Facebook Pixel

Гранти для бізнесу: як отримати фінансування для своїх проєктів

Світлана Олейникова
Керуюча партнерка групи компаній Synergy Universe/Synergy Development Consulting
Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Анна організовувала заходи три роки. В її команді працювали івент-менеджер, SMM-ник заради однієї спільної мети一 проводити освітні заходи для молоді.

Навесні бізнес підприємиці отримав страшний удар. Через локдаун заходи в офісі стали не актуальними. Люди боялися заходів й економили гроші.

За кілька місяців локдауна всі зароблені за рік кошти були витрачені на підтримку команди. Щоб отримати нове джерело доходу, підприємиця запустила онлайн-заходи. Що ще допоможе її справі?


1

Які інструменти існують для бізнесу

В Україні працюють кілька способів підтримки бізнесу — гранти, краудфандинг, кредити, FFF, інвестиції. Але в кожному конкретному випадку вам підійдуть різні. Чим вони відрізняються та який принцип їхньої роботи?


Гранти

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Вважаються універсальним способом підтримки бізнесу. Ці гроші видаються на старт, розвиток, підтримку та масштабування бізнесу.

Принцип роботи гранту — похід на тендер, коли є список претендентів із проєктами та розрахунками.

У цьому конкурсі виграє не найбільш бюджетний проєкт, а найперспективніший. З сильною командою та міжнародними дослідними партнерами в бізнесі та хорошою, правильною стратегією втілення проєкту. Переможець отримує безповоротні кошти.

Вони підтримують бізнес, команду, дають можливість працювати бізнесу в складні часи.

Грантодавець вирішує проблему регіону, країни або частини світу завдяки переможцю грантового конкурсу. Грантами вже скористалися тисячі українців.

Один із яскравих прикладів стартапу 一 SolarGaps (жалюзі, які працюють за принципом сонячних панелей, переробляють сонячне світло в електроенергію). Проєкт отримав 1 млн євро грантової підтримки.


Краудфандинг

Фото: Tumisu/Pixabay

Фото: Tumisu/Pixabay

Схожий на соціальну мережу. У ній користувачі підтримують значимі та важливі проєкти. В обмін на підтримку отримують подарунки від переможців конкурсу. В Україні до цього методу вдавалися сотні підприємців.

Письменниця Тетяна Лебедєва завдяки краудфандингу зібрала кошти на видання книги «Кохання, вареники чи підбори», а Валерія Мартинюк, власниця кондитерської «Інклюзивна кухня», отримала кошти на відкриття кондитерської, працівниками якої стали люди з особливими ментальними потребами.


FFF

Фото: Mohamed Hassan/Pixabay

Фото: Mohamed Hassan/Pixabay

Працює за принципом позичених коштів у друзів і родичів.

Цей спосіб інвестування працює так: сторони письмово або усно домовляються про передачу грошей. Той, хто позичив, може передати їх безоплатно або попросити повернути в зазначений домовленістю термін.

Він підходить для старту бізнесу, тому що суми вкладень часто не перевищують $10-15 тис.

Спосіб фінансування FFF використовував Костянтин Борисов, власник кафе на деревах «Шпаківня». Він позичив 100 тис. грн на створення і розвиток бізнесу у родичів.


Інвестори

Фото: Mohamed Hassan/Pixabay

Фото: Mohamed Hassan/Pixabay

Дають кошти в обмін на щось і на будь-якій стадії розвитку проєкту. Принцип такий: інвестор обмінює гроші на частку в компанії або працює за принципом кредитування.

Яскравий приклад інвестування в бізнес 一 сервіс підбору репетиторів Preply цього року залучив $10 млн інвестицій.


Кредити

Видаються на старт і розвиток бізнесу на термін і під відсоток.


2

Які способи інвестування підійдуть

В описаному на початку тексту випадку Анни та подібних у локдаун (зокрема, наприклад, для фінансування невеликих кав'ярень і кондитерських) підійдуть лише кілька способів інвестування.


3

Інвестори

За кризових часів інвесторська підтримка буде не кращим рішенням. Робота з інвестором за принципом банку занадто ризикова. Є ймовірність не повернути кошти 一 і втратити бізнес, коли інвестор зажадає їх від вас.

У цьому разі доведеться розпродавати майно або користуватися кредитуванням, щоб повернути борг. Робота з інвестором на правах співвласника теж не проста.

Це схоже на суборенду власної квартири, де в другій кімнаті живе інвестор. Він диктує свої правила, свої умови і задає правила розвитку бізнесу. Підприємцю може бути некомфортно працювати з новою людиною.


4

Кредити

Зараз багатьом непосильні, тому що в кризові часи тривале планування не працює. Це означає, що підприємець не може спрогнозувати прибуток підприємства на рік уперед.


5

FFF

Підійде хіба що в разі підтримки бізнесу без умови повернення коштів.


6

Краудфандинг

У кризові часи 一 хороше рішення. Підприємець ризикує швидше часом, аніж великими грошима. Він обмінює свою ідею та історію на підтримку.

QuoteУ краудфандингу обов'язкова робота в соціальних мережах, пости, історії, фото і відео.

Для успішного краудфандингу, як і для смачного київського торта, потрібні компоненти. Підприємцю необхідна маркетингова стратегія. Її потрібно зробити самостійно або звернутися до маркетолога.

Власник бізнесу, якщо ознайомить зі своєю проблемою, матиме можливість отримати послугу безкоштовно або домовитися щодо оплати роботи в разі успішної кампанії.

До маркетингової стратегії треба обов'язково додати історію, таку, як розповідають бізнесмени в виданнях із перипетіями, емоціями та хвилюваннями.

У краудфандингу обов'язкова робота в соціальних мережах, пости, історії, фото та відео, тому що принцип той же, що і в бізнесі. Якщо бізнес 一 це тривалий проєкт, кампанія зі збору коштів триває конкретний проміжок часу.

Її він показує в соціальних мережах. Завдання власника бізнесу — з різних боків регулярно нагадувати про себе, демонструвати цінність саме цього бізнесу для людей, для регіону. Точно так, як показувати унікальні властивості тортів або якісні компоненти для їхнього приготування.

Крім того, потрібно знайти всі контакти клієнтів, знайомих і друзів у соціальних мережах. Вони можуть стати потенційними жертводавцями в бізнес.

На цю роботу необхідно виділити мінімум 1 годину в день, щоб розповісти про проєкт і достукатися правильними словами до людини.

QuoteУ грантових проєктах перемагають найсильніші та найбільш конкретні.

7

Гранти

Це теж короткочасний проєкт, як і краудфандинг. Для нього, як для празького торта, потрібні інші компоненти. Дослідження проблематики ринку, щоб показати експертам ситуацію на ринку в цілому.

Дуже важлива стратегія, тому що в грантових проєктах перемагають найсильніші та найбільш конкретні проєкти з покроковими інструкціями та планами на місяць або рік.

Знадобляться й експерти, партнери. Вони стануть підсилювачами в грантовому проєкті, завдяки своєму позитивному бізнес- або грантовому досвіду.

У разі перемоги ви отримаєте грантові кошти для бізнесу.


Підсумовуючи все, прямо зараз для України досить грантових проєктів від міжнародних організацій. Обов'язково знайдеться конкурс конкретно для вашого бізнесу. Тому дійте, шукайте конкурси. Вони підтримають підприємництво.