Вже понад рік ТЦК та СП через обмеження у праві на керування транспортним засобом «стимулюють» військовозобов'язаних у дотриманні мобілізаційного законодавства. Поки механізм відпрацьовується на практиці, Уряд вже проводить заходи щодо його посилення, зокрема через запровадження вилучення у військовозобов'язаних посвідчення водія. У цій статті ми розберемо юридичні та практичні аспекти такого механізму, а також розкажемо про зміни, які можуть відбутися найближчим часом.
Правовий аспект
Правову основу механізму становить частина 4 статті 27 Закону про мобілізацію, яка дозволяє суду тимчасово обмежити громадянина України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації, але тільки на строк до виконання вимоги ТЦК та СП або відкликання такої вимоги.
Його застосування не є автоматичним і потребує подання до суду позову від ТЦК та СП в порядку статті 283-2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). Суть позовної вимоги ТЦК та СП полягає в тому, щоб через рішення суду тимчасово припинити (але не вилучити) право особи користуватися посвідченням водія.
Цей захід є своєрідним важелем впливу, адже для багатьох осіб право на керування транспортом пов’язане з професійною діяльністю або особистими потребами. Таким чином, держава використовує обмеження прав не як покарання, а як примусовий захід спонукального характеру.
Що кажуть суди
Механізм тимчасового обмеження відносно новий, але за понад три роки дії воєнного стану адміністративні суди вже сформували певні підходи до розгляду таких справ. На практиці суди здебільшого задовольняють позовні вимоги ТЦК та СП і застосовують тимчасове обмеження за умови доведення ТЦК та СП чотирьох ключових умов:
- Особа вчинила адміністративне правопорушення і притягнута до відповідальності за статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП)
- Поліція не може здійснити адміністративне затримання та доставлення такої особи до ТЦК та СП
- Особі вручена вимога ТЦК та СП про виконання обов’язку в рамках мобілізаційного законодавства
- Особа не виконала зазначеного у вимозі обов’язку
Причиною такого негативного тренду є не тільки процесуальна підготовленість ТЦК та СП, але й фактична необізнаність військовозобов'язаних про процес. Наприклад, цю категорію справ суди розглядають за правилами спрощеного позовного провадження, тобто без повідомлення сторін. Таким чином військовозобов'язані не завжди дізнаються про розгляд справи щодо них і по факту не можуть відстояти свої інтереси.
Проте зустрічаються й поодинокі випадки, коли суди не дають ходу позовам ТЦК та СП, якщо вони не надали:
- належних доказів отримання повістки/вимоги військовозобов'язаним
- конкретики, до виконання якої саме вимоги буде діяти обмеження
- доказів надсилання позову військовозобов'язаному-відповідачу
- доказів сплати судового збору тощо
Що відбувається після рішення суду
Після ухвалення судом рішення про задоволення позову ТЦК та СП щодо тимчасового обмеження воно набуває статусу виконавчого документа і підлягає примусовому виконанню через органи державної виконавчої служби (ДВС). Саме державні виконавці відповідають за відкриття виконавчого провадження та забезпечення реалізації такого судового рішення.
Під час виконання такого рішення ДВС направляє інформацію про тимчасове обмеження до органів поліції, які вносять її до відповідних баз даних, зокрема реєстру адміністративних правопорушень та реєстру водійських посвідчень. З цього моменту особа офіційно вважається такою, що тимчасово обмежена у праві керування транспортними засобами, навіть якщо фізичне посвідчення водія залишається в неї на руках.
Порушення обмеження тягне за собою адміністративну відповідальність. Якщо особа, попри судову заборону, сідає за кермо, вона вчиняє передбачені статтею 126 КУпАП правопорушення. За це передбачена низка адміністративних санкцій у вигляді штрафів, позбавлення права керування транспортними засобами, а також можливе оплатне вилучення транспортного засобу або його конфіскація без компенсації — за рішенням суду.
Можливі зміни
На розгляді у Верховній Раді знаходиться урядовий законопроєкт 8082, який надає поліції повноваження на вилучення водійських посвідчень у осіб, щодо яких за позовами ТЦК та СП ухвалено рішення про тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами.
Планується, що особу повідомлять про припинення права на керування транспортними засобами та необхідність здачі посвідчення водія протягом 15 робочих днів рекомендованим листом.
При цьому, у разі виявлення посвідчення водія, яке мало бути здане, або якщо право особи на керування транспортними засобами припинено, поліціанти будуть мати право вилучати таке посвідчення та передавати його до територіального органу поліції.
Висновки та рекомендації
Наразі механізм тимчасового обмеження у праві на керування транспортними засобами не тільки унормований, але і застосовується ТЦК та СП на практиці. Перспективність його застосування з боку ТЦК та СП напряму залежить від готовності військовозобов'язаного вступити у процес, сформувати контраргументи, зібрати докази та заявити їх у суді.
Тож військовозобов'язаному для належного захисту своїх інтересів необхідно звертати увагу на можливу зміну статусу розшуку/порушення у «Резерв+», через звернення або запити з'ясовувати у ТЦК та СП про підстави таких змін, через скарги до Генштабу та Міноборони фіксувати порушення / зловживання з боку ТЦК та СП.
Очікувані зміни в механізм тимчасового обмеження покликані ще більше посилити рівень відповідальності за порушення мобілізаційного законодавства, що буде вимагати додаткової уваги з боку військовозобов'язаного задля недопущення зловживань з боку ТЦК та СП на місцях.