Напередодні будь-якої інвестиції важливо оцінити ставку капіталізації — показник, який описує відношення ринкової вартості активу до чистого доходу за рік. Щоб розрахувати показник, потрібно розділити річний чистий операційний дохід на вартість активу.
Інфляція зараз стабілізувалася на досить низькому рівні, курс гривні демонструє стійке зростання. Якщо НБУ продовжить зменшувати центральну ставку, то це знизить вартість банківського фінансування і дохідну частину за депозитами.
Вкладення в окреме приміщення окупаються через 3-5 років, однак у разі, якщо є керуюча компанія, то термін можна зменшити.
А це означає, що комерційна нерухомість буде виглядати привабливішою щодо вартості. Особливу увагу варто приділити сегменту коворкінг.
- Читайте також: Чи є шанс у дешевої іпотеки в Україні
Існує декілька типових моделей розвитку коворкінгу:
(1) Пошук інвестора під об'єкт
Інвестор фінансує конкретний об'єкт, керуюча компанія займається обслуговуванням. Особливість моделі в тому, що масштабувати такий проєкт не вдасться. Якщо побудовано коворкінг на 100 місць, то буде складно розширити його (з урахуванням, що поруч немає вільних майданчиків для девелопменту).
(2) Купівля приміщення під коворкінг
Класична консервативна модель. Власник приміщення віддає його під коворкінг і отримує відсоток від прибутку коворкінгу або фіксовану плату (як домовляться сторони). За такою схемою можна працювати з забудовниками на ринку житла – вони вже зараз закладають в комерційну нерухомість новобудов приміщення під коворкінги.
- Читайте також: Купувати квартиру зараз чи відкласти до літа
Ще варіант — зняти поверх у традиційному офісі під гнучкий робочий простір, однак будьте готові до того, що знадобиться реконцепція та ремонт. Адже функціонал і наповнення коворкінгу відрізняється і за плануваннях, і щодо зонування приміщення, і щодо технологічного наповнення.
(3) Інвестиції в керуючу компанію
У такому разі інвестор дає гроші не під конкретний об'єкт, а вкладає в оператора. Так можна отримати швидку капіталізацію за рахунок зростання мережі та прибутку з нових об'єктів.
Це одна з найвигідніших моделей, що нині популярна у всьому світі. Вкладення в окреме приміщення окупаються через 3-5 років, однак у разі, якщо є керуюча компанія, то термін можна зменшити.
Ця модель передбачає диверсифікацію ризиків: якщо один об'єкт вийшов неприбутковим, то існує інший. Важливо лише обрати грамотного оператора.
Ставку варто робити з розрахунку 70/30 на великих корпоративних клієнтів і стартапи, частих клієнтів.
Щоб коворкінг був успішним, важливо врахувати потенційну аудиторію. Ставку варто робити з розрахунку 70/30 на великих корпоративних клієнтів і стартапи, частих клієнтів.
І бути готовим інвестувати в технологічні рішення для оптимізації роботи коворкінгу щодо питань безпеки, зонування простору, управління клімат-системами та інше.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора