
Команда проекту Doublicat. Фото: RefaceAI
Український стартап RefaceAI отримав популярність завдяки розробці мобільного застосунку, за допомогою якого користувач може перенести своє обличчя на гіфку, замінивши обличчя героя з популярного фільму або серіалу. Стартап вдало вийшов зі своїм застосунком на ProductHunt і привернув увагу Forbes і Mashable.
Попередній застосунок, розроблений командою, – Reflect — привернув увагу підприємця Ілона Маска, який опублікував одну з таких гіфок у своєму акаунті.
СЕО RefaceAI Роман Могильний та інвестор компанії Сергій Токарєв розповіли про те, що насправді являє собою розроблена стартапом технологія, наскільки безпечним є застосунок і як бізнес може ним скористатися.
– Застосунок Reflect, який ви розробили раніше, привернув увагу Ілона Маска. Він пропонував вам співпрацю?
Сергій Токарєв: Ні, співпрацю він нам не пропонував. Але його інтересу до застосунку було достатньо. Коли в записі Маска з'явилися фото, оброблені нашим застосунком, кількість скачувань Reflect різко збільшилася. До того ж ми отримали хвилю безкоштовного промо в ЗМІ за рахунок інтересу до його персони: «Ілон Маск схрестив себе з Дуейном Джонсоном», «Ілон Маск приміряв тіло Дуейна Джонсона» і т. д. Про це писали ЗМІ у всьому світі. Звичайно, це вплинуло і на популярність нашого продукту.
– Стартап RefaceAI на початку року вийшов на платформу ProductHunt. Чи надходили вам пропозиції щодо співпраці від бізнесу?
Роман Могильний: Метою запуску на ProductHunt був випуск офіційного релізу програми та заявка про себе на ринку. Ми не ставили за мету продати застосунок або знайти пропозиції від бізнесу, адже ProductHunt – платформа, що не зовсім підходить для цього. Швидше, це сильний іміджевий інструмент і можливість поспілкуватися з представниками ринку, отримати фідбек.
Ми вже зараз працюємо в різних напрямках, оскільки технологія RefaceAI є досить гнучкою – її можна використовувати в кіновиробництві, розробці ігор, рекламі, блогерстві, соціальних медіа і т. п. Це технологія для творців контенту в різному форматі – від блогерів до великих кінокомпаній.
У наших планах — активна робота з візуальним контентом у великих масштабах і його персоналізацією.
– Як взагалі створювався застосунок Doublicat? Скільки часу пішло на його розробку?
Сергій Токарєв: Застосунок Doublicat – це еволюція іншого застосунку команди RefaceAI – Reflect, який ми випустили близько року тому. В основу таких програм покладено власну технологію, яка кардинально відрізняється від усіх інших. Головне – метод машинного навчання GAN (Generative Adversary Nets). Більшість розробників використовують CGI, ми ж працюємо виключно з AI (штучний інтелект. – Ред.), який дозволяє домагатися максимальної реалістичності. Тому, коли ми говоримо про терміни розробки, правильніше говорити про те, як довго ми займаємося розробкою самої технології.
RefaceAI було засновано 2011 року. Спочатку ми користувалися брендом NeoCortext і займалися удосконаленням можливостей машинного навчання. З часом ми розробили власну AI-технологію із заміни облич – RefaceAI, паралельно з цим провели ребрендинг компанії.
На створення програми Reflect від початку роботи і до релізу пішло 7 місяців. На вдосконалення технології, перехід від фото до відео і реліз Doublicat – ще близько року.
Над створенням застосунків працювала вся команда RefaceAI. На старті це було 12 осіб, зараз команда зросла до 40.
З моменту релізу 13 січня цього року додатком скористалося вже 500 тис. осіб.
– Які нові можливості відкриває технологія Deepfake для бізнесу?
Сергій Токарєв: Для початку давайте визначимося з термінами. В технології заміни облич наразі не встоялася жодна назва, і багато хто, зокрема медіа, можуть використовувати два варіанти: Face Swap та Deepfake. Поняттю Face Swap уже близько 20 років, воно набуло поширення, коли в графічних редакторах з'явилася опція трансформування обличчя на зображеннях.
А ось Deepfake з'явилося значно пізніше, коли користувач сайту Reddit з ніком Deepfake став використовувати технологію і викладати підроблені порновідео за участю відомих актрис.
