Facebook Pixel

Маск і AFD: чи справді соцмережа X може впливати на результати виборів

Ілон Маск почав активно підтримувати європейські праві антимігрантські партії. Деякі з них ворожо налаштовані до України.

Усе почалося з Великої Британії та місцевої «Reform UK». Після обрання Дональда Трампа президентом США Маск особисто зустрівся з головою партії Найджелом Фараджом та пообіцяв задонатити $100 млн на їхнє просування.

Під час протестів і антиміграційних погромів у Британії Ілон Маск постійно писав, що країну вже не врятувати, репостивши твіти місцевих правих коментаторів. Також він називав Британію «тиранічною поліцейською державою».

Кабінет чинного прем’єра-лейбориста Стармера обіцяв відкрити судовий розгляд проти Маска за поширення дезінформації, проте не став цього робити. Можливо, прем’єра запросять на слухання в парламенті країни, щоб свідчити про роль соцмережі Х у протестах і погромах.

Але вишенькою на торті стала підтримка найбагатшої людини світу німецької партії «Альтернатива для Німеччини» (AFD), що симпатизує росії та навіть іноді виправдовує нацистів.

The Page розповідає, чи є Ілон Маск «загрозою демократії», як його вже встигли охрестити деякі коментатори, наскільки він може впливати на вибори в Європі та в чому сила соцмереж.

Як Ілон Маск підтримав AFD

Quote«Тільки AFD може врятувати Німеччину», – написав Маск 20 грудня в соцмережі Х своїм 208 мільйонам підписників. «AFD – єдина надія для Німеччини», – додав він 21 грудня. «Тільки AFD може врятувати Німеччину», – повторив Маск 22-го. У відповідь на сюжет CNN про неонацизм прихильників AFD Маск твітнув: «Політика AFD ідентична політиці Демократичної партії США, коли Обама вступив на посаду!».

Усе почалося після 20 грудня, коли автомобіль в’їхав у натовп на різдвяному ярмарку в Магдебурзі. Загинули щонайменше п’ять людей, включаючи дев’ятирічного хлопчика, було поранено близько 200 гостей ярмарку.

QuoteАліса Вайдель, кандидат у канцлери від AfD, з ентузіазмом відповіла: «Так! Ви абсолютно праві, Ілон Маск! Будь ласка, ознайомтеся з моїм інтерв'ю про президента Трампа, соціалістичну спадщину Меркель, руйнівний радянський Європейський Союз та економічний занепад Німеччини
Лідер AFD Аліса Вайдель. Напис: скасувати заборону на двигуни внутрішнього згоряння! Вона незвичайна постать, яка стала символом ультраправих. Вайдель лесбійка та колишня економістка Goldman Sachs

Лідер AFD Аліса Вайдель. Напис: скасувати заборону на двигуни внутрішнього згоряння! Вона незвичайна постать, яка стала символом ультраправих. Вайдель лесбійка та колишня економістка Goldman Sachs

Проте поведінка Маска, як і у випадку з Великою Британією, сподобалась навіть не всім прихильникам правих сил. Політики Німеччини з різних таборів швидко засудили помічника Трампа, назвавши його «загрозою демократії», а поведінку підприємця «неприпустимою».

Чинний канцлер Олаф Шольц підтвердив право Маска висловлювати свою думку, додавши, що «свобода вираження поглядів включає свободу помилятися».

Здавалося б, на цьому все і мало б закінчитися, проте маховик звинувачень почав розкручуватись, адже все відбувається на фоні виборів у Німеччині, що мають пройти 23 лютого 2025-го.

Справді, одразу кілька досліджень демонструють ознаки того, що Ілон Маск міг підкрутити алгоритми X, які почали підвищувати видачу його власних постів, коли він підтримав Дональда Трампа. Тому The Page розібрався, наскільки той же X може впливати на виборців і вибори.

Як соціальні мережі впливають на вибори

Національне бюро економічних досліджень США (NBER) проаналізувало вплив соцмереж і особливо Twitter на вибори президента США 2016 і 2020 років і дійшло висновку, що рівень переконання (implied persuasion rate) становив 8,6% у 2016 році та 9,4% у 2020 році. Тобто один із дванадцяти активних користувачів Twitter, які проголосували за кандидата, зробили це завдяки впливу мережі, більше це вплинуло на демократів.

Проте дослідження також підкреслює: рівень впливу телеканалу Fox News на результати голосування республіканців становив від 11,6% і аж до 30%, а видання The Washigton Post на демократів – до 20%. Рівень переконання від кампаній із мобілізації виборців (Get-Out-The-Vote) оцінюється в межах 10-15%.

QuoteІнше дослідження стверджує, що під час кампаній 2016-го і 2020 років зростання популярності Twitter на 10% в окрузі забирало 0,2% у Трампа через домінацію демократичного контенту в мережі. Звісно, у 2024-му це могло працювати вже навпаки.

Експерти підкреслюють, що вплив соцмереж із кожним роком тільки підвищується, але й традиційні медіа опановують цей інструмент. Дослідники визначили кілька механізмів, що пояснюють такий вплив.

Як і до цього, Ілона Маска набагато більше турбують проблеми та змови всередині США. Розмови про кінець Великої Британії чи AFD на фоні цього виглядають імпкльсивними діями, а не цілеспрямованою кампанією

Як і до цього, Ілона Маска набагато більше турбують проблеми та змови всередині США. Розмови про кінець Великої Британії чи AFD на фоні цього виглядають імпкльсивними діями, а не цілеспрямованою кампанією

Встановлення порядку денного та володіння темами

Президентська кампанія Дональда Трампа 2016 року в Twitter робила акцент на питаннях імміграції та економічного націоналізму, що безпосередньо впливало на пріоритети виборців.

