Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Справа на мільйон: як ветерани-підприємці отримують гранти на розвиток бізнесу

Як отримати грант

Як отримати грант

Три ветерани, які після демобілізації започаткували власну справу, розповіли The Page про свій досвід отримання грантів від Українського ветеранського фонду.

«Отримати грант — це не дуже важко»

Олександр Голопотелюк, власник піцерії Veterano Pizza, Одеса

Олександр Голопотелюк 2014 року пішов на війну, служив в артилерії в складі 28-ї окремої гвардійської механізованої бригади. Якось у перестрілці з бойовиками отримав кілька поранень. Після демобілізації вирішив започаткувати бізнес, тим паче, що мав відповідну освіту: в Олександра є диплом економіста.

Одним із напрямів був ресторанний бізнес. Голопотелюк купив піцерію, що почала працювати під брендом Veterano Pizza, і став власником франшизи в Одесі. Потім вирішив розширюватися й відкрити ще один заклад, тому подав заявку на грант від Українського ветеранського фонду.

У цьому проєкті є соціальний складник. Продукцію безплатно постачають у шпиталі та лікарні пораненим. Крім того, під час працевлаштування до піцерії надають пріоритет ветеранам або членам їхніх сімей.

«Виграти грант було не надто складно. У мене є досвід написання конкурсних заявок і отримання грантів за іншими проєктами, не пов’язаними з бізнесом. До того ж із потенційними учасниками обговорювали всі моменти під час відеоконференцій», — розповідає Олександр.

За його словами, потрібно було зібрати досить великий пакет документів, але проблем із цим не виникло, усе було зрозуміло.

У цьому конкурсі йшлося про розвиток бізнесу, тому всі учасники вже мали певний досвід роботи з бухгалтерським обліком, податковою звітністю, тож це допомогло зробити заявки.

Так підприємець отримав максимальну суму, яку було передбачено в цьому конкурсі, — 1 млн грн на свій проєкт — відкриття другої піцерії. Переважна більшість цих грошей піде на обладнання: піч, спеціалізоване холодильне устаткування, тістоміс тощо. Загалом суму проєкту оцінюють в 1,370 млн грн, тобто Голопотелюк вкладає й свої гроші.

«Якби не отримав ці кошти, шукав би інші варіанти — сьогодні багато грантодавців пропонують гроші для створення або розвитку власної справи. Але зазвичай інші грантові пропозиції за сумою недостатні — від 1 тис. євро», — говорить він.

«Це був поштовх для мого бізнесу»

Роман Янко, власник підприємства з виготовлення пелет, Коломия

2015 року Романа Янко призвали в армію, рік він воював на Донбасі в складі 27-ї реактивної артилерійської бригади, потім ще 4,5 року прослужив у 10-й гірсько-штурмовій бригаді. Звільнився зі служби через проблеми зі здоров'ям. Після демобілізації працював у цеху з деревооброблення.

За місяць цех виробляв 10 кубометрів тирси, яку продавали всього за 800 грн. Янко запропонував її переробляти. Купив на пробу верстат, місяць шліфував технологію, нарешті навчився переробляти тирсу на біопаливо — пелети для твердопаливних котлів і наповнювачі для котячих туалетів.

На ідею його наштовхнув особистий досвід. Коли служив під Луганськом, лісів там не було, топити не було чим. Тому волонтери привезли воякам пелети. Гранули були виготовлені із соняшника. Роман зацікавився технологією виробництва пелет і весь свій вільний час присвячував пошукам інформації про неї в інтернеті.

У 2020 році за допомогою друзів зібрав приблизно $5 тис. на купівлю грануляторної лінії. Тирсу для перероблення йому постачали місцеві підприємці, які не хочуть забруднювати довкілля.

Цього року Роман Янко отримав грант у розмірі 1 млн грн.

«Грант було неважко отримати. Якщо були негаразди з документами, мені телефонували з Міністерства ветеранів і говорили, що потрібно зробити. Мені допомагали професійні економісти», — говорить він.

Кошти підприємець витратить на купівлю нової лінії та обладнання для нового цеху площею 900 кв. м — тепер у нього зможе заїхати фура. Раніше Янко працював у цеху, площа якого була трохи більше за 100 кв. м, тому продукцію й сировину доводилося вантажити вручну.

«Якщо б я не отримав цей грант, однаково впорався з реалізацією своїх планів, але це тривало б рік — два, — наголошує Роман Янко. — Звісно, це був поштовх для мого бізнесу».

«Гроші підуть на закупівлю сучаснішого обладнання»

Олександр Морозов, власник підприємства з виготовлення серветок для чищення зброї, Київ

Після початку війни Олександр Морозов служив на Донбасі, був десантником. Під час запеклих боїв зрозумів, наскільки важливо мати чисту зброю. Одного разу йому довелося використовувати автомат пораненого товариша, бо не було коли почистити свій: рота Олександра билася 12 годин поспіль. Тоді він і замислився про те, що солдатам потрібні прості засоби для догляду за зброєю — спеціальні мастильні серветки, які швидше та легше впораються з брудом, аніж «традиційні» ганчірки та мастило.

2015 року Морозов виготовив першу тестову партію серветок. Наступного року на цю продукцію звернув увагу венчурний фонд науково-технічного розвитку ім. Михалевича. Так компанія підприємця «Клін Шот» отримала кошти на закупівлю матеріалів, маркетинг і розширення діяльності. Згодом пішли замовлення, навіть з-за кордону.

У жовтні 2022 року Олександр Морозов склав заявку для участі в грантовій програмі Українського ветеранського фонду, щоб розширити бізнес.

«Гроші підуть на закупівлю сучаснішого та більш технологічного обладнання українського виробництва», — говорить Морозов.

Підприємець планує створити новий робочий цех. Суму гранту він не розголошує, стверджуючи, що це комерційна таємниця, але з огляду на попередні кейси та його плани йдеться також про максимум.

Як податися на грант від Українського ветеранського фонду та хто має найбільші шанси на перемогу

Наталія Калмикова, виконавча директорка фонду

Цьогоріч Український ветеранський фонд Міністерства в справах ветеранів провів дві великі конкурсні програми фінансування ветеранського бізнесу. У першому конкурсі «Варто» було 76 заявок від проєктів. 30 підприємців стали переможцями.

На конкурс «Варто 2.0», який нещодавно завершився, надіслали 67 заявок. Зараз незалежна експертна комісія обирає проєкти, які отримають кошти.

Брати участь у конкурсі можуть ветерани, члени їхніх родин і сім’ї померлих захисників і захисниць, котрі оформлені як фізичні особи-підприємці. Також заявки можуть подавати юридичні особи, які зареєстровані не пізніше ніж за два роки до участі в програмі, засновниками яких є ветерани та родини померлих захисників і захисниць.

Учасники складають бізнес-план, прописують кошториси. Є алгоритм, за яким незалежна конкурсна комісія потім оцінює проєкти. Реалістичність цілей і попередній досвід ведення власної справи суттєво підвищують шанси на перемогу.

На всіх етапах конкурсів менеджери проєкту від УВФ постійно контактують із заявниками: проводять вебінари, де пояснюють, як підготувати пакет документів, консультують у телефонному режимі. Є кейси, коли бізнес-плани не виграли в першому конкурсі, проте після опрацювання рекомендацій експертів ветерани вдруге подавали проєкти на «Варто 2.0». Уже 9 — 10 грудня дізнаємося, хто переміг.

У бюджеті на 2023 рік закладено 200 млн грн на проєкти, які може підтримати Український ветеранський фонд. Тому зараз ми готуємося до проведення ще більшої кількості конкурсів, щоб підтримати ветеранський бізнес та ініціативи ветеранів.

Тим часом у нас триває програма, за якою підприємці-ветерани та їхні близькі родичі, а також родини загиблих можуть отримати 20 тис. грн відшкодування на товари та обладнання для ведення бізнесу.

Подякувати 🎉
Коментарі
Всі новини