Загальні втрати української економіки внаслідок війни на кінець квітня 2022 року сягають приблизно $600 млрд, свідчить дослідження Київської школи економіки. Значну частину втрат становлять недоотримані інвестиції.
Утім, багато бізнесів, які продовжують працювати в Україні, не припиняють інвестувати, хоча фокус і змістився на надання допомоги нашій країні. опитало декілька компаній із різних сфер щодо їхніх поточних вкладень і планів на 2022 рік.
Інвестиції «Альфа-Банку Україна» під час війни
Під час повномасштабної війни «Альфа-Банк Україна» зосередився на кредитуванні бізнесу. Насамперед йдеться про забезпечення критичного імпорту індустрій, що задовольняють запити населення щодо товарів першої потреби, а саме: фармацевтику, ритейл, харчові продукти, імпортерів паливно-мастильних матеріалів тощо. Також банк кредитує сільське господарство та первинне перероблення його продуктів (тваринництво, молочні продукти, олія тощо), щоб аграрії мали кошти для посівної, перероблення продукції та іншого.
Інвестиції TECHIIA в Україні у 2022 році
Холдинг TECHIIA планує інвестувати в будівництво нерухомості, розповіла Chief Public Engagement Officer TECHIIA Маріанна Коніна. Найближчим часом холдинг запустить нову компанію, що займатиметься девелопментом. TECHIIA також інвестуватиме в розвиток нових будівельних технологій.
«TECHIIA — це міжнародний холдинг із глибокою диверсифікацією бізнесів і ринків присутності. Тому ми й надалі розвиватимемо наші бізнеси на різних континентах: продуктові IT-компанії, виробництво преміального мерчу, фінансовий консалтинг, девелопмент, каршеринг, сервіси на основі даних із безпілотників тощо. Паралельно перевіряємо гіпотези кількох інноваційних стартапів», — говорить Коніна й додає, що війна має викликати інтерес інвесторів до відновлюваної енергетики, кібербезпеки та агротехнологій.
Як інвестує TA Ventures у 2022 році
За словами інвестиційної директорки венчурної компанії TA Ventures Елі Чеченєвої, фонд і далі інвестує в стартапи на початкових стадіях, а також зосереджується на допомозі портфельним компаніям.
TA Ventures вкладається у фінансові технології, цифрове здоров'я, мобільність і логістику, корпоративне програмне забезпечення, Web 3.0. Фокус змістився з бізнес-моделей B2C на B2B, які є прогнозованішими в умовах макроекономічної нестабільності.
«Після закінчення активної фази війни найгарячішими вважаємо такі вертикалі: будівельні технології, логістику, агротехнології, освіту, цифрове здоров'я, фінансові технології, кібербезпеку та військові технології», — додає Чеченєва.
Інвестиції «Київстару» під час війни
Українська телекомунікаційна компанія «Київстар» від початку повномасштабної війни зосередила свої зусилля на будівництві нових об’єктів зв’язку та захисті телеком-мережі, інвестувавши в це в першому кварталі 2022 року 659 млн грн.
«Попри труднощі воєнного часу «Київстар» реалізовуватиме свої плани з будівництва нових телеком-об’єктів у 2022 році. Це будівництво нових базових станцій, збільшення ємності мережі, підключення до безплатного інтернету модульних містечок для переселенців тощо. Тож інвестиційний процес триватиме», — зазначили в компанії.
У що планує вкладати Group DF
За словами директора з корпоративних комунікацій Group DF Олега Арестархова, війна дуже вплинула на пріоритети інвестування групи. Натепер головним завданням стало відновлення частково зруйнованих активів («Сєвєродонецький «Азот», миколаївський порт «Ніка-Тера»). «Зрозуміло, що ми й далі інвестуватимемо в азотну хімію, адже забезпечення продовольчої незалежності України — це пріоритет. Йдеться про термінове відновлення цілих галузей і тисяч робочих місць. Сема хімія, певен, стане драйвером відновлення української економіки», — говорить він.
Group DF також і далі інвестуватиме в проєкти, що посилюють її профільні активи в хімії, логістиці, газовій інфраструктурі, титановій і портовій галузях, а також в агропроєкти.
«Група шукатиме синергію — проєкти, коли нові бізнеси вбудовуються в наявні. Їх поєднує те, що під час запуску ми орієнтувалися на запити клієнтів. Гадаю, цей принцип реалізації інвестпроєктів залишатиметься незмінним», — заявив Арестархов. Він додав, що група сфокусована на наданні допомоги державі, відтак оборотний капітал знизився й деякі інвестпроєкти Group DF почне трохи згодом.
Олег Арестархов
директор з корпоративних комунікацій Group DF
Інвестиції Roosh Ventures під час війни
Натомість український венчурний фонд Roosh Ventures заявляє, що повномасштабна війна суттєво не вплинула на ресурс, у який інвестує фонд. Він і далі вкладає відповідно до стратегії, яку мав до війни, а саме в технологічні компанії Європи та США на стадіях Seed-Series C. Компанія розглядає всі технологічні сектори, але з легким фокусом на fintech, gaming, AI. Зокрема, нещодавно Roosh Ventures узяв участь у раунді фінансування серії C американського фінтех-стартапу TheGuarantors, в результаті якого останньому вдалося залучили $50 млн.
Roosh Ventures почав активно розглядати й інвестиції в українські бізнеси. «Це стане важливою й необхідною підтримкою для українських технологічних проєктів, які опинилися в скрутному становищі внаслідок війни», — додають у компанії.
Вкладення Mastercard в Україні у 2022 році
Mastercard в Україні зосередилася на інвестиціях у проєкти, які допомагатимуть українцям. За словами генеральної директорки Mastercard в Україні та Молдові Інги Андреєвої, компанія й далі інвестує в інноваційні технології та досвід для розвитку цифрової економіки й подальшого зростання країни.
За час повтомасшабної війни Mastercard інвестувала в збільшення кількості торговельних мереж із доступною послугою «Готівка на касі» (з 13 до 45), а ліміти на зняття готівки збільшилися у 12 разів. Ще одна програма, у яку компанія й далі активно інвестує для допомоги українцям — Digital First, завдяки якій можна випускати картку через мобільний застосунок у цифровому вигляді. Також Mastercard у партнерстві з PayPal та іншими організаціями спрощує P2P-перекази, підтримує малий та середній бізнес, стартапи та МСБ, наприклад, скасувавши на два місяці міжбанківську комісію за безготівкові розрахунки в Україні. Ба більше, Mastercard і Мінцифри в травні відкрили у Варшаві центр «Дія.Бізнес», де українці можуть отримати всю необхідну інформацію та професійні консультації для старту чи підтримки їхнього бізнесу.
Вкладення Glovo в Україні
За словами регіонального генерального менеджера Glovo в Східній Європі та Центральній Азії Дмитра Расновського, продовження роботи сервісу означає продовження інвестицій Glovo в український ринок доставки.
Інвестуючи в благодійні проєкти (наприклад, бабл «Допоможи Україні!» у застосунку, який планують розвивати й після війни), компанія повертається й до базових речей: активує нові ресторани в містах присутності, підключає кур’єрів, інвестує в безпеку своїх співробітників.
Glovo й надалі розвиватиме власні інноваційні проєкти: доставку останньої милі b2b, розвиток вертикалі Q-Commerce і дарксторів, а також Cook Room (хмарних кухонь).
«Glovo й далі реалізує свою стратегію розвитку в Україні — змінився лише контекст і горизонти для її досягнення».
Дмитро Расновський
генеральний менеджер Glovo в Східній Європі та Центральній Азії