Щоб купити новий автомобіль, зовсім не потрібно продавати нирку та брати кредит — на ринку вистачає пропозицій на всі випадки життя та товщину кредитки.
Відкладений попит на нові автомобілі, викликаний карантином і закриттям автосалонів, обернувся першим місцем України в Європі за зростанням ринку. Наші співвітчизники поспішають придбати «колеса», щоб у разі повторного карантину (читай «без метро-автобусів-тролейбусів») не опинитися замкненими в чотирьох стінах. І купують вони не «хотілки», на які планомірно відкладали гроші, а «народні» моделі та price-лідери, які в разі ремісії карантину гарантовано довезуть до «Ашану», на дачу в передмістя та до батьків у село.

ТОП 10 доступних авто в Україні. Таблиця: Сергій Суховський
Lada
Після того як три роки тому припинилося збирання «ЗАЗів», найдоступнішими на ринку автоматично стали «лади». Але про повернення популярності 80-х і 90-х не йдеться — репутацію тольяттінської продукції вже не врятувати. За більш-менш сучасною зовнішністю ховаються невигадлива конструкція, відверто дешеві матеріали оздоблення, умовна шумоізоляція та низька якість.
Після подій 2014 року «лади» практично зникли з ринку, і через вкрай низький попит зокрема. Але два роки тому «УкрАвто», офіційний імпортер, відновив постачання. Здавалося б, після заборони імпорту легкових автомобілів з РФ, яка набрала чинності 1 січня, вони мали б і зовсім зникнути. Але «УкрАвто» на потужностях належного йому ЗАЗ у 2019-му оперативно налагодив збірку малолітражок з російських машинокомплектів. Проте вони втратили свою останню перевагу — низьку ціну: зібрані у нас екземпляри коштують відчутно дорожче, ніж у Росії. Хто їх купує в Україні — для загадка. Як і обсяги випуску та номенклатура запорізьких «лад».
Менеджмент корпорації «УкрАвто», яка позиціонує Lada як один із брендів Renault Group, теревенить про «аудит потужностей автозаводу», «тестування технологічних можливостей» і «контроль якості зібраних автомобілів», всіляко ухиляючись від відповідей на прямі запитання. Сьогодні на ЗАЗі локалізовано збирання седана Vesta, ліфтбека Granta, універсала Largus і кросовера XRay, які оснащуються ідентичними моторами та КП. Єдине авто, що заслуговує на увагу, — повноцінний позашляховик Lada 4x4, який ще здавна кличуть «нивою», якимось чином надходить до наших автосалонів безпосередньо з Росії.
Ravon
Узбецькі автомобілі, незважаючи на низькі ціни, також не стали бестселерами вітчизняного ринку. Український автолюбитель, навчений гірким досвідом російських, китайських та іранських дешевих авто, дуже консервативно поставився до чергової східної екзотики. Але поступово переймається до неї довірою, оскільки «Равон» (тобто корейські Chevrolet) компілюються за безпрограшним рецептом «багато автомобіля за ваші гроші», а збираються на спільному з General Motors підприємстві.
3.6-метрова крихітка R2 (перелицьований Chevrolet Spark 2009 року) — єдиний автомобіль у нашому огляді з автоматичною коробкою передач. На відміну від Daewoo Matiz, на зміну якому вона прийшла, жодної неповноцінності ні щодо зручностей, ні щодо керованості. Повноцінний автомобільчик для мегаполісу, досить місткий, шустрий і кмітливий. І водночас економний — 35-літрового бака вистачить на тиждень.
Хетчбек R3 Nexia добре знайомий вітчизняним автолюбителям, оскільки є таким самим клоном Chevrolet Aveo (T250) 2005 року, як і ZAZ Vida, і особливих рекомендацій не потребує.
Седан R4 — клон глобального бюджетника Chevrolet Cobalt 2013 року, який так і «не злетів». На відміну від R2 і R3 у нього вельми сумна, без будь-яких дизайнерських вишукувань зовнішність. Ставка робиться на людей практичних і раціональних, для кого споживчі характеристики важливіші за естетику.
Renault
Дійсно надійних автомобілів у нашому рейтингу тільки два, і обидва називаються Renault, хоча насправді це румунські «дачії», зібрані у Валахії. Але конструктивно і Logan, і його укорочений клон Sandero настільки прості, що погано збирати їх не виходить навіть у майстрів своєї справи: до приходу французів у 1998 році брак у Dacia був на рівні ВАЗ і ЗАЗ. Один із секретів рекордно низької ціни субкомпактів — висока частка ручної праці у виробництві, яка в країнах з дешевою рабсилою вигідніша за автоматизацію. А ось запорука відмінного співвідношення «ціна-якість» — не тільки в максимальній простоті застарілої конструкції, але й у найширшій уніфікації з іншими моделями концерну.
Обидві моделі створювалися з огляду на експлуатацію в країнах третього світу. Тому в ньому немає нічого зайвого — тільки те, що необхідно транспортному засобу для пересування. Особливого задоволення від їзди як водій або пасажир ви не отримаєте. Зате з точки А в точку Б доїдете гарантовано та будь-якими українськими дорогами.