Географія інтернет-замовлень змінилася, пріоритети у наповненні кошиків посунулися у бік економії, проте стає більш поширеним бажання українців отримати пакунки із продуктами на порозі свого дому. Як сервіс доставки продуктів вирішує проблему браку кадрів в умовах повномасштабного вторгнення та які перспективи фуд-ритейлу в онлайні бачать у 2024 році, розповів CEO Zakaz.ua Андрій Курський.
Як змінилася поведінка покупців в онлайн-ритейлі — Zakaz.ua
Як змінювався ринок фуд-ритейлу в онлайні у 2023 році?
З 2022 року ринок зменшився, ми припинили працювати у Маріуполі, Миколаєві. У нас більше почали купувати на заході України — у Чернівцях, Франківську, Львові, а отже, у Кривому Розі, Запоріжжі та Дніпрі стало менше замовлень.
За кількістю замовлень та вагою ми не відчули кардинальних змін. Як було у середньому 20-23 позиції у замовленні, така кількість і залишилася. Середня вага — 20-21 кг — не змінилася. Але люди почали купувати більше дешевших та акційних товарів. Здебільшого це молочні, макаронні вироби, крупи, куряче м’ясо, яйця, картопля — те, що недорого коштує і задовольняє базові потреби клієнтів.
![CEO Zakaz.ua Андрій Курський](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F307660%2Fkurskiy.png%3Fv%3D1706090594)
CEO Zakaz.ua Андрій Курський
Люди почали більш раціонально підходити до закупівель. Шукають більше акційних пропозицій, товарів соціальної групи, більше бакалії. Попит на дорогі смаколики, преміальні алкогольні напої скоротився приблизно на 9% порівняно з 2021 роком.
Якщо говорити про нетипові позиції, відчувається збільшення попиту на Healthy food. Наприклад, попит на такий суперфуд, як крупа кіноа, зріс у 2023 році на 652% у порівнянні з 2022-м, а попит на насіння чіа — на 112%.
Як гадаєте, що для українського споживача є основним стримувальним чинником, щоб замовити продукти саме в інтернеті?
Багато хто мислить традиційно: їм потрібно прийти у магазин, подивитися на товар. Це такі стійкі звички українців, які звикли багато років купувати саме офлайн. Але онлайн поступово набирає обертів. До війни з багатьма партнерами наша частка вже сягала 10% і більше у загальному товарообігу. Зараз вона менша.
Які точки зростання бачите для себе? На чому варто зосередитися?
Тут ми в одному човні з ритейлерами. Можливо, їм потрібно надавати онлайн-клієнтам преференції чи проводити акції. Бо ми зі свого боку можемо впливати лише через сервіс. А сервіс у нас на досить високому рівні. За оцінками, у нас менше 4,9 за п’ятибальною шкалою не буває. Бо ми по суті надаємо персонального шопера, кожну позицію збирач обирає як для себе та комунікує з клієнтом.
З іншого боку, покращення нашого ІТ-продукту — це нескінченний процес. Мобільність та можливість оформити замовлення де завгодно і будь-коли каталізує розвиток ринку. У перший рік створення мобільного застосунку Zakaz.ua у 2020 році 76,7% з усіх клієнтів сервісу замовляли через сайт сервісу, а мобільний застосунок використовували 23,3% клієнтів. У 2023 році частка замовлень через застосунок становила 60%. Упевнений, що і 2024-го вона зростатиме.
Як Zakaz.ua вирішує проблему браку «синіх комірців»
Якими були основні виклики для компанії у 2023 році?
Наприкінці року ми зіткнулися з нестачею персоналу. Здебільшого це збирачі, кур’єри. Про брак лінійного персоналу кажуть в усіх сферах бізнесу, з ким ми спілкуємося.
Як ви вирішуєте цю проблему?
Ми автоматизуємо процеси. Наприклад, там, де до 2022 року нам потрібно було два-три збирачі, зараз той самий обсяг роботи виконують одна-дві людини.
Ми організували у великих магазинах передзбирання. Тобто у стандартній схемі роботи наші збирачі отримують замовлення від клієнта і йдуть його збирати. Вони так само, як і звичайний клієнт, обходять весь торговельний зал та збирають товари з полиць. А зараз на великих локаціях у нас є окремі співробітники, які лише збирають у залі замовлення і несуть його у спеціальну зону. Там інші співробітники просто беруть з полиці товари, комунікують з клієнтом і формують остаточне замовлення. Це значно скоротило час на операційні процеси.
