Facebook Pixel

Україна зробила крок до диверсифікації ринку пального та заборони імпорту з рф

Україна вперше чітко висловила свою позицію в питанні щодо блокування імпорту російського пального на національний ринок. Так прокоментував рішення уряду від 9 травня Владислав Колодяжний, CEO GT Group.

Quote«Вітаємо перший реальний крок із диверсифікації ринку скрапленого газу та сприяння енергетичній незалежності України. Це війна. Тільки енергетична. Де треба на заходи відповідати стрімкими контрзаходами. Перший крок зазвичай найскладніший», — заявив Владислав Колодяжний.

Він уточнив, що в постанові КМУ від 9 травня відсутні деякі коди товарних позицій на скраплені гази, наприклад 2901 (Вуглеводнi ациклiчнi – бутани, бутілени тощо), та деякі інші нафтопродукти. Проєкт постанови пролежав у кабінетах практично три місяці, хоча ситуація з постачанням російського скрапленого газу в Україну стала критичною вже восени, а в березні досягла пікових значень у 76%.

Які кроки блокування російського паливного експорту мають бути наступними

Владислав Колодяжний зазначив, що дуже бажано зробити наступні кроки:

  1. Доповнити перелік товарів, заборонених до ввезення в Україну, що походять із рф, товарними позиціями, які було пропущено в поточних змінах. Увесь перелік є в ст.215 Митного кодексу «Підакцизні товари та ставки податку», п. 215.3.4. «Пальне».
  2. Заборонити імпорт із країни-поплічниці, тобто білорусі: «Толерування останньої, зокрема на ринку нафтопродуктів, один із чинників поточного стану ринку».
  3. Деталізувати процедуру перевірки та визначити, що єдиним документом про країну походження товару є сертифікат походження товару стандартної форми, виданий компетентним органом (митні органи або ТПП) цієї країни або країни вивезення.
  4. Створити постійну моніторингову комісію з представників Міненерго, Мінекономіки, Енергетичної митниці, асоціацій і учасників ринку. Комісія щомісяця оцінюватиме результати дії ухвалених механізмів, коригуватиме їх, оцінюватиме нові загрози та своєчасно на них реагуватиме.
  5. Залучити Мінцифри для автоматизації процесів електронного документообігу щодо сертифікатів походження з країнами ЄС і зниження корупційних ризиків і навантаження на митні органи.
  6. Розробити та впровадити механізми стимулювання розвитку інфраструктури з перевантаження та зберігання скраплених газів – побудови європейської колії 1 435 мм і впровадження директиви ЄС зі зберігання мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів з огляду на поточні загрози.
  7. Продовжити дерегулювання будівельних процедур і процедур із приєднання до зовнішніх мереж.
  8. Перейти на європейську модель оподаткування нафтопродуктів і забезпечити його незмінність протягом певного періоду, щоб забезпечити інвестиційну привабливість інфраструктурних проєктів.
  9. Дерегулювати процедури отримання ліцензій на зберігання та виробництво пального – перейти до фінансових методів контролю та стимулювання (за принципом Польщі – висока вартість ліцензії, але доволі простий механізм отримання), знизивши в такий спосіб корупційні ризики.

Контекст. Кабмін 9 травня затвердив інструмент, який має заблокувати потрапляння російського палива, нафти та нафтопродуктів на національний ринок, доповнивши постанову № 1147.

Учасники та експерти ринку палива півтора року нагадували уряду, що паливо російського походження все ще потрапляє у ЄС, Туреччину та інші країни попри санкції та заборону. І вже як ресурс «невизначеного походження» імпортується в Україну.

В Україні це паливо реалізується зі значним дисконтом, і це зводить нанівець альтернативні маршрути постачання неросійського ресурсу.

Компанія GT Group із 2014 року розробляє проєкти диверсифікації ланцюжків постачання LPG і заміщення російських і білоруських ресурсів, зокрема залізничним і морським транспортом. GT Group першою в Україні реалізувала проєкт постачання скрапленого газу морем. Компанія уклала контракт із великим казахським виробником скрапленого газу компанією «Тенгізшевроіл» (СП Казахстану та американських компаній Chevron (50%) і ExxonMobil (25%)), який дав змогу збільшити частку казахського пального в Україні майже до 30%.

Подякувати 🎉