Facebook Pixel
IT

Партнерство проти автономії: яку роль стартапи можуть відігравати у гонці ШІ

Стартап Atmo з'явився у Сан-Франциско чотири роки тому. Він збирає дані з метеорологічних датчиків та використовує штучний інтелект (ШІ) для складання прогнозів погоди. Atmo стверджує, що його інструменти ШІ формують точніші прогнози погоди, ніж отримані шляхом обробки даних на суперкомп'ютерах, вони набагато дешевші і можуть вчитися на минулих помилках.

Atmo почував себе досить спокійно з точки зору конкуренції до 29 березня, коли інтернет-гігант Alphabet опублікував наукову статтю, в якій описувалася власна погодна ШІ-модель Seeds. Раптом Atmo, яка зібрала загалом 11,2 млн доларів, зіткнулася з перспективою конкуренції з компанією з капіталізацією у 2 трлн доларів і з одним із найбільших у світі підрозділів ШІ, пише Bloomberg. Днями Google та OpenAI провели демонстрації своїх майбутніх інструментів ШІ. Їх моделі можуть сприймати як слова, набрані на клавіатурі, так і сказані голосом, і зображення, розширюючи можливості взаємодії людей з комп'ютерами.

Алекса Леві, співзасновника та генерального директора Atmo, не бентежить така конкуренція. За його словами, стаття Google не гарантує, що компанія має намір почати продавати інструмент прогнозування погоди найближчим часом. «Google випускає дуже багато статей, і важливо розуміти, що статті — це не продукти», — сказав він.

Bloomberg вказує на наявність нестримного оптимізму у сфері ШІ. Нині темпи інновацій настільки високі, що прогнозування практично неможливе. Застосування ШІ у вигляді чат-ботів, кодувальників та сервісів, що викликають зображення та відео на запит текстової підказки, з'являються з вражаючою швидкістю. «Але схоже, що чим швидше просуваються справи, тим розмитішою стає картина штучного інтелекту в Кремнієвій долині», — йдеться у статті.

Якою буде структура галузі ШІ

Неясності починаються з питання, чи на ринку домінуватимуть жменька технологічних гігантів і кілька їх довірених осіб, таких як OpenAI, яка підтримується 13 млрд доларів від Microsoft. Стартапи, такі як Atmo, сподіваються, але ніхто не знає напевно.

Далі виникає безліч фінансових питань. Чи споживачі та компанії продовжуватимуть використовувати генеративний ШІ і навіть платитимуть за нього, коли він перестане бути новинкою? Яку економічну цінність збережуть пропрієтарні моделі великих мов, такі як GPT-4, враховуючи, що такі компанії, як Meta Platforms, витрачають сотні мільйонів доларів на розробку потужних моделей, таких як Llama 3, і планують відкрити їх вихідний код, по суті надаючи їх безкоштовно.

Також неясно, чи збережеться надзвичайний темп покращень, відзначений за 17 місяців з моменту випуску ChatGPT. 13 травня OpenAI продемонструвала свою нову флагманську модель штучного інтелекту GPT-4o. Генеральний директор Сем Альтман сказав, що нова модель «відчутно схожа на ШІ з фільмів, і мене досі трохи дивує, що вона реальна».

Інші технологічні провидці не такі впевнені, як Альтман, що генеративний ШІ продовжить дивувати. «Неймовірно, як багато людей стверджують, що знають, що відбувається, тоді як те, що вам потрібно знати, не пізнано», — каже Ерік Райс, автор галузевої біблії The Lean Startup та співзасновник дослідницької лабораторії штучного інтелекту Answer AI Lab.

Число моделей ШІ, розроблених у різних компаніях та організаціях

Число моделей ШІ, розроблених у різних компаніях та організаціях

Що точно відомо — вартість навчання та експлуатації моделі ШІ величезна. Згідно зі звітом Стенфордського університету про індекс штучного інтелекту за 2024 рік, GPT-4 використав обчислювальну потужність на суму близько 78 млн. доларів під час навчання. Навчання Gemini Ultra від Google коштувало 191 млн доларів. Обидві моделі були розроблені на базі дорогих графічних процесорів, які складно придбати у Nvidia, яка на даний момент є чи не єдиною компанією, яка їх виробляє.

Ці величезні витрати істотно впливають на розвиток галузі. Потреба у величезному капіталі та обчислювальній потужності допомагає пояснити, чому OpenAI перетворилася з некомерційної організації на комерційну, тісно пов'язану з Microsoft. Anthropic, один із небагатьох стартапів, що створюють фундаментальні моделі ШІ, залучив 4 млрд доларів від Amazon.com і ще 2 млрд доларів від Google, а також покладається на технологічних гігантів у галузі чіпів та хмарної інфраструктури.

