В Європі, США, Китаї та інших світових промислових центрах зводяться нові заводи з виробництва електромобілів та акумуляторних батарей. Уряди розробляють програми підтримки «зелених» технологій. Попит на літій зростає. При цьому географія видобутку та переробки цього мінералу дуже відрізняється від географії його споживання. Видобуток зосереджено в Австралії, Південній Америці та Китаї, переробка – в КНР, а споживання – в ЄС, США та все тому ж Китаї.
Європейські та американські споживачі постійно шукають можливості для диверсифікації постачальників. І вже знаходять їх.
Споживання літію: від скла і кераміки до електромобілів
Україна має кілька великих родовищ літію. Але лише на одному з них ведуться реальні підготовчі роботи до видобутку. Будівництво шахти та збагачувальної фабрики на Кіровоградщині має початися одразу після закінчення активних бойових дій та ракетних обстрілів. У 2027 році ми плануємо розпочати видобуток та збагачення літієвих руд.
Це викликає занепокоєння з боку сторонніх спостерігачів: «Ще чекати три-чотири роки? Можливо Україна не встигла на це «свято життя» і приватним інвесторам краще звернути увагу на інші бізнесові ніші?» Ці сумніви точно не відповідають дійсності.
Затягувати підготовчі та будівельні процеси дійсно не варто. Але ми поки що маємо час для успішної інтеграції у виробничі ланцюжки європейських автомобільних компаній та інших великих споживачів літію.
Поясню чому так. Структура споживання літію постійно еволюціонує. У сучасному світі основний споживач літійвмісної сировини – це виробники легкових автомобілів на електричній тязі, які формують вимоги для розробників технологій та виробників акумуляторних батарей. Вже мало хто згадає, що якихось 10-15 років тому літій переважно використовувався у виробництві скла і кераміки. Лише невелика частка мінералу йшла виробникам акумуляторів для мобільних гаджетів. Про масове використання машин з електричним приводом тоді ніхто серйозно не думав. А з погляду сьогодення це звучить як дуже дивний факт.
Тому варто замислитися: а що буде у майбутньому?
Є варіант, що вже завтра якийсь геній винайде «вічний» двигун, завдяки якому світ відмовиться від інших відомих технологій. Але цей «чорний лебідь» здається найменш вірогідним.
Якщо розглядати інерційний сценарій, то вже зараз прогнозується, що до 2030 року частка електромобілів в продажах нового легкового транспорту складатиме майже 50%. Це приблизно 30-35 млн нових автомобілів проти 14, 5 млн цього року.
У попередні роки прогнози зростання продажів електромобілів були набагато скромнішими. Але навіть при такому розвитку подій попит на літій та інші критичні матеріали для виробництва автомобільних батарей зростатиме.
Перспективні споживачі як додаткова мотивація
Але це не все. Найсвіжіші дослідження від профільних аналітичних центрів все більше деталізують структуру потенційних споживачів критичних мінералів. І тут можна побачити цікавий момент: глобальний попит формують не лише легковики, але й автобуси та вантажівки. Це великі важкі транспортні засоби, для приведення яких в рух потрібна зовсім інша потужність батарей та, відповідно, кількість літію.
Також збільшуватиметься виробництво систем накопичення енергії. Це пояснюється «зеленим» переходом, прагненням до кліматичної нейтральності і відмовою від традиційної генерації (ТЕС, ТЕЦ, АЕС). Відповідно збільшується частка відновлюваних джерел енергії. Найбільш поширені у світі сонячні та вітрові електростанції, які занадто залежні від зовнішніх умов – погоди, часу доби та пори року. Тобто графіки генерації та споживання дуже часто не співпадають. Наприклад, ви хочете увечері подивитися кіно або розігріти їжу, але в цей час сонячна електростанція не працює.
Якщо у майбутньому країна або якийсь регіон відмовляться від «брудних» теплових електростанцій, якими зазвичай компенсують пікову нестачу електроенергії, то найкраще рішення – системи накопичення електроенергії (energy storage). Ця технологія стає все більш доступною та популярною. Відповідно зростає попит навіть в Україні.
Свіжі дослідження вказують, що продажі літій-іонних батарей до 2030 року щороку зростатимуть на третину у порівнянні з рівнем 2022 року. 90% приросту даватиме ринок легкових автомобілів. Також збільшуватиметься ємність інших сегментів, особливо постачальників акумуляторів для автобусів та energy storage.
А ще є перспективні розробки літаків та потягів на електричній тязі та інших «зелених» технологій, які дозволять скоротити споживання викопних енергоресурсів.
Навіть з точки зору сьогоденних прогнозів, родовища літійвмісної сировини, які вже розробляються у світі, не зможуть забезпечити весь майбутній попит на цей матеріал. Тому споживачі в Європі, США та інших регіонах почали пошук нових джерел літію. Україна є одним з перспективних варіантів розширення сировинної бази.
Вже наступного року ми маємо перейти на заключну стадію підготовчих робіт Полохівського родовища літієвих руд (Definite Feasibility Study). Після чого компанія буде готова до початку будівництва шахти та збагачувальної фабрики, продукція яких згодом стане частиною легкового електромобіля, автобуса, вантажівки або системи накопичення енергії, без яких кліматично-нейтральне майбутнє неможливо уявити. А Україна стане невід’ємною частиною європейського «зеленого» переходу.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора