Коворкінги й гнучкі офісні простори витісняють з ринку традиційні офіси завдяки доданій вартості у вигляді унікальних онлайн- та офлайн-сервісів, створення ком'юніті та своїй гнучкості. Як цифрова трансформація змінює коворкінги і що буде з гнучкими офісами після карантину — у матеріалі .
Зміна поведінкових звичок у зв'язку з тривалим карантином, переоцінка цінностей і зрослий попит на додаткові сервіси, які посунули глибоко й далеко таке поняття, як «робоче місце», породили вибуховий інтерес до так званих коворкінгів (coworking) і гнучких офісних просторів (flexible workspaces).
Останні, на думку гравців ринку та міжнародних консультантів, подають великі надії завдяки якомусь мікс-формату сучасних технологій, нетворкінгу, елементів освіти та гейміфікації, що до душі технологічним компаніям і навіть розтоплює лід у серці великих корпоративних клієнтів, які коли-не-коли задивляються в цей бік.
Головна умова будь-якого клієнта — комфортний робочий простір, захист даних і сучасні digital-тренди в усьому.
Що таке коворкінг і чим він відрізняється від гнучкого офісного простору?
Звичайно, ці два поняття сприймаються в наших реаліях як синонімічні, хоча між ними є істотні відмінності.
Коворкінг, за словами тім-лідера і старшого агента департаменту офісної нерухомості Cushman & Wakefield в Україні Лілії Любецької, це колективний офіс, який включає в себе відкритий простір із закріпленими і незакріпленими місцями, окремими офісами і пропонує всі зручності для комфортної роботи.
Коворкінг надає офіс на годину, в ньому можуть займати сусідні робочі місця самостійний фрілансер і групка співробітників компанії-орендаря. Зазвичай вони перетинатимуться в спільних кухнях, санвузлі та рекреаційних зонах. Щоправда, оператор може обладнати і люб'язно надавати в оренду простір виключно корпоративним клієнтам.
«Однак що дійсно відрізняє послуги сучасного коворкінгу від звичайної оренди робочого місця, то це міцне співтовариство», — переконана експерт. Ось тут і починається початкова стадія трансформації непримітного коворкінгу, який продає просто квадратні метри, у щось більше — гібридний офісний простір або гнучкий офіс.
Особливість гнучких офісів полягає в тому, що орендар не тільки отримує власні приміщення всередині простору з інфраструктурою, але й сервісне обслуговування, і гнучкий підхід до організації свого комфорту.
Керуюча компанія намагатиметься створити найсприятливіші умови для нетворкінгу та взаємодії всіх своїх учасників, добиратиме сусідів, виходячи з ціннісних і функціональних відмінностей.
Наприклад, збирати пул орендарів з IT-сектора або телеком, залучати їх до цікавих активностей, створювати корисний контент і доставляти його абсолютно різними каналами онлайн і офлайн, влаштовувати брейн-шторми і хакатони. Водночас усе має бути максимально ненав'язливо і органічно. Такий собі закритий клуб за інтересами, де багато переваг і користі, а ще цікаво, зручно й комфортно.
Вікторія Журбас-Литвин, генеральний менеджер New Work Labs і за сумісництвом ідейна натхненниця й співзасновниця асоціації Coworking Community, впевнена, що на нас чекає серйозний струс і всі коворкінги на початкових стадіях розвитку будуть змушені або прийти до філософії ком'юніті та пошуку своєї унікальної цінності для клієнтів, або їм забракне місця під сонцем.
«Серед трендів 2020 року на ринку коворкінгу, крім значимості ком'юніті, виділяються mixed-used формат (місце, де можна попрацювати й поспілкуватися з друзями) і space as a service (клієнти купуватимуть не тільки квадратні метри, але й послуги)», — переконана вона.
Скільки коштує оренда коворкінгу
Статистика за гнучкими офісами, яку дуже уважно ведуть консультанти ринку нерухомості, включає самі гнучкі офіси, коворкінги та гібридні простори. Усі вони в звітах об'єднані поняттям «коворкінг».
Попри високий інтерес і зрослу частку пропозиції в світі, цей сегмент ще продовжує шукати себе. У швидкій трансформації криються водночас і сила, і слабкість.
З одного боку, адаптивність і вміння підлаштовуватися під мінливі реалії сучасного світу дозволяють знайти свого орендаря. З іншого боку, відсутність чіткого розуміння місії, візії та цінності ускладнює пошук ніші, формату, які вирізнятимуть їх серед інших.
Анастасія Качан, консультант з офісної нерухомості CBRE Ukraine, заявила, що загальна пропозиція гнучких офісів у Києві в першому кварталі 2020 року склала 80 тис. кв. м, а їхня частка в сегменті Києва (GLA 1,8 млн кв. м) становить 4,4%.
За її словами, середня вартість робочого місця в коворкінгах Києва становить $150-220, а ось діапазон витрат на приватні офіси в коворкінгах дещо вище — в середньому $230-460.
