Facebook Pixel

В ритейлі жінками намагаються закривати «чоловічі» вакансії. Виходить не завжди

Огляд ринку праці в українському ритейлі: брак лінійного персоналу. Обкладинка Олександра Шатова

Огляд ринку праці в українському ритейлі: брак лінійного персоналу. Обкладинка Олександра Шатова

Сім років тому в Україні водієм вантажівки міг бути лише чоловік. Тоді існував так званий «перелік заборонених професій», що обмежував жінок у виборі спеціальностей. Кабінет Міністрів скасував цей перелік у 2017 році. За кілька років в українських ЗМІ вийшли сюжети про жінок, що мріяли працювати у традиційно чоловічій галузі та нарешті отримати таке право. У 2020 році водійка самоскиду Олена Ніколайчук у Горішніх Плавнях казала, що всі, хто дізнається про її професію, не можуть приховати подив. Схоже, що в Україні скоро не будуть дивуватися таким фахівчиням, оскільки вже в ритейлі організовують навчання для водійок вантажівок та навантажувачів.

The Page розповідає, яких фахівців найбільше бракує ритейл-компаніям у 2024 році, як вони вирішують проблему, в кого у галузі найбільші заробітки та яких кадрових викликів очікують керівники у майбутньому.

Яких працівників найбільше не вистачає в ритейлі

В першу чергу керівники ритейл-компаній відчувають брак кадрів серед лінійного персоналу: робітників складів, вантажників, експедиторів, водіїв. Це традиційно «чоловічі» позиції, де працівникам потрібно докладати фізичних зусиль. З іншого боку, серед певних категорій на ринку завжди переважали чоловіки. Тому, наприклад, важко знайти жінок на позиції водіїв вантажівок, навіть якщо приймання товару автоматизувати або перекласти на інших працівників.

Quote«У торговельній мережі «Епіцентр» в асортименті багато габаритного та важкого товару, такого як побутова техніка, будівельні матеріали, меблі тощо, тому є потреба у фізично сильних співробітниках, які можуть впоратися з переміщенням такої продукції», — розповіла The Page Ксенія Бєляєва, HR бізнес-партнер ТОВ «Епіцентр К».

Марина Калюжна, HR-директорка групи компаній Suziria Group, розповіла, що стикнулася з проблемою пошуку експедиторів. Причому багатьох кандидатів відлякує саме роз’їзний характер роботи, пов’язаний з постійними відрядженнями по різних областях.

В деяких мережах продуктових супермаркетів обов’язковою складовою магазину є відділ власної перепічки та кулінарії. Це стосується мереж «Наш Край» та SPAR. Тому окрім вантажників та комплектувальників, при відкритті нових об’єктів в мережах спостерігають труднощі з пошуком кухарів, пекарів та обвалювальників м’яса.

Quote«Ми зробили на базі міста Луцька, на одному з наших найбільших магазинів, фабрику-кухню, де централізовано виготовляється фастфуд і пакетований розвозиться по наших торгових точках. І це якоюсь мірою дозволило нам оптимізувати певну кількість персоналу», — розповіла в інтерв’ю The Page Ольга Семенюта, керівниця Департаменту розвитку персоналу мережі супермаркетів «Наш Край» та SPAR.
Для традиційно «чоловічих» вакансій ритейлери готують кандидаток сере жінок, зокрема на позиції водійок вантажівок. Фото FreePik

Для традиційно «чоловічих» вакансій ритейлери готують кандидаток сере жінок, зокрема на позиції водійок вантажівок. Фото FreePik

Як ритейлери вирішують проблеми браку персоналу

В «Епіцентрі» намагаються максимально закривати вакансії лінійного персоналу жінками, але не завжди це можливо. Наприклад, мережі вдалося на 100% замінити водіїв прибиральних машин жінками. Але в такий самий спосіб вирішити це питання з експедиторами не виходить: вони повинні ефективно працювати з доставкою великих та важких замовлень, які досить часто необхідно піднімати на поверх.

