Іде поступова зворотна міграція із Zoom у конференц-зал. Фірми з Волл-Стріт були одними з найнаполегливіших у відмові від дистанційної роботи та в поверненні працівників до офісів, але останніми місяцями навіть багато технологічних титанів – Apple, Google, Meta та інші – вимагали, щоб співробітники приходили до офісу щонайменше три дні на тиждень. Для прихильників роботи вдома це виглядає як помста корпоративних скнарів, пише журнал The Economist. переповідає цю статтю.
Чому люди цінують дистанційну роботу
Робота (і життя) – це щось більше, ніж продуктивність. Можливо, найбільшою перевагою віддаленої роботи є те, що вона робить співробітників щасливішими. Люди витрачають менше часу на поїздки на роботу, що з їхнього погляду може сприйматися як підвищення продуктивності, навіть якщо звичайні виміри не можуть цього виявити. Вони можуть легше вписатися в графік шкільних автобусів і візити до лікаря, не говорячи вже про ранкові пробіжки. А деякі завдання, особливо ті, які вимагають безперервної концентрації протягом тривалого часу, часто легше виконувати вдома, ніж в офісах із відкритим плануванням.
Декілька опитувань показали, що співробітники готові погодитися на скорочення заробітної плати на можливість працювати з дому. Задоволення співробітників трохи нижчою оплатою може сподобатися корпоративним менеджерам.
Що говорять дослідження про ефективність віддаленої роботи
Хвиля досліджень під час пандемії COVID-19 показала, що віддалена робота часто була продуктивнішою, ніж робота в офісі. Але нові дослідження здебільшого йдуть урозріз із цим, показуючи, що офіси, за всіх їхніх недоліків, залишаються необхідними.
The Economist наводить такий приклад. У 2020 році два докторанти Гарвардського університету виявили 8% збільшення кількості дзвінків, що обробляються співробітниками інтернет-магазину, які перемістилися з офісів додому. Але в оновленій версії статті з результатами цього дослідження йдеться про зниження продуктивності на 4%.
Дослідники не помилилися. Найімовірніше, вони отримали точніші дані, зокрема докладні графіки роботи людей (тобто вдома вони працювали більше часу – ). Співробітники вдома не лише відповідали на меншу кількість дзвінків за одиницю часу, постраждала якість їхньої взаємодії.
Аналітики Массачусетського технологічного інституту та Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі вивчали в Індії роботу співробітників, які займалися введенням даних у комп'ютери. Ті, хто працював удома, були на 18% менш продуктивними, ніж їхні колеги в офісі. Інше дослідження показало, що професійні шахісти гірше грають в онлайн-матчах, ніж віч-на-віч. Ще один вчений провів лабораторний експеримент, щоб показати, що відеоконференції пригнічують творче мислення.
Дослідники зазначають, що «людям складніше співпрацювати з дому». Опитані працівники ФРС США говорили, що їм не вистачає «сусідів, до яких можна звернутися за допомогою». Інші дослідники, які вивчили записи спілкування майже 62 тис. співробітників Microsoft, помітили, що професійні мережі всередині компанії стають статичнішими та ізольованішими. Зазначається, що всі ці проблеми є збільшенням витрат на координацію, що робить колективне підприємство більш громіздким.
Ще одна вада дистанційної роботи, яку відзначають дослідники, – недостатній розвиток людського капіталу. Дослідники з Гарварду виявили, що обмін відгуками між колегами різко скоротився після переходу на віддалену роботу. Зафіксовано порівняне зниження рівня навчання домашніх працівників.
Коментар . Варто зазначити, що результати таких досліджень не можна вважати абсолютними. Зазвичай вивчається якийсь один вид роботи, для якого дистанційна форма апріорі може бути більш чи менш підходящою. Часто не береться до уваги, що дистанційна робота може бути менш ефективною просто тому, що вона погано організована. А за розмовами про підвищення продуктивності праці часом забувається, що мотивація багатьох повернутих до офісу співробітників знижується, що не може не вплинути на результати їх роботи.
Висновок, зроблений у статті The Economist. Для багатьох майбутнє роботи залишиться гібридним. Проте баланс робочого тижня, найімовірніше, переміститься назад до офісу: не тому, що начальники – садомазохісти, а тому, що в цьому напрямі лежить більш висока продуктивність.