Інновації в логістиці, ритейлі, HR та фінмоніторингу. На що здатна цифрова трансформація

Богдан Хорощак
Директор IBM Україна

За останній рік в Україні мало не щодня лунали заяви про необхідність цифрової трансформації (ЦТ) бізнесу. З'явилося навіть спеціалізоване міністерство, яке відповідає за державну політику цифровізації та діджитал-стратегію.

Усе це, безумовно, позитивні маркери, які свідчать про те, що Україна поступово переходить до фази активного технологічного розвитку.

Цифрова трансформація: що це і навіщо вона потрібна?

В інтернеті є чимало статей про те, що бізнесу необхідна цифрова трансформація. Найчастіше можна почути про те, що це — процес, причому процес іноді тривалий і не завжди успішний. Але насправді ІТ-директори знають, що цифрова трансформація бізнес-процесів почалася ще у 50-ті роки минулого століття, коли електронні обчислювальні машини стали широко застосовуватися в корпоративному світі.

Telegram Logo

Читайте також: Акції TESLA. Погляд інвестора

Сучасний етап цифрової трансформації пов'язаний із поширенням нових бізнес-моделей (фінтехи, уберізація, екосистеми) і впровадженням сучасних інформаційних технологій (чат-боти, прогностична аналітика, машинне навчання, блокчейн, промисловий інтернет речей та ін.).

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!
Цифрова трансформація бізнес-процесів почалася ще у 50-ті роки минулого століття.

Показовий приклад цифровізації внутрішніх бізнес-процесів у компанії — економія більше 40% часу HR-команди ŠKODA AUTO після впровадження віртуального помічника з підбору персоналу, що працює на основі сервісів IBM Watson. Цифровий помічник, адаптований під вимоги чеського автовиробника, допомагає кандидатам заповнювати онлайн-заявки про прийом на роботу, спрощуючи HR-команді компанії збір та зберігання даних претендентів. Цей простий спосіб взаємодії з кандидатами за допомогою чату створює хороше враження про ŠKODA AUTO під час першого контакту з компанією як потенційним роботодавцем.

Інший цікавий кейс, пов'язаний із взаємодією зі споживачами, нещодавно реалізувала Boots UK — провідна роздрібна мережа товарів для краси і здоров'я у Великобританії.

До автоматизації аналітичних процесів компанія витрачала на збір і підготовку даних з шести окремих інформаційних систем близько 80% часу, а також використовувала загальні маркетингові стратегії, що не враховували персоналізацію клієнтських переваг.

Читайте також: Суд дозволив Telegram не розкривати додаткові фінансові дані

Boots UK тепер використовує програмне забезпечення IBM для організації центрального сховища даних про операції продажу, а також аналітичні рішення для зіставлення транзакцій з окремими клієнтами за усіма 15 млн карт лояльності. Таким чином, клієнтські переваги визначаються на основі унікальної передісторії покупок. Крім того, компанія тепер може спілкуватися з кожним із клієнтів найбільш зручним для нього способом, а максимально персоналізованих повідомлень стало на 70% більше. Клієнти відзначили поліпшення якості персональних рекомендацій у програмах лояльності, що позитивно позначилося на продажах мережі.

Таким чином, цифрова трансформація — не разова купівля обладнання або програмного забезпечення. Це гармонійне впровадження сучасних технологій у різні бізнес-процеси.

Якщо ваш проєкт спрямований на перетворення управлінських процесів, розвиток корпоративної культури і маркетингових комунікацій, що робить їх простішими, зрозумілішими, швидшими і бажанішими для споживача вашого продукту, — ви на правильному шляху.

Цифрова трансформація — не разова купівля обладнання або програмного забезпечення. Це гармонійне впровадження сучасних технологій у різні бізнес-процеси.

Окремо варто відзначити досвід цифрової трансформації у промисловому секторі. Найчастіше йдеться про великі транспортні та інфраструктурні підприємства.

Два роки тому Maersk – данська логістична компанія – і IBM оголосили про створення спільного рішення TradeLens з використання технологій блокчейн для відстеження вантажів і контейнерів. Ця платформа дає змогу перевізникам та власникам вантажів обмінюватися інформацією про операції в режимі реального часу, а також пересилати один одному фінансові документи. Екосистема проєкту нині налічує понад 100 учасників за усім логістичним ланцюжком, а географія охоплює п'ять материків.