«Це важка робота, крім того, не завжди є можливість скористатися ліфтом. Ситуація найближчим часом може стати критичною», — наголошує Беляєва.

В мережі магазинів EVA наразі не мають гострих проблем з персоналом. За необхідності до роботи залучають парт-таймерів.

Quote«Маємо підрядників, які надають тимчасовий персонал на період, поки ми доукомплектуємо штат в окремих точках. Це можуть бути дівчата, які працюють на викладці товару, або хлопці-приймальники. Також маємо власні команди допомоги, організовані за принципом команд відкриття — це досвідчені керуючі, адміністратори, продавці та приймальники, які допомагають запускати нові магазини або тимчасово закрити функцію в уже існуючих», — розповідає Інна Печериця, директорка департаменту управління персоналом ТОВ «РУШ», що володіє магазинами EVA та інтернет-магазином EVA.UA.

В мережі розуміють: найбільший виклик ринку праці наразі — зростаючий дефіцит у чоловічих спеціальностях з часом буде лише посилюватися. Тому організували навчання для жінок за спеціальностями водійок навантажувачів, а також планують навчати водійок вантажного транспорту.

В мережі «ЕКО-маркет» брак працівників-чоловіків теж намагаються компенсувати жінками. Але часто бачать, що кандидатки відмовляються працювати на складах, коли стикаються з великими мішками та коробками. Тому в мережі адаптують умови роботи з урахуванням менших фізичних навантажень.

Quote«У нас на складах працювали лише чоловіки. І звісно, зараз, коли багато чоловіків мобілізують, для нас це велика проблема. Ми не можемо знайти водія-штабелера жінку. Тому ми ведемо перемовини з нашими виробниками, щоб вони зменшували кратність товару в упаковках та переходили на меншу вагу фасування, наприклад, з мішків 50 кг на 5 або 25 кг», — прокоментувала Людмила Чорноморець, керівниця HR-департаменту мережі «ЕКО-маркет».

Також в мережі автоматизують процес приймання товару, щоб зменшити навантаження на персонал.

Жінок в ритейлі тепер все частіше можна побачити не лише біля кас та у торговельних залах, але й на складських посадах. Фото FreePik

Жінок в ритейлі тепер все частіше можна побачити не лише біля кас та у торговельних залах, але й на складських посадах. Фото FreePik

Яких фахівців, крім синіх комірців, ще шукають ритейлери

Деякі співрозмовники The Page також звертають увагу, що в сегменті ритейлу є дефіцит IT-фахівців.

«Ми в компанії Suziria Group зараз робимо дуже багато проєктів з автоматизації: це впровадження рішень для складів, для транспортної логістики, тобто це автоматизація і в дистрибуції, і в ритейлі — наших магазинах MasterZOO. На жаль, ринок ІТ-фахівців в Україні досить невеликий. Для нас важливо, щоб людина була тут і була в бізнесі, бо за інших умов виникають труднощі в комунікації. Тому намагаємося знаходити людей в Україні. І бачимо дефіцит», — констатує Калюжна.

В EVA також постійно потребують спеціалістів з IT-сфери, розробників, фахівців з розвитку мобільних додатків тощо. В мережі також наголосили на специфічному запиті.

«Оскільки в багатьох магазинах ми надаємо послуги з тестування шкіри та волосся для персоналізованого підбору засобів, нам потрібні фахівці для роботи на таких апаратах. Але на ринку їх просто немає, тому їх доводиться навчати», — повідомила Печериця.

Взагалі навчання всередині компаній набуло нових сенсів: більшість гравців ринку прагне створити для працівників такі умови роботи, аби людина як фахівець відчувала власний прогрес. Це стосується і грошових заохочень, і кар’єрного просування. Наприклад, в «ЕКО-маркеті» 10% працівників минулого року покращили свої позиції в компанії. В EVA понад 90% супервайзерів і 70% керуючих — люди, які зростали в мережі.

