Новий робочий рік бізнес розпочинає із завданням – масштабуватися. Війна випробувала компанії на міцність, адаптивність, вміння приймати швидкі рішення. Вистояли та залишилися працювати на ринку не всі. На кінець року (за даними порталу Дія.Бізнес) налічувалося близько 30% підприємств, які повністю або майже повністю припинили свою роботу, починаючи із 24 лютого. Але ті, хто залишився, продемонстрували надзвичайну витривалість, гнучкість, готовність змінювати бізнес-моделі та реагувати на виклики. Для цих компаній війна разом із кризою принесла нові можливості. І тепер маємо нагоду примножувати та конвертувати отриманий досвід. Тим більше, маємо певні приводи для оптимізму, які надихають працювати.
Український бізнес адаптується до нових реалій
Компанії потроху нарощують виробничі потужності. 38% МСБ розробили нові стратегії розвитку (згідно з дослідженням Advanter group). Підприємці інвестують в енергогенеруючі прилади, імпортують ситуативно критичні товарні позиції, утворюють нові партнерства.
40% зосередилися на експорті. Та на який би ринок – внутрішній чи ринок ЄС – не орієнтувався бізнес, важливо, що продукцію виробляють в Україні.
В нашій компанії кількість заявок від клієнтів з початку літа виросла в 2,5-3 рази. І не лише за рахунок контрактів з закордонними партнерами. Отримали навіть замовлення від українських бізнесів, які більше семи місяців працювали на мінімальних обертах та врешті відновили діяльність
На сьогодні виробничі потужності підприємства завантажені роботою практично на весь січень. Хоча раніше це був період затишшя.
В українського бізнесу розширюється клієнтська база
Експансія західного ринку залишається пріоритетним завданням для бізнесу. Робота в ЄС для українського підприємця означає прозорі правила, довгий горизонт планування, лояльність замовника та фінансові переваги.
Для нас продаж в Європі рентабельніший, ніж в Україні. І це вагомий привід для того, щоб продовжувати робити все можливе, аби налагоджувати нові партнерства та отримувати замовлення. Нині наша компанія експортує продукцію до 10+ країн Європи. І на кінець 2022 маємо +2 нових клієнта.
Популярність України як бренда
Made in Ukraine продовжує бути популярним. Як у національного споживача, так і закордонного замовника.
Той, хто зараз інтегрує в свої товари і послуги українську ідентичність, матиме переваги у симпатіях потенційних клієнтів. Із власного досвіду – ототожнення з Україною неабияк допомагає в роботі з «холодними» контактами за кордоном.
Я би радив всім нашим підприємцям, які імпортують, експортують, чи працюють на внутрішньому ринку, звернути увагу на запит національної ідентифікації, який зараз є максимально високим.
Прорив у бізнесі краще робити з усталеною командою
Більшість людей вже визначилися: залишатися в Україні чи виїхати за кордон. Хороша новина в тому, що наразі зрозуміло, з ким працюєш: на кого можеш розраховувати повноцінно, а з ким перейти на дистанційний формат роботи.
Зараз також є можливість підсилити команду фахівцями, які вийшли з інших проєктів або змінили регіон проживання. А з міцною командою не страшно робити прорив! Хоч в Україні, хоч на міжнародному ринку.
Бізнес під час війни: фінансові гарантії від міжнародних партнерів
Великим приводом для оптимізму, особисто для мене, став візит Президента до США і отримані фінансові гарантії безпеки для нашої країни. Адже без міжнародної підтримки економіка України навряд чи вистояла б. Іноземна фінансова допомога забезпечила стійкість бюджетної системи. А бізнес отримав змогу працювати.
А ще подібна підтримка — індикатор того, як світ реагує на ситуацію в Україні. Світ з нами. Отже Україна – на правильному шляху.
Тому продовжуємо робити все для нашої Перемоги й надалі. Як з’ясували Gradus Research, 61% бізнесменів впевнені, що війна стане фактором швидкого зростання та розвитку України. Я також належу до стриманих, але оптимістів.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора