Facebook Pixel

«Наша модель могла б бути мегаприбутковою, але…»: інтерв’ю із засновником Creative States Іллею Кенігштейном

Шостого березня Creative States оголосили про початок підготовки нової локації — з акцентом на сімейному форматі. У сучасному світі межі робочого дня дедалі частіше виходять за стандартні з 9:00 до 18:00, а хатніми справами люди можуть займатися протягом всього дня. Як це впливає на концепцію нових офісів — в інтерв’ю The Page пояснює засновник мережі коворкінгів Creative States Ілля Кенігштейн. Також він розповідає про плани з розвитку бізнесу під час війни та вихід на європейський ринок. Далі його пряма мова.

Що відомо про мережу Creative States у цифрах

  • Наразі працюють 5 локацій у Києві та Дніпрі.
  • Першу локацію відкрили у березні 2019 року.
  • Загальна площа локацій — 15 тис. кв м на 2,5 тис. робочих місць.
  • Восени 2022 року українська мережа Creative States потрапила до переліку 250 найзнаковіших коворкінгів світу «Around the World in 250 Coworking Spaces».

Ілля Кенігштейн про Creative States: «Ми ком’юніті-хаб, а не лише місце роботи»

Протягом дня люди займаються не тільки роботою, але й своїми особистими справами на робочому місці або у дорозі. І ввечері те саме: наприклад, вдома перевіряють робочі мейли. Тобто тепер не існує такого поняття, як робота з 9-ї до 18-ї, лише у дуже вузьких сферах. Тому визначення коворкінгу змінилося, це вже другий дім, куди люди приїжджають, аби бути у таких самих комфортних умовах, як вдома. Зранку людині потрібно встати, кудись поїхати, бо постійне перебування вдома зведе з розуму.

Creative State of Arsenal 1, зона рецепції. Фото надала компанія

Creative State of Arsenal 1, зона рецепції. Фото надала компанія

Ми продаємо комплекс послуг, щоб людина повноцінно відчувала себе поза домом. У січні як тестову послугу запустили пральню для резидентів однієї з наших локацій. На той момент це було актуально, бо для прання вдома потрібно дочекатися, коли буде енергоживлення. Пральня безкоштовна для резидентів. Якщо вона матиме попит, будемо розширювати цей напрям на інші локації.

Натепер є велика проблема, пов’язана з тим, що люди бояться залишати своїх дітей вдома, відправляти у дитсадки та школи. Тож їх беруть із собою до офісу. Ми завжди були кідс-френдлі, але тепер з’явилася ідея зробити локацію, куди можна буде прийти із сім’ями. Там ми плануємо запустити сервіс нянь та вчителів. Ідея така: поки батьки працюють, діти будуть поряд гратися чи займатися чимось корисним.

Якою буде нова локація Creative State of Arsenal 3

  • Розрахована на 500 резидентів.
  • Площа понад 3 000 кв. м.
  • Крім традиційних просторів — лаунж-зони з Playstation point, івент-холу, кухні, кімнати для відпочинку, душових — планують також облаштувати кінотеатр.
  • Особливість будівлі дозволяє облаштувати укриття на нижньому поверсі.

Ми постійно доносимо до наших клієнтів, що ми ком’юніті-хаб, а не лише місце роботи — стіл, стілець, Wi-Fi у красивому дизайні. Ми багато зусиль докладали для створення ком’юніті, і тепер воно вже сформовано. Це майже 2 тис. людей, більшість з яких — це наші постійні резиденти. Багато кому цікаво потрапити у це ком’юніті, використовувати нас як провайдера, щоб продавати свої послуги.

Усі наші нові проєкти будуть зміщуватися у бік різноманіття, кожен буде по-своєму унікальним, стандартних офісів буде дедалі менше.

«Creative States не буде чекати закінчення війни, щоб розвиватися»

Ми не будемо чекати закінчення війни, щоб відкривати нові локації. Я вважаю, що в Україні залишилися найсильніші бізнеси. Якщо продукт крутий — він виживе. Тому я не бачу проблеми в тому, щоб розширюватися далі.

Стартовий капітал, щоб відкрити коворкінг, схожий на наш, становить приблизно $2 млн. Наша модель-мінімум — у середньому 3 тис. кв. м на локацію, а це орієнтовно 500 людей. Це зручний формат і для нас, і для клієнтів.