Емоційне залучення та негативні повідомлення

QuoteДослідження підкреслюють, що емоційно заряджений контент, особливо негативний, викликає вищі показники залученості, ніж нейтральні чи позитивні пости.

Мобілізація невизначених і малозалучених виборців

Цільові кампанії в соціальних мережах можуть збільшити явку виборців серед невизначених груп на 8,6–9,4%, як це було доведено під час виборів у США. Особливо ефективно це працює з мало мотивованою голосувати молоддю.

Під час виборів у США 2018 року 47% молодих виборців повідомили, що отримували інформацію про вибори через соціальні мережі. Це сприяло значному зростанню явки молоді: з 21% у 2014 році до 31% у 2018 році.

Персоналізація та мікротаргетинг

Дослідження ScienceDaily оцінило, що цільова реклама у Facebook збільшила базу виборців Дональда Трампа на 10% під час виборів у США 2016 року, підкреслюючи ефективність адаптованих повідомлень.

Ехо-камери та бульбашки

Дослідження виборів 2019 року в Україні показало, що приблизно 50% постів прихильників Зеленського і 33% постів прихильників Порошенка не мали протилежних коментарів, що підкреслює поширеність «інформаційних бульбашок», тобто коли люди отримують інформацію з джерел, що підтверджують їхні погляди, уникаючи альтернативних думок. Такі тренди присутні й в інших країнах.

Під час дебатів 10 вересня між Камалою Гарріс і Дональдом Трампом, останній виголосив один із хітів цієї кампанії:«У Спрінгфілді вони їдять собак, вони їдять котів». Велика кількість республіканців повірили, хоча доказів так і не було

Під час дебатів 10 вересня між Камалою Гарріс і Дональдом Трампом, останній виголосив один із хітів цієї кампанії:«У Спрінгфілді вони їдять собак, вони їдять котів». Велика кількість республіканців повірили, хоча доказів так і не було

Під час загальних виборів у Великій Британії 2019 року виявили сильну кореляцію між настроями в соціальних мережах та результатами виборів. Дослідники проаналізували тисячі твітів для вимірювання громадської думки і виявили, що райони з вищим позитивним настроєм щодо певних кандидатів мали вищу явку на їхню користь.

Яка підтримка в AFD на порозі виборів у Німеччині

Опитування, що проведені як внутрішніми службами, так і великими медіа Guardian або POLITICO (агрегує всі відомі опитування), показують однакову картину: майже кожен п’ятий німець готовий проголосувати за «Альтернативу для Німеччини». Наразі це 18-19%.

До речі, у грудні 2023-го рейтинги AFD були навіть трохи вищими – 21-22%. Якщо подивитись на розподіл потенційних голосів за землями (областями) Німеччини, також можна помітити, що «Альтернатива» є домінуючою партією тільки в землях, які до 1990 року були під окупацією СРСР. Це підтверджують і результати виборів до Європарламенту 9 червня 2024-го.

Віталій Портников в інтерв’ю The Page підкреслював, що боятися AFD принаймні на цьому електоральному циклі не варто, тому що наразі вони не можуть подолати бар’єр Західної Німеччини. Нинішні опитування підтверджують цю тезу.

Чи може Ілон Маск реально впливати на вибори

Дослідження свідчать, що невизначені виборці особливо сприйнятливі до впливу соціальних мереж. Платформи можуть вплинути не більше ніж на 10% цієї демографічної групи через цільовий контент, потенційно змінюючи результати виборів у запеклих перегонах.

Багато демократів і лівих коментаторів стверджують, що Ілон Маск ледве не став тіньовим президентом США, проте Дональд Трамп вже кілька разів обирав на важливі посади не тих, кого публічно просував Ілон Маск

Багато демократів і лівих коментаторів стверджують, що Ілон Маск ледве не став тіньовим президентом США, проте Дональд Трамп вже кілька разів обирав на важливі посади не тих, кого публічно просував Ілон Маск

Припустимо, що Ілон Маск задіє всі свої сили для просування AFD в X, підкручуючи алгоритми платформи. Тоді можна приблизно порахувати, скільки він міг би привернути реальних голосів до партії. Станом на серпень 2024-го у Німеччині зареєстровано 17 млн акаунтів X. На останніх виборах до Рейхстагу 2021-го близько 40% були невизначеними за день до виборів. Під час виборів до Європарламенту 2024-го тільки 25% були такими. Тобто на кону 4-7 млн голосів виборців, якщо припустити, що всі акаунти в X належать реальним людям старше 18 років.

QuoteЗа дослідженням двох професорів із університету Чикаго та Берклі «Переконання: Емпіричні докази», гучні заяви про підтримку партій або окремих кандидатів зазвичай переконують 5-15% виборців, які піддаються впливу (насамперед серед тих, хто не визначився, кому віддати голос). Населення Німеччини становить 84 млн людей, з них старше 18 років – 68 млн. Тому якщо Маск дотягнеться до 10% виборців, що мають право голосу, він потенційно може вплинути на 400-700 тис. людей, що не зможе критично позначитися на результатах голосування.

Проте немає диму без вогню. Економічна та міграційні кризи разом із близькістю великої війни в Європі та трендом світової політики на лідерів на кшталт Дональда Трампа призвели до значного посилення правих і ультраправих партій. Однак головним драйвером змін є чинні політики, які не відповідають на запит виборців. Результатом стає розчарування та підтримка радикальних проєктів, які обіцяють великі зміни в житті європейських країн.

Подякувати 🎉