. авто й частка в 10%.
- Наприкінці ХХ століття відбулася низка великих об'єднань на кшталт Renault-Nissan і Mercedes-Chrysler, що породили margermania-теорію про те, що через 10 років на ринку залишаться 5-6 груп. Чому цей тренд уповільнив темпи до швидкості кульгавого равлика?
- Злиття відбуваються й від хорошого, і від поганого життя. Наприклад, Opel було продано нам не від хорошого життя. А от злиття PSA та FCA (Fiat Chrysler Automobiles) — приклад прямо протилежний. Обидві групи здорові, PSA так точно. Відповідно Stellantis з'явився внаслідок прагнення обох підвищити свою ефективність на світовому ринку. І річ не тільки в обрізанні витрат — це дуже великий і комплексний процес. Об'єктивно велика частина всіх продажів PSA припадає на Європу — тут сконцентровано всі її активності. Що для глобального гравця є вельми ризиковано, необхідна диверсифікація.
У FCA аналогічна картина з Америкою. Об'єднавши зусилля, компанії отримують доступ до ринків принаймні 130 країн, виробництво в понад 30 країнах так само дає можливість глобально оптимізувати логістичні процеси. Плюс співробітництво: FCA вже обмінюється з PSA своїми повнопривідними ноу-хау в обмін на електрифікаційні. Stellantis, який став 4-тим на світовому ринку, є дуже близьким до третього місця. Наша найближча мета — дорости до нього. З огляду на підхід Карлоса Тавареса, впевнений, що ми зробимо це найближчим часом. Opel двадцять років генерував збитки, але вже в перший рік після переходу до PSA видав позитивний фінансовий результат. Гадаю, те саме чекає й на Stellantis.
- Що дасть це об'єднання кінцевому споживачеві? Моделі стануть дешевше, а гарантії — довше?
- Дасть багато чого. Від розширення гами продуктів і географії ринків до зменшення ціни завдяки оптимізації виробничих процесів. Мушу зауважити, що процеси об'єднання та запуску відбуваються вкрай швидко. Завершення угоди щодо Stellantis планувалося до кінця другого кварталу, а вже в січні все сталося. І наш департамент у центральному офісі працює вже як Stellantis.
- Французькі бренди сузір'я Stellantis представлені в Україні набагато краще, ніж італійські та американські. Чи можна, дивлячись на Opel, говорити про те, що ви окропите живою водою і Fiat з Alfa Romeo, і Maserati з Jeep?
- Сьогодні говорити про це зарано. Fiat, Alfa Romeo, Jeep і Maserati представлені в нас незалежними імпортерами, контракти підписувалися ще з FCA. Станом на зараз ми як працювали, так і працюємо. Але в будь-якому разі ми готові — потенціал для зростання є.
- Чому Fiat настільки успішний у Європі, включно з нашими найближчими сусідами, і настільки недооцінений у нас?
- Я б не сказав, що все так погано. 11-те місце й частка ринку в 3-3,5% з огляду на невелику лінійку продуктів і невелику кількість дилерів — результат непоганий. Вони дуже добре працюють у корпоративному сегменті.
- 10 років тому PSA був одним із провідників електроруху, створював самостійні моделі електрокарів. Чому потім усе зупинилося?
- Швидше, не зупинилося, а тимчасово зупинилося. Наразі електрифікація — один із найпріоритетніших напрямків у PSA. І в нас дуже й дуже великі плани на цей рік: суто електричні Peugeot 2008, Opel Mokka, Citroen С4 і DS3 Crossback E-Tense, гібридні Peugeot 3008, Opel Granland і DS7 Crossback E-Tense. Плюс ми зараз робимо великий акцент на розвиток мережі.
Peugeot 3008
- І все-таки чому після 2010 року, коли Peugeot iOn став першою «електричкою» на офіційному українському ринку, усе заглухло?
- Можливо, однією з причин була слабкість нашого ринку. Можливо, він і зараз глобально слабкий, але принаймні демонструє зростання й перспективи розвитку. А на той час провалився із 623 тис. 2008-го до 162 тис. 2009-го. Плюс сам виробник підходив до виведення новинок консервативно, усвідомлюючи реальні обсяги реалізації. Для виведення електрокарів були потрібні значні додаткові інвестиції, але обсяг гіпотетичних продажів їхнього повернення не забезпечував.
Через «євробляхи» ринок просів у 2,5 раза. Інтерв'ю з главою PSA Ukraine Русланом Акімовим
- Крім слаборозвиненої мережі зарядних станцій є й більш глобальна стримувальна причина — брак технологій зі 100-відсоткового перероблення та утилізації батарей. Як PSA розв'язуватиме цю проблему?
- У нас уже є одразу три рівні обслуговування батарей, що відслужили своє. Найвищий — заміна та подальша утилізація, яка проходитиме на спеціалізованому підприємстві в Польщі.
- Скільки дилерів у Peugeot зараз і до якої кількості ви прагнете?
- Пошук дилерів — процес перманентний. Передусім потрібно закрити ті регіони, де наші позиції представлені слабо або не представлені взагалі. Йдеться про маленькі регіони — Сумську, Чернігівську, Волинську та Чернівецьку області. Зараз у нашій мережі 22 дилери, плюс до кінця року ми плануємо відкрити ще 14 нових комплексів. Крім того, потрібно розвивати мережу бренду Opel. Два роки тому ми запустилися із 6 дилерами, 2020-й закрили з 13-ма, запланували додати щонайменше 6.
- Що очікувати від Opel у новому році нам і які продажі очікуєте ви?
- Запускаємо рестайлінговий Crossland і нову Mokka — продукт абсолютно феноменальний, від якого чекаємо дуже багато. Це драйвер, який продаватиме не тільки себе, але й увесь Opel. Точнісінько як це було свого часу з Peugeot 2008 і 3008. Плюс ми відновлюємо повноцінну роботу з fleet-клієнтами та запускаємо LCV-лінійку, яка приїхала до нас тільки під кінець року. Тож чекаємо щонайменше на 1,6 тис. проданих «опелів» і 1,5-відсоткову частку ринку. Тобто приблизно вдвічі більше, ніж 2020-го.
Opel Mokka
- Історично так склалося, що Peugeot трохи дорожчий за Citroen ...
- Так було, так є, так і залишиться.
- ... чому тоді Peugeot претендує на місце в топ-5, а доступніший Citroen перебуває наприкінці другого десятка?
- Річ у різних продуктах. Так, є й суміжні моделі, але вони переважно різні. Плюс відчуття самого клієнта. Наприклад, пов'язані з тим, що новинки з'являються спочатку в Peugeot. Так, цього року ми побачимо оновлені моделі сімейств 208, 3008 і 5008 плюс гібридні та електричні версії, про які я вже говорив. Тобто щонайменше 5 новинок, водночас у Citroen це новий С4, рестайлінговий С3 AirCross і вже згадувана «електричка» С4. Зрозуміло, що з погляду продукту нам простіше оперувати з Peugeot, оскільки він надає більше поле для діяльності, більше інструментів для комунікації з клієнтом. З іншого боку, я й сам поки що не можу зрозуміти, чому корпоративні клієнти в багатьох випадках надають перевагу дорожчому Peugeot. До того ж із комерційною технікою все з точністю до навпаки, і навіть суміжні продукти — Berlingo і Jumper — набагато краще продаються в Citroen.