Creative State of Arsenal 1, hot desk зона. Фото надала компанія

Creative State of Arsenal 1, hot desk зона. Фото надала компанія

Такі вкладення до вторгнення окупалися за період 3 роки і 6 місяців. Тепер вийшли на окупність 4 роки і 3 місяці. Це пов’язано з тим, що ми трохи знизили ціни у 2022 році, бо попит був нижчим. Сьогодні наші локації заповнені, але пів року у 2022-му вони порожніли.

Наша нова локація Сreative State of Arsenal 3 окупиться набагато швидше, адже архітектура будівлі передбачає вже готові «рідні» стіни/стелі. Це для нас буде менше у грошах, але ж однаково це мільйони, не тисячі, і швидше за окупністю.

Якби не війна, наша модель була б мегаприбутковою. Навчитися робити бізнес під час війни — завдання будь-якого бізнесмена, що залишився в Україні.

Кенігштейн про нові локації: «У Києві нас цікавлять знакові будівлі»

Нас продовжують вмовляти зайти у Львів. Ми з цікавістю дивилися на Одесу та Харків. Я вірю, що ми повернемося до Харкова, бо торік до лютого збиралися відкрити там дві локації. Я сподіваюся, що все ж таки вдасться це зробити.

У Києві нас цікавлять знакові будівлі. Я вважаю, що Київ у цьому сенсі засмічений радянською владою. Наша наступна локація буде у стилі бароко-модерн, присвятимо її Києву. Хотілося б розвивати проєкти про Україну, як її сприймає весь світ: сучасну, динамічну, амбітну.

Плануємо відкриття першої локації Creative States у Європі. Поріг входу там доволі високий. Але я не сумніваюся, що ми через ці хащи продеремося і будемо з найсильніших гравців, якщо не лідером. Ми ретельно вивчили ринок і не знайшли у Європі пропозиції, подібної до нашої. Польща буде першою країною, де ми відкриємо локацію. Мені здається це логічно відкрити Creative States у Варшаві як вдячність за все, що Польща робить для нас.

Creative State of Arsenal 2, кухня з шеф-поваром. Фото надала компанія

Creative State of Arsenal 2, кухня з шеф-поваром. Фото надала компанія

«У преміальному сегменті франшиза дуже втрачає якість»

У нас був невдалий досвід франшизи. Ми не врахували, що у преміальному сегменті франшиза має властивість втрачати у якості та цінності. Це дуже важко контролювати. Якщо вина «Бейкуш» та «Стаховські» є частиною продукту на happy hours, я не хочу, щоб замість них наливали удвічі дешевший шмурдяк. Його однаково вип’ють, але від цього постраждає мій бренд. Тому ми відмовилися від франшизи.

Гадаю, що франшиза може бути ефективною у майбутньому у таких країнах, як Грузія, Казахстан, якщо обставини будуть сприятливими для нашої країни. Але в Україні франшизи не буде, тут ми робитимемо самостійні продукти. Наш досвід у Дніпрі показав, що насамперед потрібні сильні локальні менеджери.

Як змінився менеджмент Creative States з весни 2022 року

Коли почалися бойові дії, майже половина моєї команди розсипалася: багато поїхали за кордон, дехто з них вже не повернеться. Мені довелося збирати нову команду. Коли ми почали відновлювати роботу локацій, я фактично сам інтерв'ював кандидатів. Врешті компанія спростилася. Зараз штат збільшився і становить приблизно 70% від того, що було до повномасштабного вторгнення.

З багатьма новенькими доводилося прощатися за три місяці: люди не змогли вписатися. Хтось звик працювати так, як це було до 24 лютого. Тепер вимоги змінилися. Це не означає, що ми більше навантажуємо людей за ту саму зарплату. Раніше, коли у співробітників були керівники відділів, люди дозволяли собі бути несвідомими. Тепер мати керівника — це привілей. Деякі відділи підпорядковуються безпосередньо мені, а я ж не можу займатися таким дрібним менеджентом. Тому багатьох співробітників я зробив самостійними. Хтось із цим впорався, хтось ні.

Разом із командою боремося з реальністю щодня — адаптуємося, покращуємося, щоб дійсно надавати гідний рівень українського сервісу, який вже став брендом, особливо в Європі. Робити це віддалено, не з України — це нереально і якось ненормально. Хоча я і є формально громадянином Ізраїлю (з посвідкою на постійне місце проживання в Україні), моє місце тут — в Україні.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