У другий рік повномасштабної війни в Україні пожвавився внутрішній туризм. Проте йдеться переважно про захід країни й здебільшого жінок і дітей. аналізує, як індустрія гостинності адаптується під нові реалії та що пропонує туристам.
Під час повномасштабного вторгнення навіть обговорення теми відпочинку в популярних соцмережах часто наражається на осуд. Адже з погляду багатьох розваги зараз не на часі.
«Але для громадян країни, що воює, які невпинно працюють і постійно донатять волонтерам, військовим та їхнім сім’ям, людям похилого віку, дітям, які є найвразливішою категорією, відпочинок є необхідним. Бо неможливо тривалий час перебувати в стані психологічної напруги», — переконує Олена Казьміна, директорка й співзасновниця туристичної компанії «Орнамент України».
Як у 2023 році змінився попит на туристичні послуги
Останні кілька років були далеко не найкращими для української туристичної галузі: спочатку COVID-19 і карантинні обмеження, потім повномасштабне вторгнення росії. Проте, за інформацією опитаних операторів ринка, зараз попит на відпочинок в Україні зріс, як порівняти з періодом пандемії та літнім сезоном 2022 року.
За інформацією Катерини Артюх, Owner Representative туроператора Join UP, з травня до липня 2023 року обсяги продажів збільшилися в дев’ять разів проти аналогічного періоду минулого року й майже в чотири рази щодо травня — липня карантинного 2020-го.
«Інтерес до власної історії та нагальна потреба в психологічному розвантаженні мотивують людей відкривати рідну країну навіть в умовах безпекових обмежень. Частково попит створюють туристи, які планували відпочинок за кордоном, але через воєнний стан не можуть виїхати», — коментує Катерина Артюх.
Проте до звичайних показників галузі ще дуже далеко. «У 2021-му ще діяли карантинні обмеження, і цей рік, як порівняти з доковідним 2019-м, був удвічі менш активним. А якщо відштовхнутися від обсягів 2019 року, ринок подорожей Україною у 2023-му скоротився орієнтовно до 30 — 40% від довоєнного рівня, виїзний туризм упав ще більше — до 20 — 30%», — наголошує Олена Казьміна.
Куди в Україні влітку 2023 року їдуть на відпочинок
За інформацією туроператора Ukrainiantour, зараз на ринку лідирують тури до Карпат, відпочинок на Шацьких озерах і в курортному Трускавці.
За словами Катерини Артюх, натепер у внутрішньому туризмі в Україні користуються попитом чотири основні напрямки:
- Карпати та Закарпаття;
- лікувальні курорти;
- дитячий відпочинок;
- міський відпочинок.
«У структурі продажів туроператора Join UP з-поміж турів Україною зараз переважають лікувальні курорти та відпочинок у Карпатах і на Закарпатті — 48% та 41% відповідно. Також є величезний запит на спеціалізований дитячий відпочинок, цікавляться й міським туризмом», — узагальнює Катерина Артюх.
А загалом від початку повномасштабного вторгнення співрозмовниця називає декілька хвиль зростання попиту:
- літо-2022: нетривалі сімейні або дитячі тури для відновлення емоційного стану в спокійні райони Карпат, Закарпаття, зокрем в дитячі табори;
- осінь 2022 — зима 2023: бронювання на тривалий строк індивідуальними та корпоративними клієнтами готелів Карпат і Закарпаття, оснащених генераторами для безперебійної віддаленої роботи під час відключень електроенергії;
- весна-2023: лікувальні й оздоровчі тури;
- літо-2023: попит на готелі з басейнами на заході України як альтернативу морського відпочинку, дитячі табори (путівки на літо до більшості з них розкупили в травні).
Як і де в Україні можна відпочити з дітьми й хатніми улюбленцями
«Якщо порівнювати з минулим роком, зараз в Україні почав відроджуватися внутрішній туризм у його класичному вигляді, бо в 2022 році основне навантаження на галузь створювали люди, що рятувалися від війни, — розповідає Олександр Чорний, CEO Smart Education Hotel School. — Проте зараз туризм на 80% жіночо-дитячий. Тобто переважно подорожують мами з дітьми й певні категорії чоловіків, які мають відстрочку або звільнені від призову».
Туроператор Ukrainiantour підтверджує, що цього літа Україною переважно подорожують жінки та школярі. А за словами Катерини Артюх, найпопулярнішим видом відпочинку тепер є сімейний. Тобто в Join UP зараз отримують багато запитів із проханням підібрати готель з розвиненою дитячою інфраструктурою, а частка дітей до 12 років, що відпочивають, сягає 33%, як у 2020-му.
«Часто їдуть відпочивати мами з дітьми або бабусі й дідусі з онуками. Можемо припустити, що це пов’язано з тим, що чоловіки призовного віку в цей час несуть службу в ЗСУ. Крім того, жінки, які перебувають за кордоном із дітьми, бронюють тури в порівняно тихі та спокійні місця на заході України для спільного відпочинку всією сім'єю разом зі своїми чоловіками в період свят», — розповідає Катерина Артюх.
За спостереженнями співрозмовниці , з початку повномасштабної війни в запитах клієнтів усе частіше з’являються прохання про розміщення з хатніми улюбленцями.
«Уся готельна інфраструктура, яка прагне заробляти гроші та дбає про своїх гостей, зараз має створювати умови для відпочинку дітей і приймати людей із хатніми улюбленцями. Бо в теперішніх умовах, коли чоловік може бути на війні, а відпочивати їде мама з дітьми, чотирилапих часто немає де залишити», — продовжує Олександр Чорний.
Тобто, на думку співрозмовника , зараз у туристичної інфраструктури України є два актуальні напрямки трансформації: розвиток можливостей для оздоровлення та відпочинку дітей (табори, анімація, навчання тощо) й набуття статусу pets friendly.
Проте опитані українки зазначають певні проблеми, які виникають під час родинного відпочинку або в разі спроби подорожувати разом із собакою чи кішкою.
«Важко знайти номери для родини з багатьма дітьми. І це відчувається не тільки зараз, а є загальною проблемою. Чомусь у нас вважається, що молодші діти можуть спати у великому ліжку разом із батьками. У готелях так прямо й пропонують і дивуються, коли наполягаєш на окремому місці для всіх дітей», — розповідає киянка Олена Геращенко.
Також вона додає, що багато готелів в Україні позиціюють себе як готельно-ресторанні комплекси й розраховані на банкети та весілля. Проте це не завжди зрозуміло з реклами, і нетверезий натовп у басейні або ресторані може стати неприємною несподіванкою для мами, що подорожує з дітьми.
Наталія Калініченко, PR lead авіакомпанії SkyUp, підтверджує, що зараз в Україні стало значно більше готелів, які дозволяють брати із собою тварин, але в багатьох випадках діє обмеження ваги тварини до 3 кг.
«Мені, як власниці великого кота, останнє було не зовсім зручно. Лояльнішими в цьому плані є готельні комплекси, які пропонують окремі шале для проживання, однак вартість такого будиночка становить від 3500 грн за добу, а доплата за тварину сягає приблизно 500 грн (разова або за кожну добу проживання). Отже, лише за готель на сім днів потрібно виділяти майже $700», — розповідає Наталія Калініченко.
Будинок, у якому погодилися приймати гостей із великим котом, співрозмовниця знайшла на Booking.com за допомогою відповідних фільтрів і забронювала його приблизно за півтора місяця до заїзду. Доплату за тварину власники не взяли.