Кабінет міністрів не на жарт взявся вирішувати питання Державної архітектурної будівельної інспекції (ДАБІ). Принаймні прем'єр Гончарук пообіцяв вивчити питання і заговорив про можливу ліквідацію відомства.
Якщо це не просто постріл у повітря, то нас чекає дуже цікавий час. З одного боку, ДАБІ в існуючому вигляді дійсно нікому не потрібна. Це просто багато в чому перекриті державними повноваженнями побори на місцях.
З іншого боку, ринок якось має регулюватися. Українські забудовники ще багато в чому не готові до саморегулювання сектора, давайте по-чесному. Їм потрібні правила гри, прозорі механізми перевірки та розуміння своєї соціальної відповідальності. До цього треба прийти. Тоді питання: що замість ДАБІ?

- Читайте також: Долар більше не указ: чому валютна складова — не найголовніша в ціні квадратного метра
Нагадаю, що ДАБІ — це центральний орган виконавчої влади, який безпосередньо координується Кабміном через міністра розвитку громад і територій.
Якщо б зі службою все було нормально, то в її сферу відповідальності входило б:
1) контроль за дотриманням стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт;
2) нагляд за виконанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
3) виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках;
4) ліцензування об'єктів будівництва та контроль за виконанням забудовниками узгоджених умов.
За неповні 6 років, які існує відомство, було кілька способів налагодити чітку та прозору роботу. Але це не дуже виходило, адже гравці ринку в один голос твердили, що корупційна складова в роботі ДАБІ за рік становила до 3 млрд грн.
- Читайте також: Як зміцнення гривні позначиться на ринку нерухомості
Ліквідувати ДАБІ — це зрозуміла та потрібна ініціатива, але замість неї потрібно придумати інший механізм. Оскільки ринок нерухомості є соціально важливим і все ще вистачає незрілих забудовників, регулювання має бути жорстким, правила гри чіткими та зрозумілими всім.
Закручувати гайки не варто, але окреслити зону відповідальності за порушення норм і правил дуже потрібно.
Ось кілька больових точок ринку, які доведеться вирішувати в найближчій перспективі.
- Уніфікувати та регламентувати процес вивчення проєктної документації, а також видачі дозволів на об'єкт: якщо все буде в електронному кабінеті забудовника, то в публічному доступі потрібні відомості. Під ялинку 2020 Мінцифри відкрило будівельний реєстр ДАБІ – дуже хороше рішення: 31 поле, дані про замовника, проєктувальника, підрядну організацію з кодами ЄДРПОУ. Інформація про технічний нагляд, характеристики забудови, клас наслідків, кадастровий номер ділянки і багато іншого.
- Викорінити корупцію в системі: нерідко інвестор отримує земельну ділянку, містобудівні умови та обмеження чесно і без хабарів, проєктує, проходить технічну експертизу, а потім з формальних причин йому не видають дозволи та відкладають на невизначений термін. Потрібно, щоб були чесні правила гри, довіра та взаєморозуміння між органами влади та бізнесом, а також чітке виконання обов'язків обома сторонами.
- Дотримання та контроль за виконанням містобудівних норм у чіткій відповідності з дозвільною документацією повинні контролювати, а звітність про нагляд зробити публічною.
- Перший крок на шляху до прозорості ринку — зобов'язати забудовників надати інформацію про кінцевих бенефіціарів та про схеми фінансування: хто будує і хто відповідає за кожен об'єкт?
- Розробити механізм захисту прав інвесторів, можливо, ввести фінансову відповідальність за порушення умов договору.
- Продовжувати розвиток Єдиної електронної системи будівництва. Це один з найбільш важливих і потрібних законопроєктів, які потрібні ринку. Буде відкрита частина реєстру, де будь-який покупець зможе дізнатися необхідну інформацію про ЖК: чи є дозвільні документи, які містобудівні умови та обмеження, а також інше. Важливо продовжувати «пиляти» цю систему та наповнювати її різними сервісами й далі.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора