Як компанії «Кормотех» вдалося вистояти
В офісі компанії «Кормотех» у середмісті Львова часто можна почути гавкіт собак. Торік було гучніше, бо тут тримали врятованих у зоні бойових дій собак і котів перед відправленням за кордон. Натепер створена компанією всеукраїнська гуманітарна ініціатива Save Pets of Ukraine евакуацією тварин майже не займається, але традиція залишилася: своїх чотирилапих улюбленців приводять до офісу співробітники.
Співробітники часто приводять до офісу своїх улюбленців
Зараз в офісі тихо. Співвласник львівського виробника кормів для котів і собак Ростислав Вовк розповідає The Page про бізнес, благодійність, повітряні тривоги та про те, як компанія попри війну наростила прибуток і розвинула виробництво. Підприємець нагадує капітана корабля, який потрапив у шторм, але його впевненість переконує в тому, що небезпеки вдасться уникнути.
Що відомо про компанію «Кормотех»
- Кількість працівників — 1300.
- Частка українського ринку кормів для котів і собак за обсягами реалізації готової продукції — 31%.
- Обсяг готової продукції — 66,9 тис. тонн (проєктна потужність – 81 тис. тонн на рік).
- Оборот 2022 року — $124 млн (+12%).
- Частка експорту компанії — 24%, товари купують у 33 країнах.
- Мета на 2023-й — до кінця року увійти до топ-50 лідерів галузі у світі, збільшивши частку експорту до 30%.
Напис на упаковці Made in Ukraine приносить гроші
«Перші тижні війни були найгіршими в моєму житті, — згадує Ростислав Вовк. — 22 лютого я прилетів зі США з ідеями та планами. За два дні всі вони розлетілися порохом. Вільних грошей у компанії не було — усе інвестували у виробництво. Натомість ми мали чималі кредитні зобов’язання. Банкрутство для нас і безробіття для наших 1150 працівників були цілком реальними. Але ми не тільки оговталися, але й продовжили зростання. За підсумками 2022 року наш оборот зріс на 32% у грошах і на 5% у тоннах».
Ростислав Вовк
З одного боку, на це вплинула рекордна інфляція 2022-го: +26,6% — найгірший показник за останні сім років. З іншого — до повномасштабного російського вторгнення український ринок кормів для тварин показував мало не рекордний приріст — у середньому на 20% на рік у грошах і на 10 — 15% у тоннах (водночас «Кормотех» зростав швидше за ринок).
До речі, зростання у 2022-му могло бути більшим, але в останньому кварталі компанія трохи збавила оберти через перебої в енергопостачанні, частину замовлень довелося перенести на січень.
На думку маркетологів «Кормотеху», тотального обвалу ринку у 2022 році вдалося уникнути через стрімкий розвиток культури годування тварин саме кормом.
Адже через те, що люди активно переміщувалися по країні, їм стало незручно готувати домашнім улюбленцям звичні каші та м’ясо. Також багато людей залишили тварин родичам і знайомим, а тим зручніше годувати їх саме кормом.
Третім чинником стало збільшення продажів кормів преміального сегмента. Частково це відбулося через зміну ставлення українців до домашніх тварин: під час війни багато хто волів балувати улюбленців, зокрема, щоб знизити їхній стрес. Принаймні про це свідчать опитування, проведені «Кормотехом», який у результаті створив новий преміумбренд Club 4 Paws Selections.
Але визначальним чинником зростання була прихильність світових ринків до бренду «Україна». За словами Ростислава Вовка, завдяки цьому обсяг експорту вдалося збільшити на 40%, як порівняти з валовим експортом 2021-го.
«Кормотех» має завод у Литві і навіть планує його розширити, але повністю переносити виробництво за кордон не будуть
«Напис Made in Ukraine на упаковці завдяки героїчному опору українського народу реально збільшує вартість продукції, — розповідає він. — Хоча до війни все було навпаки. Переконати якусь компанію купувати в нас було надзвичайно складно — треба було запрошувати її представників, показувати їм наше виробництво. Тепер українське походження товару є ще одним стимулом придбати його, особливо це стосується кінцевого споживача. Та й постачальники, особливо з країн Балтії чи США, купують українські товари без жодних розмов.