Даріо Амодей, співзасновник і генеральний директор Anthropic, заявив 9 травня, що навчання моделі ШІ коштує приблизно 100 млн доларів. Він очікує, що вартість зрештою досягне 100 млрд доларів, оскільки моделі стають більшими і вимагають більше обчислювальної потужності. Він захищав партнерські відносини у сфері ШІ, говорячи, що «неймовірно, щоб такі речі могли бути ексклюзивними».

Чи приймуть регулюючі органи думку Anthropic на такі угоди, поки невідомо. Раніше цього року Федеральна торгова комісія США оголосила, що вона вивчає партнерські відносини між постачальниками хмарних послуг та компаніями, що займаються генеративним ШІ. Її мета — визначити, чи є ризик, що «інвестиції та партнерські відносини, що здійснюються домінуючими компаніями, стримують інновації та підривають чесну конкуренцію».

На чому піднімаються ШІ-стартапи

На тлі такої невизначеності Кремнієва долина продовжує штампувати ШІ-стартапи. Минулого року венчурні капіталісти профінансували 1812 нових компаній, які займаються ШІ, що на 40,6% більше, ніж у 2022 році. Багато хто з них майже напевно приречений на провал. Інші об'єднаються у більші проєкти.

Несприятливі шанси Кремнієва долина схильна ігнорувати. Основний принцип технологічної галузі полягає в тому, що невеликі гнучкі компанії можуть процвітати, оскільки традиційні гравці, зазвичай, не поспішають виявляти та використовувати нові можливості. Одна часто цитована місцева притча стверджує, що ви можете заробити стан, просто збираючи 10-центові монети прямо на шляху ковзанки, що повільно рухається (незграбного технічного колоса). Але якщо ви мало спритні, то ковзанка розчавить вас.

Стартап Suno дозволяє платним передплатникам створювати пісні та додавати вокал, згенерований штучним інтелектом. Він створив власну модель ШІ для створення музики, а також використовує ChatGPT для створення текстів і назв. Покладатися на OpenAI може бути ризиковано, оскільки компанія може випустити свій музичний продукт з ШІ. «Я думаю, що ще зарано вирішувати, яка бізнес-модель є правильною, — каже співзасновник і генеральний директор Suno Майк Шульман про спробу компанії запропонувати підписку. — Наш підхід такий: давайте подбаємо про те, щоб створити щось, що дійсно сподобається людям, а форма цього продукту може сильно відрізнятися залежно від того, як усе обернеться».

Інший стартап, Perplexity, також використовує передплати. Він просить користувачів платити 20 доларів на місяць і повертає відповіді, що базуються на кількох великих мовних моделях, таких як GPT-4 від OpenAI та Claude 3 від Anthropic. Він доповнює свої відповіді цитатами з джерел, посиланнями на відповідні статті та додатковими питаннями, часто надаючи більш надійні відповіді, ніж інші чат-боти та пошукові системи. Цей сервіс є прямим викликом Google, який 14 травня представив оновлений інтерфейс пошуку, в якому виділяються зведення, згенеровані ШІ та отримані з результатів пошуку. Тим часом OpenAI працює над власною аналогічною пошуковою системою зі штучним інтелектом.

Це може здатися нестабільним стратегічним ґрунтом для Perplexity. Проте у квітні стартап залучив нове фінансування, яке оцінило його більш ніж у 1 млрд доларів. Нещодавно компанія повідомила, що її річний дохід становить 20 млн доларів. Аравінд Шрінівас, співзасновник і генеральний директор Perplexity, робить ставку на те, що більша частина прибутку від генеративного ШІ буде спрямована у бік сервісів, які мають прямий зв'язок із користувачами, а не на користь таких фундаментальних моделей, як GPT-4.

Венчурний капіталіст Дейв Морін вже пережив таку історію. Він був керівником Facebook 15 років тому, коли компанія дозволила стартапам використовувати елементи своєї соцмережі, такі як мережі друзів та фотографії користувачів. Через кілька років Facebook змінила курс і «випарувала» багато компаній, які не налагодили свої власні зв'язки з клієнтами. При цьому Морін вважає: «Уникати надмірної залежності від динамічних технологічних платформ — це мислення старої Кремнієвої долини». Він є інвестором Atmo і каже, що компанія готується пережити будь-які потрясіння, приділяючи особливу увагу прогнозуванню погоди.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