Facebook Pixel

«Фаундер має бути замінним». Засновник Adventures Lab Руслан Тимофєєв – про стартапи та венчурні інвестиції

Руслан Тимофєєв – засновник українського венчурного фонду Adventures Lab. Ще в студентські роки він створив успішну партнерську CPA-мережу Everad. Однак незабаром інтерес до інвестування виявився сильнішим: Тимофєєв продав власну частку в Everad, заснував венчурний фонд і повністю поринув у фінансування стартапів. Наразі серед портфельних компаній Adventures Lab такі відомі сервіси, як Reface, SALO, EduDo та StreamHero.

У листопаді портфель Adventures Lab поповнив ще один гучний проєкт Narrative BI. Це маркетинговий американський стартап, створений вихідцем із Білорусі та членом списку Forbes «30 under 30» 2019 Михайлом Румянцевим. Ще однією інвестицією фонду зовсім нещодавно став український стартап для музичних і відеопродакшенів Pibox.

Як фонд обирає стартапи для інвестування? Які помилки роблять інвестори-початківці? Чому навіть дуже сильний стартап може зрештою не злетіти? Відповіді на ці та інші питання Руслан Тимофєєв дав в інтерв'ю нашому виданню.

– Коли ти зацікавився інвестуванням?

- Ця діяльність мені завжди була небайдужа. Але перші фінансові вкладення почав робити в 2014 році. На той час я ще активно розвивав Everad. Паралельно почав інвестувати в різні проєкти.

– Наприклад?

- У київський сервіс таксі. Щось на зразок Uber. Але перший млинець нанівець. Фаундери розглядали цей проєкт як технічну іграшку. Вони вважали, що достатньо зробити програму і все самотужки запрацює. А це операційний бізнес, одного інтерфейсу замало. Зрештою проєкт провалився.

- Великих фінансових втрат зазнав?

– Не критичних. До 100 тисяч доларів. Потім ще інвестував в інші проєкти. Вони були не зовсім вдалі. Але це був перший досвід, який треба обов'язково отримати, якщо хочеш займатися інвестуванням.

- Що, на твою думку, спочатку має зробити інвестор-початківець, який тільки збирається вкласти гроші в якийсь проєкт?

- Потрібно починати з теорії. Слід досконально вивчити досвід інших інвесторів. Що більше корисної інформації, то вища власна експертиза. Тоді ти не припустишся більшості дитячих помилок і не втратиш гроші на рівному місці. Завжди краще вчитися на чужому негативному досвіді, ніж на своєму.

Засновник Adventures Lab Руслан Тимофєєв. Фото з особистого архіву

Засновник Adventures Lab Руслан Тимофєєв. Фото з особистого архіву

- Яких головних помилок ти на той час припускався?

- Наївність, інвестування в проєкт без належної експертизи, неправильна оцінка ринку, конкурентоспроможності та можливостей фаундерів. Я покладався на емоцію, а не на розрахунок. Сподобалася ідея – вклав гроші. А це категорично неправильно. Повноцінного аналізу не було, перший проєкт, що трапився на шляху, здавався потенційно успішним. Зараз, наприклад, ми в Adventures Lab зі ста стартапів фінансуємо один-два.

- А зараз буває таке, що приходить фаундер із проєктом й одразу хочеться інвестувати?

– Буває. Але всі рішення ухвалюються винятково після детальної експертизи. Хоча іноді ретроспективно аналізую перші угоди нашого фонду та розумію, що на цьому етапі деякі з них ми б не уклали.

- Які у тебе головні критерії добору? На що ти найбільше звертаєш увагу під час вибору стартапу для вкладень?

- Насамперед я ретельно вивчаю ринок і нішу. Наскільки високою є конкуренція, чи зможе стартап посісти значну частку ринку. Найчастіше всі починають аналізувати проєкт із його команди та фаундерів. Але я спочатку оцінюю зовнішні фактори, фактори ринку. Наскільки він ємний, наскільки перегрітий. І лише потім звертаю увагу на роль фундатора. Фаундер обов'язково має бути достатньо компетентним.

Засновник Adventures Lab Руслан Тимофєєв. Фото з особистого архіву

Засновник Adventures Lab Руслан Тимофєєв. Фото з особистого архіву

- Трапляється таке, що фаундери створили гарний за всіма параметрами продукт, але чинники ринку свідчать, що стартап не злетить?

– Буває. Нас цікавить не перегрітий, а досить «прогрітий» ринок, що динамічно зростає. Був випадок, коли до нас прийшли хлопці з чудовим за всіма параметрами проєктом. Але після досконального вивчення ситуації на ринку ми дійшли висновку, що більше ніж 30 тисяч доларів чистого прибутку вони не отримають. У тій ніші, яку обрали. Тому що власне ринок не є ємним. Ти можеш не бути топ-менеджером, але наявність ринку, що зростає, може стати критерієм успіху.

- Ти сказав, що фаундер має бути достатнього рівня компетенції. Які ще є вимоги щодо нього?

- Якби дивно це не звучало, але фаундер має бути замінним. Тому що завжди може бути варіант заміни управителя, як це було в Reface. І стартап не має від цього постраждати. Обов'язково має з'явитися людина в команді, яка зможе взяти на себе корпоративне управління у разі чого, адже обставини бувають різні. Таку людину або наймають працювати, або хтось зі співробітників еволюціонує до такого рівня. Крім того, важливий мережевий ефект фаундера, його комунікативні здібності, адже широке коло знайомств і контактів автоматично розширює доступ до цінної інформації. І це, зокрема, дає змогу фаундеру ухвалювати правильні рішення та випереджати конкурентів.

– Розкажи, як зараз Adventures Lab добирає проєкти для інвестування? У чому головна особливість?

- У тому, що ми обираємо не хороших, а найкращих. Головний акцент на тому, щоб компанія мала необмежений ринок. Доводиться відмовляти багатьом дійсно хорошим стартапам із сильними фаундерами, чудовою командою, системним підходом. Тому що потрібно відхиляти хороші пропозиції, щоб інвестувати гроші в найкращі – ось така істина. І диверсифікація відбувається в найкращі компанії, а не в хороші. Краще більше ризику, зате значно більший прибуток у підсумку. Якщо чек 500 тисяч доларів, то ризик буде дуже високий, натомість потенційна винагорода – необмежена. Як у випадку з Reface: ми дуже ризикували, проте зараз проєкт виріс у десятки разів і цілком окупив цей ризик. А прибутковість нам потім дала змогу інвестувати в 30 компаній із таким самим чеком.

- І останнє питання. У які тренди у світовому й українському IT найближчими роками готовий вкладатися Adventures Lab?

- У трендах будуть, найімовірніше, інтернет речей, штучний інтелект і мобайл. Але питання не в трендах. Ми інвестуємо не в тренди, а в те, де ми маємо експертизу. В те, на чому добре розуміємося і маємо високу компетенцію. Але водночас не можна ставити хрест на жодному напрямку. Завжди є фаундер, який і в найтривіальніших напрямках відкриє щось нове.

Подякувати 🎉