Як ChatGPT та інші ШІ вплинули на ринок праці: яким фриланс позиціям нейромережа є найбільшою загрозою

Яким фриланс позиціям ШІ є найбільшою загрозою

Більше року ChatGPT допомагає працівникам генерувати ідеї, писати код, аналізувати великі обсяги даних та тексти. Здатність штучного інтелекту замінити людей на роботі викликає суперечливі думки: від повного заперечення до припущень про десятки мільйонів безробітних у найближчому майбутньому.

Але реальність знаходиться десь між: попри ефективність чатбота, принаймні зараз він ще не може виконувати будь-що, хоч і активно тисне на фрилансерів.

SPEKA дослідила, як штучний інтелект впливає на ринок праці та чи залишаться фрилансери без роботи.

Як використовують ChatGPT у «звичайній» і «творчій» роботі

За опитування норвезької компанії SINTEF, більшість користувачів штучного інтелекту роблять це для підвищення власної продуктивності.

Зазвичай чатбот використовували для швидкого та простого пошуку інформації, написання тексту або допомоги при його створенні, а також для написання коду чи виявлення помилок у ньому. Новою важливою функцією для пришвидшення роботи стала можливість ChatGPT читати документи й аналізувати їх.

Своєю чергою, вчені з MIT спробували дослідити, наскільки спрощує використання чатбота виконання типових завдань: нейромережа може пришвидшити автора у середньому на 35% у написанні текстів і узагальненні вмісту.

Інше дослідження, проведене Гарвардською бізнес-школою, показало, що консультанти, які використовують штучний інтелект, виконують у середньому на 12,2% більше завдань, працюють на 25,1% швидше та досягають на 40% кращих результатів. Проте думки щодо якості контенту від ChatGPT, різняться в залежності від сфери діяльності. Було встановлено, що ChatGPT краще справляється з творчими завданнями, ніж з аналітичними.

Метт Уелш, інженерний директор у Google та професор комп’ютерних наук у Гарварді, стверджує, що ШІ згодом візьме на себе більшу частину програмування.

Як ШІ скоротив кількість роботи на біржах фрилансерів

Однак підвищення продуктивності не завжди приводить до збільшення вільного часу, але зазвичай веде до вимог вищої продуктивності або необхідності повної заміни певних робочих місць.

Результат одного дослідження після запуску ChatGPT показує зниження попиту на автоматизовані робочі завдання на 21% порівняно з тими, які потребують навичок після впровадження чатбота. Після впровадження ШІ, що генерує зображення, також знизились замовлення робіт із графікою та дизайном на 17%.

Інша розвідка також показує зниження, але менше. Замовлення фрилансерів впали на 2%, а місячний прибуток на 5,2%, через це впала й пропозиція. Вважається, що зміни вплинули навіть на «топових» фрилансерів.

Розробник і блогер Хенлі Вінг Чіу проаналізував 5 млн фриланс-вакансій. За його результатами, кількість вакансій, пов'язаних з роботою з текстом, зменшилася на 33%, у сфері перекладу — на 19%, обслуговування клієнтів — на 16%.

Зниження та збільшення типів робіт на біржі фрилансу від появи ChatGPT

Як компанії намагались замінити працівників штучним інтелектом

За останні два роки деякі компанії намагалися замінити частину працівників ШІ, аби скоротити витрати, але ні до чого особливо хорошого це не приводило.

CNET, один з провідних технологічних новинних сайтів, вирішив використати можливості ChatGPT для автоматизованого створення статей. ШІ мав допомагати писати новини та інші матеріали, що потенційно могло б підвищити продуктивність і знизити витрати на контент.

Після впровадження схеми виявилось, що деякі згенеровані статті містили помилки, неточності, неправильно цитували джерела, мали логічні невідповідності.

Коли читачі та інші журналісти почали помічати ці недоліки, критика не забарилася. У соціальних мережах та професійних колах почали обговорювати питання етики використання ШІ для створення новинного контенту, а також критикувати CNET за недостатній контроль якості.

У відповідь на критику компанія припинила використання ChatGPT для автоматичного створення статей і повернулася до практики ретельного редагування та перевірки контенту людьми.

Успішні кейси впровадження ШІ у роботі компаній

Але є й успішні випадки. У листопаді 2023 року Duolingo оголосив про впровадження генеративної технології для швидшого створення контенту, зокрема сценаріїв, що допомагають у вивченні мов. Це призвело до скорочення майже 10% їхніх підрядників.

У лютому 2024 року Klarna, платформа онлайн-платежів з можливістю купити зараз і оплатити пізніше, оголосила про плани додати помічників штучного інтелекту у процес оплати. За словами компанії, Ші-асистенти настільки ж ефективні, як і 700 штатних агентів, обробляли колосальні 2,3 млн розмов і створювали високий рівень задоволеності клієнтів.

Читати на The Page