Чому «Кормотех» не хоче переносити виробництво за кордон
Щоб бути готовим до будь-яких сценаріїв, Ростислав ще до повномасштабного вторгнення ініціював підписання контрактів з європейськими виробництвами про можливість випуску української продукції на їхніх потужностях. Отже, учорашні конкуренти перетворилися на партнерів.
Аутсорсингові партнери-виробники, співпрацю з якими компанія розбудовувала у Європі від 2018 року, стали в пригоді, хоча п’ять років тому багато хто в «Кормотеху» був проти цього, адже йшлося про передавання унікальних рецептур корму.
Час показав, що це було правильним рішенням: в асортименті компанії 650 позицій, водночас вона може розподіляти їх між власними та аутсорсними потужностями й вчасно виконувати замовлення.
Засновник «Кормотеху» ще до повномасштабного вторгнення ініціював підписання контрактів з європейськими виробництвами про можливість випуску української продукції на їхніх потужностях
Із власним виробництвом усе теж непогано. Крім виробництва в Україні, «Кормотех» має завод у Литві, який планує невдовзі розширити обсяг випуску продукції на чверть насамперед завдяки запуску нової виробничої лінії з випуску вологих кормів преміумсегмента. Однак Ростислав Вовк далекий від того, щоб переносити основні потужності своєї компанії з-під Львова за кордон.
«Перемістивши львівське обладнання, наприклад до Литви, я буду змушений звільнити майже тисячу українських працівників, які забезпечують понад п’ять тисяч членів своїх сімей, — говорить він. — Це мене категорично не влаштовує. Та й саме переміщення є доволі складною та витратною процедурою — завод заточений на виробництво вологих кормів, розвивати інші напрями не так просто. Та головне — я вірю в Збройні сили й майбутнє нашої країни. Внутрішній ринок України надзвичайно перспективний, і саме завдяки цьому ми наростили випуск нашої продукції на львівському заводі на 30%».
Що допомогло компанії «Кормотех» вистояти під час війни
Коли після початку повномасштабного вторгнення компанії загрожувало банкрутство, рятівним для «Кормотеху» став безвідсотковий кредит на 60 млн грн, який надала держава. Тепер Ростислав Вовк говорить, що більше не дозволить захопити себе зненацька, і формує фінансову подушку.
Загалом буде неправильно говорити, що 2022 рік компанія пройшла легко й економічно безболісно.
По «Кормотеху» відчутно вдарило стрімке (удвічі — утричі) подорожчання імпортної сировини та вартості її доставлення.
Важко було пережити втрату ринку Білорусі, який компанія вважала стратегічним — він був №2 за обсягами після українського ринку і №1 з-поміж експортних ринків, на який припадало 20% експорту компанії. Однак вийти з нього було справою принципу — російський ринок «Кормотех» залишив ще 2014-го. Проте компанія впоралася й доволі швидко перерозподілила колишні «білоруські» обсяги на інші експортні ринки.
Визначальним чинником зростання «Кормотеху» під час війни став експорт, помножений на прихильність світових ринків до бренду «Україна»
Серйозним ударом була втрата тимчасово окупованих територій, на які до війни припадало майже 15% продажів. Багато супермаркетів, у яких продавалася продукція «Кормотеху», було фізично знищено. Але дистриб’ютори витримали й цей удар: після початку війни інтернет-продажі зросли фактично втричі, перекривши втрати від знищення торговельних мереж.
Про те, як упало виробництво «Кормотеху» через ракетні атаки, про роботу з персоналом, баланс тактики та стратегії, а також про маркетинг, нові продукти та порятунок тварин, читайте за тиждень.