Нобелівський лауреат з економіки, професор Джеймс Робінсон прочитав лекцію в Київській школі економіки. Вона стала аналізом глобальної ситуації, в якій опинилася Україна і стосувалася не тільки міжнародної політики та економіки, але й трендів, які можуть допомогти українцям досягти успіху.
переповідає головні тези лекції співавтора книг «Вузький коридор…» і «Чому нації занепадають».
Нова світова реальність після приходу Дональда Трампа
Професор Робінсон окреслив загрозливий тренд у США – відхід від ліберального ладу, який забезпечував світовий порядок після Другої світової війни. На його думку, президент Трамп не є першопричиною кризи, а лише її симптомом. Це відображення глибокого розчарування у демократії в самих США, втрати довіри до держави, зростання нерівності та краху «американської мрії».
Робінсон порівнює цю тенденцію із занепадом Венеції (перетворення Великої ради республіки із виборного органу в спадковий у 1297 році та швидке згасання Венеції після великих географічних відкриттів): колись найбагатша республіка перетворилась на закриту олігархію, яка знищила інновації.
«85% людей кажуть, що уряд та обрані посадові особи не дбають про те, що думають люди» – навів Робінсон дані соціологічної компанії з США Pew Research. Це – фундаментальна криза репрезентації, яка відкрила шлях до політичного реваншу антидемократичних сил, де ключову роль грають олігархи, популісти, антиінтелектуали та націоналісти.

Сварка між Зеленським і Трампом у Білому Домі 28 лютого стала одним із ключових подій для багатьох європейців, яку серйозно змінила ставлення до США та їхніх гарантій безпеки
Що зміни в Америці означають для України
Робінсон вважає: «Ця постліберальна Америка залишає вас (Україну) на морозі». Це означає, що Україна не може більше розраховувати на стабільну підтримку США як союзника. Прихід Трампа означає потенційний тиск, маніпуляції, прагнення до швидких перемог. «Він відчайдушно хоче перемоги в Україні. Може, він хоче Нобелівську премію миру», – зазначив Робінсон.
В цій ситуації Україна має готуватись до непередбачуваного підходу з боку США.
На фоні хаотизації США єдиною надійною опорою для українців є Європейський Союз. Однак вікно можливостей звужується. Тому ключовим завданням стає якнайшвидше зближення з ЄС, «надзвичайна терміновість».
Що має робити Україна, аби стати сильною державою
Робінсон наводить дані Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) щодо інституційної якості: Україна наразі перебуває на рівні Білорусі. Це свідчить про системні проблеми, зокрема з правовою системою, верховенством права, боротьбою з корупцією. Проте він підкреслює: шанс ще є, і його не можна змарнувати.
«Російська тінь» не виправдання для невпровадження змін
Робінсон наголошує, що Україна часто апелює до війни як до головної перешкоди реформам. Він визнає складність ситуації, але підкреслює: війна – це не вирок, «ви можете робити це в тіні», війна, хоч і жахлива, не обов’язково означає інституційну або економічну паралізацію.
Професор наводить приклад Південної Кореї, де війна з Північчю формально досі триває, але країна стала однією з найдинамічніших економік світу: «Старбакс із бомбосховищем. У Сеулі заможні родини будують бомбосховища в підвалах – це просто реальність життя».
Інший приклад – Тайвань, який під постійною загрозою з боку Китаю зміг реалізувати унікальний економічний прорив. Це дає надію і Україні: війна не повинна бути виправданням бездіяльності або стагнації.
«Тайвань не лише не зламався, він перетворився на одного з лідерів світової економіки. Так, із постійною загрозою війни. Але це не завадило створити сильні інституції. Це не завадило інвестувати в людський капітал. Це не завадило будувати ефективну бюрократію. Тож якщо Тайвань зміг – ви зможете також», – сказав Робінсон.
У цьому контексті він знову й знову підкреслював, що для України вікно можливостей поки що відкрите, але воно не буде відкритим вічно.
Свобода підприємництва – ключ до розвитку України

Джеймс Робінсон під час лекції протягом Нобелівського тижня в 2024 році. Фото: Вікіпедія
Питання, яке ставить Робінсон: «Звідки береться динамізм?». Освіта важлива, але недостатня. Інституції мають бути здатними створити простір для зростання, підприємництва, довіри. «Немає жодного прикладу сталого зростання без динамічного приватного сектору – і крапка», – резюмував економіст.
Усі нації, які зростали – від Південної Кореї до Ірландії, – робили це на базі приватної ініціативи. І головне завдання держави – не займатися плановою економікою, не розподіляти «стратегії» розвитку, а створити передумови для динамічного бізнес-середовища.
Підтримка приватного сектору, це насамперед:
- справедливий суд, де підприємець може виграти справу проти держави;
- прогнозована податкова політика без раптових змін і «масок-шоу»;
- доступ до капіталу – і для маленького фермера, і для інноватора в ІТ;
- захист прав власності, зокрема для іноземних інвесторів.
Робінсон вважає економічне зростання не як похідну від реформ, а як їхню головну мету. Це відрізняється від багатьох західних стратегій, де акцент іде на «інституційну стійкість», «громадську участь» чи «відновлення довіри». Без економіки – усі ці елементи не мають під собою бази.
Зростання потрібне, щоб:
- забезпечити довгострокову стабільність держави;
- підтримати армію, соціальні програми, інфраструктуру;
- дати молоді мотивацію залишатися в країні, а не емігрувати;
- сформувати середній клас, який буде запобіжником проти автократії.
Для України ключова проблема, за його словами, – спадщина кланово-олігархічного мислення, навіть якщо воно сьогодні маскується під патріотизм чи «державницький підхід».
«Великий виклик – це не просто відбудова. Це відбудова без скочування назад до екстрактивних інститутів (добре описаних у двох книжках Робінсона та Аджемоглу. –
). Ви це вже проходили… Ви не можете замінити еліту. Потрібно замінити логіку, яка продовжує продукувати цю еліту», – сказав Робінсон.
Без цього Україна ризикує повторити шлях Аргентини, Венесуели або, у гіршому сценарії, росії.
Висновок професора однозначний: держави з вузькою концентрацією влади не здатні створити ані довготривалого економічного зростання, ані легітимного правопорядку. Це вічний виклик для України, адже війна ведеться не лише за територію, а й за інституційну модель майбутнього.