У Colliers International (Україна) звернули увагу на те, що протягом останніх трьох кварталів ринок коворкінгу в Києві зріс щонайменше на 22% за кількістю зайнятих площ, проте карантин вніс свої корективи.
Оренда в коворкінгах зараз не приносить доходу, тому, за даними компанії, у хід ідуть спеціальні додаткові послуги.
«Наприклад, оператори пропонують резидентам скористатися меблями з коворкінгу для організації робочого місця вдома або концентруються на розвитку свого напрямку IT-аутсорсу», — пояснили аналітики.
Чи відмовиться бізнес від офісів
Хоча на ринку є думка, що після коронавірусу офіс стане більше не потрібен, останні опитування бізнесу показують, що це не зовсім так. Як компромісний варіант розглядається переведення на віддалену форму роботи частини департаментів.
Компанії шукатимуть простір для розвитку і зростання для своїх співробітників, яким робота з дому не до душі. Плюс не всім фірмам підходить віддалена робота.
У CBRE Ukraine впевнені: оскільки криза, пов'язана з COVID-19 триває, можливо, доведеться змінити умови перебування в офісі.
Передусім це передбачає посилений режим прибирання та дезінфекції приміщень, модифікацію вентиляційних систем, запровадження нових протоколів безпеки (скринінг температури), безконтактні технології та багато іншого.
Подібні нововведення чекають і на гнучкі простори, адже до них зараз прикута особлива увага.
Найзатребуванішими коворкінги та офіси з повним обслуговуванням були, за словами Качан, переважно в секторі IT, серед представників бізнес-послуг та креативних індустрій віком від 25 до 44 років, які працюють віддалено як індивідуальні підприємці та консультанти.
2020 року пул орендарів коворкінгів і гнучких просторів, найімовірніше, поповнить корпоративний сектор, збільшивши свою частку ринку, оскільки коворкінг виграє у традиційного офісу завдяки гнучкішому підходу до взаємин з орендарями.
До коронакризи середній термін оренди класичного офісу А-класу був приблизно 3-5 років з обмеженим правом дострокового розірвання, водночас можливостей щодо розширення практично не було. Зазвичай увесь вільний простір у ліквідних лотах розбирали дуже швидко.
У гнучкому офісі орендар може досить швидко збільшити або зменшити займаний простір. Водночас, за словами Любецької, аби оптимізувати витрати на оренду, компанії вдаються до так званої концепції SharedDesk, коли робоче місце не закріплене за конкретним співробітником.
«У компанії на 300 осіб може бути 100-150 робочих місць. Просто складається графік відвідування офісу, згідно з яким одним робочим місцем можуть користуватися 2-3 співробітники», — пояснила вона.
Якщо плани девелоперів щодо бізнес-центрів коронавірус поставив на паузу, то в сегменті коворкінгу спостерігається рішучість до зростання, попри побоювання та ризики.
З огляду на тенденцію дефіциту якісних і великих площ на ринку офісів 2019 року Анастасія Качан прогнозує, що оператори продовжуватимуть експансію вже за межами центру і рухатимуться в бік нецентрального розташування.
«Серед нових гравців, які заявили про плани щодо відкриття 2020 року, — коворкінг The Space на вул. Попудренка, 1А загальною площею 5,5 тис. кв. м. Це лівий берег Києва», — наводить приклад експерт.
Digital-трансформація в бізнесі коворкінгів — тренди 2020
Цифрова трансформація в індустрії коворкінгів — це питання виживання в нових реаліях. Йдеться про використання технологій та інноваційних рішень, створення особливої цифрової культури для вирішення головного завдання — максимальної задоволеності клієнтів продуктом.
За словами СЕО і співзасновника andcards — компанії, що розробляє програмне забезпечення для коворкінг-центрів і гнучких офісів, Ігоря Джебяна, основною рушійною силою цифрової трансформації в індустрії є розширення портрета споживача (buyer persona), а саме поява нових клієнтів (середні й великі компанії).
Це допомагає перемкнути фокус уваги на інші канали роботи з клієнтами, якісно змінити структуру продуктової пропозиції та сформувати ту саму спільноту, впевнений експерт.
«Зазвичай для реалізації цифрового ком'юніті, консолідації сервісів і побудови потужного бренду оператори використовують окрему платформу і мобільні застосунки».
Консолідація найчастіше виявляється у створенні єдиної платформи бренду для синергії сервісів — це стосується комунікації з клієнтами, клієнтської підтримки і нових додаткових сервісів.
У боротьбі за свого клієнта відбувається активізація цифрового маркетингу в галузі. Це виявляється в новому процесі лідогенерації (віртуальні тури, самостійна реєстрація клієнтів, купівля членства онлайн), оператори приділяють більше уваги клієнтському досвіду та дизайну клієнтського шляху, позиції в SERP (Search engine results page — сторінка результатів пошуку) і широко використовують аналітичні інструменти (не тільки Google Analytics, але й business intelligence), розповідає Джебян.
