На ринку офісної нерухомості в Києві, як і раніше, все стабільно.
Вакантність низька, попит на офісні приміщення класу «А» зростає, вакантні ставки збільшують помірно, і під кінець року ми маємо наступну картину: в офісних центрах класу «А» вони зараз в межах $30-$35 без ПДВ, сервісних і комунальних платежів. У сегментах «В» і «С» вони знаходяться в діапазоні $15-24 за кв. м. в місяць і $10-16 за кв. м. відповідно.
Але найголовніше, як на мене, що в Києві будують. І роблять це досить прогресивно, орієнтуючись на попит і досвід західних ринків. У 2019-му загальна площа нової пропозиції перевищила 100 000 кв. м, у 2020-му обіцяють подвоїти цю цифру.
У регіонах, де ринок офісної нерухомості розвинений не так активно, як у столиці, ситуація ускладнюється тим, що попит зростає, а пропозиція якісних офісних площ на нулі. Це в умовах, коли айтішників Львова, Одеси та Харкова стає все більше, а великі українські та зарубіжні компанії цього сегмента сміливо заходять у ці міста й відкривають свої представництва.
В Одесі, Харкові, Львові та Дніпрі вакантність залишається мінімальною впродовж останніх двох років і перебуває на рівні 1-2%.
За даними Марти Костюк, керівника департаменту аналітики та консалтингу з питань девелопменту Cushman & Wakefield в Україні, в Одесі, Харкові, Львові та Дніпрі вакантність залишається мінімальною впродовж останніх двох років і перебуває на рівні 1-2%, а в небагатьох по-справжньому цікавих офісних центрах і ще менше.
Чому так? По-перше, девелоперська активність у цьому сегменті в регіоні мало того, що не розвинена, так ще й керується правилами минулих років: традиційні офісні юніти, типові формати коридорного планування приміщень, в кращому разі з вкрапленням open space, мінімальний набір сервісних функцій.
Традиційні якірні орендарі — ІТ-кластер — скаржаться, що в регіонах важко знайти офіс, який би відповідав вимогам нашого часу.
Дещо кращою виглядає ситуація у Львові. Як повідала мені Анастасія Сильвестрова, керівник відділу офісної нерухомості CBRE Ukraine, у місті на різних стадіях готовності є кілька знакових проєктів офісної нерухомості. Однак існує дуже багато чинників, які впливають на їхню реалізацію. Серед них – активне поглинання якісних площ ще на стадії будівництва, а також зростання попиту з боку інших секторів, що змушує нервуватися орендарів з ІТ.
Але їм переживати так сильно не варто, тому що будівельна галузь орієнтуються насамперед на цю частину попиту в нових проєктах. Серед знакових об'єктів Львова зараз варто виділити Lviv Tech.City (девелопером проєкту виступає компанія UDP) і найбільший інфраструктурний проєкт Львова — Innovation District IT Park.
Увага, запитання: яким має бути сучасний офіс? Ось кілька головних його якостей.
1. Високотехнологічність
Це й енергоефективні рішення, і клімат-контроль, і інтеграція мультимедійних технологій у всіх приміщення – щоб можна було легко підключитися до моніторів у переговорній та зі смартфона показати колегам презентацію або обговорити новий реліз. Якщо ще в такому офісі буде місце для VR — як в робочому функціоналі, так і для переключення уваги і розвантаження співробітників — додатковий бал від потенційних орендарів гарантовано.
2. Багатофункціональність
Зонування простору має бути продуманим до дрібниць, а можливість за допомогою пересувних модулів за необхідності зробити ще одну перегородку, окреме робоче місце, виділити зону під відкритий мікрофон або публічний захід — просто must-have сьогоднішнього дня.
3. Сервісність
Сучасний офіс — це не про багатозадачність за робочим столом з 9 до 18:00, а про вміння концентруватися на важливому, шукати нестандартні рішення та креативити. Саме тому так важливо, щоб в офісному центрі були всілякі об'єкти інфраструктури, які сприяли б відпочинку, зміні фокусу уваги або обмірковуванню проєктів у неформальній обстановці.
- Читайте також: Долар більше не указ: чому валютна складова — не найголовніша в ціні квадратного метра
Більярдний стіл або приставка з відеоіграми — цим нікого не здивувати. А от справжній ліс всередині, як у новому офісі Amazon, ну або бодай зимовий сад, лаунж-зони на даху, креативні місця для відпочинку, а також усілякі сервіси — ресторани, кафетерії, спортзал, хімчистка, дитяча кімната — заходять на ура для вимогливих клієнтів.
4. Персоналізація
«Одомашнення» офісів — новий тренд, який посилюється в 2020 році і в Україні.
«Одомашнення» офісів — новий тренд, який посилюється в 2020 році і в Україні.
Керуюча компанія і власник офісного центру повинен бути готовим, що у конкретного орендаря можуть виникнути прохання щодо організації простору, пошуку оптимальних рішеннь для зонування, додаткових сервісів та інше.
Часом саме такі запити підштовхують девелоперів до інноваційних і проривних рішень в частині комфортного робочого середовища і роблять бізнес-центр затребуваним місцем серед якірних орендодавців.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора