Російські ракетні обстріли обʼєктів критичної інфраструктури розхитали енергетичний баланс України. Що частіше почали відключати електроенергію, то більше власників електромобілів почали міркувати, як можна їх використовувати навіть під час блекауту.
Річ у тім, що деякі з автівок мають вбудовані опції зворотного подання електрики, тобто можуть ділитися енергією акумулятора із зовнішніми споживачами, перетворюючись на павербанки на колесах.
Двоспрямована зарядка: V2G, V2L та V2H
Зазвичай електрокари заряджаються в одному напрямку — від зарядної станції до машини. Але електромобіль може ділитися електричною енергією з іншими споживачами, і тут напрям заряджання змінюється — від електромобіля до іншого пристрою або групи пристроїв. Таку можливість називають двоспрямованим заряджанням.
У електромобілів двоспрямована зарядка поділяється на три типи:
- від автівки до мережі (V2G),
- від автівки до будинку (V2H),
- від автівки до пристрою (V2L).
Що таке технологія V2G
У недалекому майбутньому електромобілі зможуть допомогти у балансуванні виробництва/споживання електроенергії, адже вони мають великі батареї.
Більшу частину часу автомобілі стоять на парковці, тому за надлишку електрики електромобіль можна зарядити, а за нестачі — розрядити, відправляючи енергію назад у мережу та допомагаючи задовольнити підвищений попит. Причому власники електромобілів зможуть отримати енергію за нижчими тарифами, маючи багатозоновий лічильник і заряджаючись за нічним тарифом.
Для цього придумали технологію V2G — Vehicle-to-grid (від автівки до мережі).
Як технологію V2G використовують у Японії та США
Приклад Японії показує, що електромобілі можуть допомогти громадянам отримати електроенергію після стихійного лиха. Nissan Leaf став першовідкривачем у цьому.
Компанія пояснює, що Nissan Leaf e+ останнього покоління з повністю зарядженим акумулятором 62 кВт·г може забезпечити достатню кількість електроенергії для живлення середнього приватного будинку в Японії протягом чотирьох днів. Або зарядити 6200 смартфонів чи навіть забезпечити понад 100 поїздок на ліфті у 43-поверховому житловому будинку.
Ще однією перевагою електромобілів після стихійного лиха є те, що електрика зазвичай відновлюється швидше, ніж нормалізується постачання бензину. За даними Японського агентства природних ресурсів та енергетики, 90% електромереж країни відновили протягом тижня після землетрусу у березні 2011 року і катастрофи на АЕС у Фукусімі, тоді як лише 50% АЗС знову відкрили.

Електромобіль Nissan Leaf може відновити електропостачання будівлі за надзвичайної ситуації, використовуючи двоспрямований зарядний пристрій DC CHAdeMO
Згідно з дослідженням Міністерства енергетики США, зрослий попит на електромобілі та інші технології, що потребують електрики, може збільшити навантаження на електричні мережі на 38% до 2050 року. Тому вже зараз енергетичні компанії та уряд докладають зусиль, щоб задовольнити цей попит і не нашкодити енергобалансу.
Нещодавно компанія Nissan отримала дозвіл на застосування спеціальної системи двоспрямованого зразка Fermata FE-15 на території США. Вона обіцяє, що використання електромобілів для балансування енергосистеми не вплине на гарантію акумулятора. Схоже, що дедалі більше виробників електромобілів розглядають можливість застосування такої функції.
Щоб мати максимально швидку двоспрямовану зарядку, власники електрокарів повинні встановити порт типу CHAdeMO. Він часто буває у стандартній комплектації авто.

CHAdeMOчасто буває у стандартній комплектації електрокару. Фото: Вікіпедія
Дослідження показали, що за використанні V2G не відбувається суттєвої додаткової втрати ємності акумулятора у порівнянні зі звичайним керуванням. Вона становить приблизно 2,3% на рік.
В Україні функція V2G — Vehicle-to-grid не працює, бо її потрібно запроваджувати на рівні енергорозподільчих компаній. Більшість транспортних засобів та зарядних станцій є односпрямованими, тому їхнє переобладнання потребуватиме значних інвестицій.
Як працює технологія V2H
Деякі електромобілі мають величезні акумулятори, які можуть живити приватний будинок протягом декількох днів або навіть тижня. Ця технологія називається V2H — Vehicle to Home (від автівки до будинку).
Вона працює завдяки передачі енергії від акумулятора електромобіля на розподільчий щит або систему накопичення енергії, як-от Tesla Powerwall (її ціна — приблизно 2,3 тис. євро).
Коли V2H живить розподільчий щит, енергія подається на прилади, розетки та пристрої. Якщо V2H живить систему зберігання енергії, вона йде на велику батарею, під’єднану до будинку, для подальшого розподілу.

Технологія V2H дозволяє живити будинок енергією
Хоча V2H має переваги, сьогодні на ринку мало електромобілів із двоспрямованою зарядкою, бо цю технологію ще тестують. Вона буде широко доступна за два-три роки.
Що таке V2L
Функція V2L — Vehicle-to-load (від автівки до пристрою) дозволяє електромобілю забезпечувати регулярне живлення змінного струму для приладів. Технологія чудово підходить для комфортного кемпінгу, підключення газонокосарки чи електроінструментів, коли кабель не дотягується до розетки.
Вона відносно проста: електромобіль містить вбудований інвертор для забезпечення живлення змінного струму через одну або кілька розеток 120 чи 240 В. Її не слід плутати з технологією V2G, для якої потрібен окремий, більш досконалий двоспрямований зарядний пристрій.

Технологія Vehicle-to-load дозволяє забезпечувати живлення приладів. Фото: Kia
V2L дозволяє скерувати енергію на аварійне резервне живлення. Ще одна дуже корисна перевага електрокарів з V2L полягає в тому, що їх можна використовувати для заряджання інших автівок.
В акумуляторі електромобіля може зберігатися приблизно 60 кВт·г енергії — майже стільки приватний будинок може використати за 4-5 днів. Завдяки резервному живленню через V2L можна підтримувати роботу життєво важливих приладів: холодильника (800 Вт) чи обігрівача (1500 Вт). Найкращий V2L на нових електромобілях Hyundai та Kia, з них можна витягнути до 3,6 кВт під час пікового навантаження.
Потрібно враховувати, що виробники рекомендують зберігати у батареї електромобіля від 20% до 80% заряду, щоб запобігти її деградації.
Які електромобілі потенційно можуть живити електрикою будинок

Nissan Leaf. Фото: Вікіпедія
Nissan Leaf (36-62 кВт·г) існує у багатьох версіях, можна замовити опції V2G та V2H. Серед мінусів — у наших реаліях поки що неможливо користуватися цими опціями, потрібна додаткова спеціальна силова установка, яка буде розподіляти та спрямовувати струм.
Модель офіційно продається в Україні, ціни стартують від $35,5 тис. за версію з 40 кВт·г.

Mitsubishi Outlander PHEV. Фото: Вікіпедія
Mitsubishi Outlander PHEV (13,8 кВт·г) — це гібрид. У топовій комплектації GT пропонується стандартна зарядка V2L з двома розетками змінного струму на 120 В, які забезпечують потужність 1,5 кВт. Коли заряд батареї буде закінчуватися, автомобіль зможе самостійно підзарядити акумулятор, якщо у баку є пальне.

Hyundai IONIQ 5. Фото: Вікіпедія
Hyundai IONIQ 5 (54-77,4 кВт·г) забезпечує функціональність V2L, автівка здатна підтримувати пристрої та прилади з максимальним навантаженням 3,6 кВт. Пристрої можна підключати всередині через розетку живлення, розташовану під сидіннями другого ряду, або зовні через адаптер, який підключається до порту заряджання автомобіля з правого боку.
Батареї цілком достатньо, щоб змусити працювати холодильник, Wi-Fi-роутер та кілька насосів системи опалення. Прилади та гаджети можна підключати прямо до електрокара через спеціальний перехідник. Ціни на цю модель в Україні — від $47,9 тис. за версію з двигуном 58 кВт·г.

Kia EV6. Фото: Вікіпедія
Kia EV6 (54-77,4 кВт·г) має тісні родинні звʼязки з Hyundai IONIQ 5, всі характеристики і функціональні можливості ідентичні.

MG ZS EV. Фото: Вікіпедія
MG ZS EV (49-68 кВт·г) — це невеликий п’ятимісний електричний позашляховик британсько-китайського походження. В оновленій версії 2023 року має опцію V2L через адаптер, який підключається до зарядного порту автомобіля. Він може підтримувати максимальне навантаження 2,2 кВт. В Україні модель офіційно продавалася в єдиній версії потужністю 110kW і була однією з найдешевших серед представлених на ринку.

Ford F-150 Lightning. Фото: Вікіпедія
Ford F-150 Lightning (98-130 кВт·г), американський електричний пікап, має гігантські розміри і такі самі можливості: у цьому електромобілі є всі три види двоспрямованої зарядки. Офіційно модель в Україні не продавалась, але як «биток з США» має всі шанси доїхати до нашого ринку.

Audi Q4 e-tron. Фото: Вікіпедія
Серед моделей, які незабаром пропонуватимуть двоспрямовану зарядку в Європі, електромобілі концерну Volkswagen ID.3, ID.4 та ID.5, а також Audi Q4 e-tron, Skoda Kodiaq та Porsche Taycan.
Крім того, Stellantis зараз тестує V2G на електричному Fiat 500, Renault на стадії тестів з Zoe, а Nissan — з Leaf.