Скільки заробляють в ритейлі у 2024 році

Нетипову ситуацію на ринку праці в ритейлі демонструє Glovo. Компанія не відчуває браку кур'єрів, що не є штатними працівниками компанії, але виконують, мабуть, одну з ключових її функцій.

Quote«У роботі кур’єра гнучкість, можливість самостійно керувати своїм часом та планувати дохід завжди були й будуть ключовими чинниками, які впливають на їхній вибір. На сьогодні вже понад 60 тисяч кур'єрів доставили принаймні одне замовлення через платформу Glovo, і ми бачимо, що кількість охочих доставляти тільки зростає», — поділилася із The Page Марина Павлюк, генеральна директорка Glovo в Україні.

Станом на січень 2024 року середній дохід кур’єра на місяць сягає близько 50 тис. грн. Це суттєво перевищує середні заробітки у ритейлі. За даними сайту Work.ua, середня зарплата в категорії «Продаж, закупівля» — 25 тис. грн. На такий заробіток можуть претендувати менеджери з продажів, медичні представники, аналітики продажів. Зарплати вище середнього у галузі отримують керівники та менеджери специфічних напрямів.

Хто найбільше заробляє в ритейлі у 2024 році*

  • Керівник відділу продажу — 45
  • Трейдер — 42,5
  • Директор із закупівель — 40
  • Регіональний менеджер — 33,5
  • Супервайзер — 33,5
  • Категорійний менеджер — 31
  • Торговий представник — 27,5

*За даними аналітики Work.ua, в тис. грн на місяць

До яких кадрових викликів готуються керівники у 2024 році

Брак «синіх комірців»: вантажників, комплектувальників, експедиторів, водіїв вантажівок — залишиться основним викликом у галузі, оскільки мобілізація чоловіків на фронт у майбутньому лише зменшить кількість вільних кандидатів за такими запитами. Але крім цієї проблеми, представники ритейлу очікують і низку інших.

Quote«Повернення мобілізованих працівників — для нас це серйозний виклик, адже загалом в мережі «Епіцентр» мобілізовано близько 4 тис. співробітників, 600 з яких демобілізовано. Ми розуміємо, що період їхньої адаптації та інтеграції в робочий процес може бути тривалим і досить складним, тому засновники компанії ініціювали розробку програми адаптації демобілізованих. Причому це проблема національного масштабу, а не лише «Епіцентру». На жаль, з фронту повертається багато захисників з травмами різного ступеня складності, а трудове законодавство України й вимоги з охорони праці не готові до цього», — наголосила Ксенія Беляєва.

Наприклад, продавець-консультант після контузії має медичне обмеження рівня шуму й не може працювати в торговому залі, бо це викликає стрес, головний біль та інші наслідки. Згідно з вимогами охорони праці, роботодавець не може взяти співробітника на його ж посаду. Для таких працівників в мережі підшукують робочі місця, що відповідають медичним показанням. Також в «Епіцентрі» у межах проєкту адаптації ветеранів розробляють навчальну програму з освоєння нової професії в компанії.

Другу проблему Беляєва бачить у «демографічній ямі», яку спричинив виїзд за кордон молоді і дітей шкільного віку. Тому в «Епіцентрі» готуються у найближчому майбутньому зіштовхнутися з дефіцитом молодих фахівців та активно залучають молодь до практики у мережі.

Quote«Конкуренція на ринку праці в Україні — це про унікальність, насправді. Тому що український ринок вже пройшов період, коли гралися, хто дасть кращу страховку або смачнішу каву в офісі. Ми очікуємо, що до Suziria Group будуть приходити люди, які хочуть працювати саме в pet-індустрії. Вони ставляться до тварин як до особистостей. І це буде конкуренція не грошима, а сенсами», — закцентувала Калюжна.
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