Італійська дорожня компанія Autostrade per l'italia (ASPI) у співпраці з IBM розпочала пілотні випробування цифрової платформи для моніторингу стану і обслуговування інфраструктури, що дасть змогу відстежувати і контролювати в режимі реального часу впродовж усього життєвого циклу основні інфраструктурні об'єкти – дороги, мости та тунелі — як зі стаціонарних, так і з мобільних пристроїв.

Читайте також: Sony представила власний електромобіль

На єдиній цифровій платформі будуть зібрані тривимірні моделі усіх споруд разом із проєктною документацією, оперативними даними стану об'єктів зі встановлених датчиків, фотографіями, зробленими технічними фахівцями, і інформацією, що надходить у процесі техобслуговування. Обробка фотографій за допомогою AI дозволить оперативно визначати ділянки, де необхідне технічне обслуговування. Пілотний проєкт проходить на трьох естакадах, а 2020 року планується охопити всі основні 2 тис. об'єктів.

Цифрова трансформація в Україні

В Україні, безумовно, є успішні кейси цифрової трансформації – як у бізнесі, так і у держсекторі. На нещодавній конференції IBM в Києві замовники самі представляли свої нові проєкти. Попри те що проєкти були дуже різними і безпосередньо не стосувалися взаємодії з клієнтами (впровадження Держфінмоніторингом системи багатовимірного візуального аналізу для виявлення прихованих зв'язків і закономірностей у даних, модернізація ІТ-інфраструктури «Першим Українським Міжнародним Банком» і побудова Оперативного центру безпеки концерном «Галнафтогаз»), їх об'єднує те, що вони виведуть на новий рівень аналітичну роботу з наявними у розпорядженні організацій і компаній даними. Отже, вони мають потенціал перетворення бізнес-процесів та розвитку корпоративної культури, а зрештою і поліпшення користувацького досвіду – як з точки зору внутрішніх користувачів, так і зовнішніх споживачів продукції та послуг.

Наведені кейси цифрової трансформації у світі та в Україні ще раз підтверджують, що неможливо, та й недоцільно одразу впроваджувати абсолютно всі новинки цифрового світу.

Наведені кейси цифрової трансформації у світі та в Україні вкотре підтверджують, що неможливо, та й недоцільно одразу впроваджувати абсолютно всі новинки цифрового світу. Але вони свідчать про те, що тільки трансформуючись ви зможете бути успішними і лідирувати на ринку сьогодні і в майбутньому.

Висновки і рекомендації

Отже, цифровізація бізнесу:

  • допомагає поліпшити клієнтський досвід завдяки персоналізованому підходу і більш цінним пропозиціям;
  • прискорює ухвалення рішень за рахунок спрощення комунікації між відділами;
  • оптимізує процеси в компанії і роботу працівників, збільшуючи продуктивність кожного члена команди.

На завершення наведу три аргументи, чому планувати цифрову трансформацію потрібно вже зараз.

Читайте також: Четверта індустріальна революція. Інвестиційні можливості

По-перше, компанії сьогодні просто не можуть дозволити собі зупинитися на досягнутому успіху. Занадто високою є і традиційна конкуренція, і волатильність за рахунок появи нового типу гравців (стартапи, фінтехи тощо). Якщо підприємство не використовує можливості сучасних технологій, спрямовані на прискорення прийняття рішень, гнучкість бізнес-моделі та клієнтоорієнтованість, не адаптується до нових тенденцій ведення бізнесу, конкурувати з іншими гравцями буде все складніше.

І споживачі, і бізнес-клієнти все більше піклуються про те, яким чином компанії використовують їх власні дані.

По-друге, і споживачі, і бізнес-клієнти все більше піклуються про те, яким чином компанії використовують їх власні дані. Годі вже й казати про повсюдне запровадження та посилення регулювання у сфері використання персональних даних (наприклад, GDPR). При цьому нещодавнє міжнародне дослідження IBM показало, що чим вище довіра з боку клієнтів і споживачів щодо того, як компанія поводиться з їхніми даними, тим краще фінансові результати такої компанії.

По-третє, не варто чекати «слушного» кейса цифрової трансформації з досвіду іншої компанії чи організації або ж заспокоювати себе відсутністю такого у публічному доступі. Проєкти цифрової трансформації вимагають занурення в бізнес окремо взятої компанії і синхронізації з загальною стратегією розвитку. Отже, вони мають не тільки технологічну інтеграційну частину, але й бізнес-консультаційну.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини