За рік частка онлайн-ритейлу зросла на 2%. Найшвидше розвиваються саме українські торгові платформи. Як ритейлерам залучати більше клієнтів через інтернет, які події найбільше впливають на обсяги продажів та як протягом року змінювалися пріоритети покупців, розповів у своєму виступі на iForum директор з розвитку продукту Prom.ua Микита Артемчук.
Як зростає e-commerce в Україні
За даними Артемчука, ємність онлайн-ритейлу в Україні у 2022 році склала 151 млрд грн — сума всіх проданих товарів і послуг в інтернеті. Це на 17% більше, ніж у 2021 році. У 2022 році частка e-commerce у ритейлі Україні наблизилася та до 11%, що на 2% більше, ніж у попередньому році. Найбільше зростають саме українські майданчики, а не закордонні. Kantar Ukraine навесні повідомляли, що 14% українських споживачів зробили свою першу інтернет-покупку у 2022 році.
Артемчук підкреслив, що такими темпами за пару років Україна за показником онлайн-продажів у ритейлі зможе наздогнати Канаду (13,6% — за даними Statista тут і далі) та Швецію (14,4%). Найбільші показники e-commerce — у Китаю (46,3%) та Великобританії (36,3%).
Експерт наголосив, що одними найперспективніших напрямків для розвитку онлайн-продажів в Україні зараз є продукти харчування та ліки. До речі, продажі їжі, вітамінів та харчових добавок є одними з основних трендів на Amazon e 2023 році.
Які фактори найбільше впливають на онлайн-продажі у 2023 році
Повномасштабне вторгнення на початку зупинило продажі на Prom до нуля, але доволі швидко відновився попит на товари для військових, іграшки та одяг. Восени на піку популярності були товари групи «все для блекауту»: генератори, павербанки, туристичне спорядження. Зараз попит категорій вирівнявся (одяг попереду усіх), але зростає цікавість до генераторів.
Найбільші падіння кількості замовлень на Prom протягом року спричинили блекаути (до 25% — якщо порівнювати тиждень до блекаутів до тижня без них) та похід Пригожина на москву (до 30%).
Як ритейлерам залучати покупців в онлайні
Артемчук зауважив, що вже відчувається повернення конкуренції на ринку, яка спостерігалася до 24 лютого 2022 року. Це тягне за собою зростання цін. Він наголошує, що користувачів в інтернеті стало менше, проте частотність покупок зростає. Враховуючи цей нюанс, експерт порадив представникам e-commerce більше уваги приділяти покупцям, що зробили 4-5 покупок на рік. Найбільш перспективно боротися саме за їхню лояльність. Ті, хто зробив більше покупок, вже є лояльними до майданчику, не варто зосереджувати увагу на них.
На думку Артемчука, основні драйвери онлайн-ритейлу, що слід розвивати у 2023 році:
- мобільні додатки;
- працювати з вартістю доставки, дорога доставка найчастіше відлякує покупця;
- персоналізація комунікації зі споживачем, розвиток директ-каналів;
- робота над брендом: соціальна позиція компанії один з визначних факторів для покупця.