Традиційна піраміда доданої вартості в сучасному коворкінгу виглядає так:
1) робочий простір (гнучкі офіси й робочі місця);
2) essential сервіси (локери, парковка, мітинг-руми, кава);
3) non-essential сервіси (шеф-кухар, консьєрж, програма лояльності);
4) онлайн-платформа — раніше це був останній крок еволюції офісного бізнесу, який сформувався під впливом позиціонування WeWork.
Однак через еволюцію бізнес-культури, розповідає Джебян, популяризацію віддаленої роботи, проникнення стартап-культури до різних сфер життя, перетворення коворкінгів на сервісні хаби, а також кризу, спровоковану коронавірусом, ми бачимо тренд на перебудову піраміди доданої вартості навколо єдиної онлайн-платформи.
«Яскравий приклад — «діджитал-співтовариство», яке є еволюцією віртуального офісу й надає доступ до сервісів коворкінгу, наприклад програми лояльності (партнерська мережа, інструменти для віддаленої роботи).
Також це контент (подкасти, відео, стрим, блог), який коворкінги виробляють не тільки для просування онлайн, але й як розважальний контент для резидентів», — пояснив він.
Digital тренди-2020 відмінно допомагають гнучким офісам «перевзутися» в нових коронавірусних реаліях, адже тепер багато процесів взаємодії з клієнтом можна перенести в онлайн: приміром, бронювання переговорних, автоматизований доступ до фізичного простору через смартфон або хмарний друк.
Порожні через карантин простори стають рушійною силою для коворкінгів інвестувати у власний онлайн-розвиток. Це і відслідковування SERP, і публікація контенту, а також застосування 3D VR-турів на сайті.
«В умовах карантину коворкінги мають і далі надавати цінності клієнтам, аби виправдати подальшу сплату оренди. Тому вони інвестують у різні сервіси та контент, які можна споживати віддалено, а також у напрямки бізнесу, що доставляє цінність клієнтові онлайн», — переконаний він.
Що буде з ринком коворкінгів після карантину?
Згідно з результатами опитування, проведеного аналітиками CBRE Ukraine серед 50 компаній з 14 сфер бізнесу, 16,7% опитаних розглядають наразі саме коворкінги, оскільки в них гнучкіші умови і компанія не буде обтяжена довгостроковим договором оренди.
Тому у ринку гнучких офісів більше шансів швидше відчути відновлення.
«Для залучення великих або корпоративних компаній коворкінг-операторам потрібно буде змінювати формат у бік сервісних офісів. Тренд на гібридну модель коворкінгу і офісів з повним обслуговуванням зростатиме», — впевнені в компанії.
Лілія Любецька з Cushman & Wakefield пророкує успіх тим, хто зможе швидко адаптуватися до нових умов, застосувати, попри труднощі, клієнтоорієнтований підхід.
«Усе більше впроваджуватимуться нові технології, хмарні сервіси й гнучкіші умови праці. Для забезпечення високих санітарних норм всередині будівель і в приміщеннях інвестуватиметься більше коштів», — впевнена вона.
За словами Любецької, виживуть лояльні орендодавці, далекоглядні, гнучкі й мудрі оператори коворкінгів. Крім офісного простору і робочих місць, доступ до яких зараз закритий, коворкінги, на думку аналітика, можуть надавати й розвивати інші зі своїх статей доходу: послуги для віртуального офісу, доставку їжі та напоїв, громадську діяльність, спонсорство тощо.
Анастасія Качан з CBRE Ukraine, посилаючись на результати опитування операторів сегменту коворкінгів, вважає, що індустрія вже цілком готова задовольнити потенційно зростальний попит після стабілізації ситуації в країні та світі.
Адже 88% коворкінгів, які пройшли опитування, планували розширення в Київі або за його межами ще до пандемії коронавірусу, водночас для 38% респондентів ці наміри залишилися актуальними і після подій, пов'язаних із поширенням CОVID-19 в Україні, а 50% не виключають можливості подальшого розширення, однак стежитимуть за подальшим розвитком ситуації.
Гнучкі офіси підходять для багатьох бізнесів, впевнена Качан, саме тому цей сегмент так стрімко розвивається. Перевагою цього формату офісів є те, що вони доступні невеликим компаніям, командам і стартапам, яким не потрібні великі площі, і дозволяють істотно заощаджувати на оренді.
Крім того, такий формат затребуваний і серед представників великих компаній IT-сектору, який зростає в Україні. Через стрімкий набір нових працівників традиційні офіси не можуть задовольнити попит на гнучке збільшення або скорочення орендованих площ.
«Цікавою тенденцією також є попит з боку державних установ, які хочуть збільшити мотивацію співробітників і створити сприятливу командну атмосферу», — вважає експерт.
А Ігор Джебян бачить у подіях, які спровокував коронавірус, тотальне вимирання старої «феодальної системи», за якої компанії володіли офісами, і зміщення вектора уваги бізнесу до пошуку не тільки безпечного і зручного місця для роботи, але й цілої екосистеми, де можна отримати будь-яку послугу під час роботи.
«У центрі нового коворкінгу будуть клієнти, які самостійно контролюють важливі робочі процеси з допомогою зручних мобільних застосунків», — переконаний він.