Імпорт автогазу та дизельного пального сумнівного походження підриває енергетичну безпеку України, наголошують експерти «Консалтингової групи «А-95».
Що відбувається на ринку скрапленого газу (LPG) в березні 2023 року
Ситуація на ринку скрапленого газу (LPG) вже критична. За оцінками «А-95», частка постачань автогазу, що мають ознаки вмісту російського ресурсу, активно зростає із червня 2022 року, а в лютому 2023-го перевищила 50% загального обсягу імпорту, підкреслюють у групі.
Європейський автогаз зараз коштує на $300/тонна, або на 30% дорожче, ніж газові суміші з усіма ознаками російського походження (у лютому 2023 року гравці ринку говорили про різницю $200 — ).
Такий демпінг уже призвів до критичного скорочення постачань автогазу з Європи. На початку березня 2023 року «фактично зник» імпорт газу з Румунії, хоча торік вона була одним з основних джерел наповнення ринку України, нагадують в «А-95».
Наступним етапом стане відмова від довгострокових контрактів на постачання газу з Європи та оренди іноземної логістичної інфраструктури.
«Українські компанії витратили багато місяців на пошук рухомого складу, терміналів, бронювання графіків перевезень у складній транспортній системі ЄС. Ці здобутки задля побудови нової системи постачань автогазу в Україну може бути втрачено», – вважає аналітик «Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.
Ситуація на ринку дизельного пального на березень 2023 року
На ринку дизельного пального відбуваються аналогічні процеси, вважають експерти. Потік ресурсу сумнівного походження активізувався після 5 лютого, коли набуло чинності європейське ембарго на імпорт російських нафтопродуктів. Дисконти на російське пальне сягають $200/тонна, або 25% від альтернативних варіантів, що спонукає безліч трейдерів шукати шляхи для його постачання в Україну.
Основні джерела постачань сумнівного автогазу – Литва, Латвія та Польща, дизельного пального – Туреччина, Єгипет.
Експерти очікують, що дисконти на російські нафтопродукти зростатимуть, адже його надлишок у Європі й на Чорному морі збільшується. На ціни на ДП також вплине очікуване зниження цінової «стелі» в рамках антиросійських санкцій ЄС.
Ситуація вимагає термінових змін до законодавства, наголошують в «А-95»:
- Потрібно внести коди нафтопродуктів у постанову Кабміну № 1147 від 30 грудня 2015 р., яка впроваджує заборону на імпорт товарів російського походження в Україну.
- Необхідно запровадити загороджувальне мито на пальне невизначеного походження, обсяг якого ліквідував би цінову перевагу російського ресурсу.
- Ввести додатковий контроль за сертифікацією пального. Зокрема, необхідно налагодити безперервну співпрацю з емітентами сертифікатів щодо походження в країнах-постачальниках пального на визначення автентичності та кількості виданих сертифікатів.

«2022 року українці зробили неможливе – побудували нову систему постачання пального, позбувшись 100% довоєнних джерел наповнення ринку. Ми стали першою країною Європи, яка відмовилася від російського пального. Але зараз ми ризикуємо втратити цей здобуток, чого ніяк не можна допустити».
«На торгівлі фальсифікатом і схемах ухиляння від оподаткування тіньовики отримують перевагу від 3 до 12 грн/л і збільшують обсяги продажів. Водночас сумлінні учасники ринку змушені збільшувати торговельні націнки, щоб компенсувати відтік реалізації. Держрегулювання лише посилить цю ситуацію, вдаривши по «білому» бізнесу, і штовхне ринок у тінь ще сильніше», – заявив Сергій Куюн.