Несумлінне використання технології перенесення облич призвело до негативного сприйняття самого терміна. У зв'язку з цим компанії, які в легальному полі працюють над розвитком штучного інтелекту у сфері доповнення і заміни реальності, намагаються максимально дистанціюватися від поняття Deepfake. І ми – не виняток. До того ж усі фото і GIF-зображення, оброблені нашими застосунками, мають виключно розважальний характер і містять логотипи, які перешкоджають поширенню фейків.
Щодо нових можливостей для бізнесу, то вони переважно стосуються розважальної індустрії: кіновиробництва, кінопрокату, розробки відеоігор, парків розваг і багато іншого. Ще один перспективний напрямок – виробництво контенту: реклама, блогерство, соціальні медіа.
– А як ви взагалі вибираєте перспективні стартапи для інвестицій?
Сергій Токарєв: Як інвестор і як людина, котра стежить за трендами в IT, я перебуваю в постійному пошуку нових перспективних проєктів. Особливий інтерес для мене представляють стартапи, пов'язані з відеотехнологіями. RefaceAI став одним з них. На ухвалення рішення про інвестиції впливає безліч факторів. Якщо говорити про Reface, то застосунками Reflect і Doublicat займається професійна команда, яка постійно генерує нові ідеї й втілює їх у роботі, у них відмінна презентація себе, серйозний план розвитку та монетизації.
До речі, про монетизацію. RefaceAI уже має досвід спільного проєкту з мережею «Мультиплекс». Якщо ви користуєтеся застосунком цієї мережі, то бачили опцію «Кіноселфі». Вона створена на основі нашої технології. Ще один кейс – Artificial Talent, де наша технологія дозволяє робити повністю інтерактивні 3D-моделі.
Технологія RefaceAI досить гнучка, тому дозволяє працювати з різними компаніями в різних напрямках.
– Facebook вважає фальшиві GIF-анімації маніпуляційними. На вашу думку, чи можна з їх допомогою маніпулювати людьми?
Сергій Токарєв: Суть не в самих GIF-анімаціях, а в тому, ким, як і для чого вони створюються. Сумлінні розробники використовують технології виключно для розваги. До того ж вони максимально захищають свій продукт, маючи на підсумкових зображеннях логотипи, які пояснюють, що зображення не має нічого спільного з реальністю і створено виключно для фана. Приміром, на всіх GIF-анімаціях Doublicat присутнє лого програми. Зрозуміло, що подібні зображення не дають можливості маніпулювати людьми.
З іншого боку, я чудово розумію, що найчастіше технології використовуються несумлінно. З цим необхідно боротися. Прямі заборони тут не працюють. Технології розвиваються, і зупинити цей процес неможливо. Тому ми розробляємо механізм визначення достовірності фото, відео і GIF-анімації.
– Чи є якісь методи розпізнавання фальшивих GIF-анімацій?
Роман Могильний: Конкретно у випадку з Doublicat і гіфками проблема фейку не виникає. Очевидно, що гіфки не справжні, незважаючи на їхню якість.
Ми зараз працюємо над технологією для заміни облич у відео і разом з нею розробляємо інструмент для розпізнавання наших відео. Ми робимо це для того, аби технологію використовували правильно. Важливо захищати людей від фейків і дати їм інструменти для їх розпізнавання.
– Як ви переконуєте користувачів у тому, що селфі дійсно знищені, а їхні дані нікуди не потрапили?
Роман Могильний: Ми не зберігаємо фотографії людей, ми використовуємо тільки векторні зображення рис обличчя – так звані face embeddings. Коли людина робить селфі у застосунку Doublicat, воно відправляється на Google Cloud, де після процесингу видаляється протягом 24 годин (хоча найчастіше протягом години). Ми не представляємо технологію розпізнавання облич, нам не потрібні самі фотографії. Для подальшої заміни обличчя того ж юзера у нас є його face embedding.
При цьому самі фото зберігаються тільки локально в телефоні користувача.
Ми також не надаємо дані користувачів третім сторонам.
– У січні цього року Facebook ввів заборону на підроблені відео, зокрема так звані Deepfakes. Що ви з цього приводу думаєте? Як заборона Facebook позначилася на вашому застосунку?
Роман Могильний: Політика націлена на фейковий контент, створений для маніпуляції, який можуть видавати за справжній. Ми цього не робимо. Ми не стверджуємо, що GIF, зроблені нашим додатком, є оригінальними. Очевидно, що вони створені для фана, більше того, ми ставимо вотермак на кожну з них. Наша технологія в рамках «пародії або сатири» (як називає це Facebook), ми не намагаємося ввести людей в оману.
Ми зараз активно вдосконалюємо технологію заміни облич на відео і разом з нею розробляємо інструмент для розпізнавання наших відео, аби уникнути створення фейків.