![В умовах нестачі персоналу Zakaz.ua автоматизує та оптимізує робочі процеси](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F307661%2F8-zbiralnik.jpg%3Fv%3D1706090752)
В умовах нестачі персоналу Zakaz.ua автоматизує та оптимізує робочі процеси
В інтерв'ю у 2020 році ви казали, що для розвитку компанії було б добре, якби збирачі працювали не у торговельних залах, а в окремих приміщеннях, дарксторах тощо. Чи вдалося це втілити?
Так, це було б ідеальним варіантом для нас, щоб ми не конкурували з кінцевими споживачами у магазинах. Бо ми це відчуваємо особливо гостро у святкові та передсвяткові дні, коли перед Новим роком заповнені магазини і всі намагаються взяти один і той самий товар.
Але, на жаль, тут ми повністю залежимо від наших партнерів, від їхніх можливостей, мабуть. Бо бажання є у багатьох, а ось можливості не у всіх. Для цього потрібно обладнати окреме приміщення. Даркстори у класичному вигляді є тільки у VARUS. Вони лише минулого року почали працювати.
Формат Zakaz.ua передбачає, що ви щось таке своє зробите?
Якби були б інші часи і була можливість у це інвестувати, то ми б залюбки таке розглянули. Але зараз просто не на часі, це як створити ще один великий магазин.
Які перспективи розвитку фуд-ритейлу в онлайні бачать у Zakaz.ua
Чи вийшов Zakaz.ua на окупність?
На жаль, ще ні. 2021 рік був дуже бустовий. Гарно просунулися у цьому напрямі. Але 2022-й все зіпсував. Натепер ми потроху лише відновлюємо те, що було втрачено. У 2023 році досягли довоєнного рівня показників кількості та частоти замовлень, які були за В2В-сегментом. Середній чек зріс і у 2023 році становив 3602 грн, тоді як у 2022-му був 2763 грн.
Який у вас наразі горизонт планування?
До повномасштабної війни ми намагалися мислити горизонтом один, два, три роки. Три роки — це вже були наші мрії. Коли почалася повномасштабна війна, горизонт планування зменшився до одного дня, потім зріс до одного тижня, потім — до місяця. А тепер ми повернулися до горизонту планування на один рік.
Ми розробляємо та захищаємо бюджет на 2024 рік, бо отримуємо фінансування від інвесторів. Вони вірять у те, що як не крути, а люди купуватимуть в онлайні і їх буде дедалі більше. Варто кілька разів це спробувати, а потім і не захочеться самому йти у магазин, витрачати час, стояти в чергах.
![Готові пакунки із замовленнями кур’єри Zakaz.ua складають у термобокси та вантажать у машини](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F307662%2Fkurer.png%3Fv%3D1706090673)
Готові пакунки із замовленнями кур’єри Zakaz.ua складають у термобокси та вантажать у машини
Чи є у вас аналітика, скільки пробних замовлень має зробити споживач, щоб стати лояльним клієнтом?
Є аналітика від світових аналітичних компаній, які кажуть, що достатньо двох замовлень в онлайні, і це понад 50% ймовірності, що людина буде замовляти й далі.
Тобто якщо було два вдалі випадки. Бо буває таке, що перший раз людина робить замовлення і щось пішло не так: кур’єр запізнився, якогось товару не було в наявності, збирач щось переплутав. І людина каже: «Ой, ні, у мене досвід негативний, не хочу». Але відсоток клієнтів, яким одразу не сподобалося, мізерний — менш ніж 0,5%. Крім того, є клієнти, що роблять замовлення, наприклад, раз на рік. От перед Новим роком вони не хочуть стояти у чергах і замовляють онлайн. А зазвичай періодичність — у середньому два замовлення на місяць. Одне замовлення на два тижні.
Чи спостерігаєте ви, що молоді споживачі залучають до онлайн-купівлі своїх дідусів, бабусь, старших родичів? Наскільки це поширено?
Це поширилося у ковідні часи, коли діти навчали своїх дідусів, бабусь користуватися смартфоном, щоб замовити, не виходячи з квартири і все отримати біля дверей. Сьогодні спостерігаємо тенденцію, коли ті, хто поїхав за кордон або в інші міста України, продовжують замовляти для своїх старших родичів уже звідти.
У нас є традиція, щоб співробітники офісу у пікові дні, наприклад, напередодні Нового року, працювали як лінійний персонал. От я був кур’єром на цей Новий рік і 30 грудня доставив 14 замовлень, з них два були саме такі, коли діти замовили для своїх батьків. Обидва клієнти були похилого віку — 80+. Їм було важко пересуватися навіть у квартирі. І треба було бачити їхні очі! Таке щастя, як у маленьких дітей, яким принесли подарунки. А ми ж кажемо, що можна перевірити замовлення. А він відповідає: «Та я навіть не знаю, що мені там замовила донечка!»