Соціальні мережі та компанії, що займаються онлайн-відео, збирають величезні масиви персональних даних на своїх вебсайтах та в застосунках, а також за їх межами та передають їх широкому колу сторонніх організацій. Про це йдеться у опублікованому 19 вересня звіті Федеральної торгової комісії (FTC) США, пише The Guardian.
У звіті FTC розглядаються методи збору даних Facebook, WhatsApp, YouTube, Discord, Reddit, Amazon, Snap, TikTok та Twitter/X у період із січня 2019 року по 31 грудня 2020 року. Йдеться про те, що більшість бізнес-моделей компаній заохочують відстеження того, як люди взаємодіють з їхніми платформами, збирання їх персональних даних та використання їх для визначення того, який контент і рекламу користувачі бачать у своїх стрічках.
Висновки FTC підтверджують інформацію про глибину та широту практик відстеження цих компаній, регулятор звинувачує технологічні компанії у «найширшому спостереженні за користувачами». Комісія рекомендує Конгресу США ухвалити федеральні правила конфіденційності на основі того, що вона задокументувала. Зокрема, вона закликає законодавців визнати, що бізнес-моделі багатьох з цих компаній мало сприяють ефективному саморегулюванню або захисту даних користувача.
«Усвідомлення цього основоположного факту важливе як для правозастосовників, так і для політиків, оскільки будь-які спроби обмежити чи регулювати те, як ці фірми збирають масиви персональних даних людей, суперечитимуть їх основним діловим стимулам», – заявила голова FTC Ліна Хан. – Щоб розробити ефективні правила чи засоби правового захисту, які обмежують цей збір даних, політикам необхідно гарантувати, що порушення закону не буде більш прибутковим, ніж його дотримання».
FTC також просить компанії, згадані у звіті, інвестувати в «обмеження зберігання та розповсюдження даних, обмеження цільової реклами та посилення захисту підлітків».
Зокрема, у звіті наголошується, що споживачі мають мало контролю над тим, як компанії використовують та діляться їх особистими даними. Більшість компаній збирали демографічну інформацію про користувачів, таку як вік, стать та мову. Деякі збирали інформацію про доходи домогосподарства, освіту, батьківське та сімейне становище. Але навіть коли цей тип особистої інформації не збирався явно, деякі компанії могли аналізувати поведінку користувачів на платформі, щоб визначити подробиці їхнього особистого життя. Потім ця інформація використовувалася для адаптації того, який контент бачать люди, щоб підвищити залучення на платформах. У деяких випадках ця демографічна інформація передавалася стороннім організаціям, щоб допомогти націлити їхню рекламу.
Декілька компаній сказали, що неможливо скласти повний список тих, з ким вони діляться даними. Жодна з компаній не повідомила про наявність практик обміну даними, які б обробляли інформацію, зібрану про 13-17-річних, інакше, ніж дані про дорослих, хоча дані про неповнолітніх є більш конфіденційними.
FTC назвала практику мінімізації даних компаній «жахливо неадекватною», виявивши, що деякі компанії не видаляли інформацію, коли користувачі цього вимагали. «Навіть ті компанії, які дійсно видаляли дані, видаляли лише деякі з них», – йдеться у звіті.
Деякі компанії заперечили висновки звіту. У заяві Discord говориться, що звіт FTC був важливим кроком, але звалив «дуже різні моделі в одну купу».
«Бізнес-модель Discord зовсім інша – ми є платформою для спілкування в реальному часі з жорстким контролем конфіденційності користувачів та без каналів для безкінечного прокручування. На момент проведення дослідження Discord не керував офіційним сервісом цифрової реклами», – заявила Кейт Ширін, голова публічної політики Discord.
Представник Google заявив, що у компанії найсуворіша політика конфіденційності в галузі. Ми ніколи не продаємо особисту інформацію людей і не використовуємо конфіденційну інформацію для показу реклами. Ми забороняємо персоналізацію реклами для користувачів віком до 18 років і не персоналізуємо рекламу для тих, хто дивиться «контент для дітей» на YouTube», – сказав представник Google Хосе Кастаньєда.
Якщо компанії заперечують висновки FTC, то саме вони зобов'язані надати докази, стверджує Electronic Privacy Information Center (EPIC), яка працює у Вашингтоні.
«Я згодна з висновком FTC про те, що саморегулювання – це провал. Компанії неодноразово показували, що їхній пріоритет є прибутком, і вони серйозно ставляться до питань захисту прав споживачів та конфіденційності лише тоді, коли невиконання цих вимог вплине на цей прибуток», – вважає глобальний консультант з питань конфіденційності EPIC Каллі Шредер.