Чи можливо провести місцеві вибори 30 жовтня 2025 року
Згідно з чинним законом, вибори під час війни заборонені — це чітко прописано в частині 1 статті 19 Закону «Про правовий режим воєнного стану». Проте Верховна Рада має право змінити цей закон.
Конституція прямо забороняє лише парламентські вибори під час воєнного стану, тому деякі діячі бачать в цьому можливість відкрити шлях до президентських і місцевих виборів. Двояке тлумачення може унеможливити рішення Конституційного суду, але він мовчить.
Останнім часом багато говорять про гіпотетичне проведення місцевих виборів принаймні в обмеженій кількості громад України за розкладом – 30 жовтня. Про це вже встигли висловитись голова ЦВК та його заступники.
The Page окреслює можливості такого сценарію та розповідає про юридичні перешкоди.
За яких умов можуть відбутися місцеві вибори
8 квітня заступник голови Центральної виборчої комісії Сергій Дубовик в ефірі «Ранок.LIVE» зазначив, що місцеві вибори можуть пройти 30 жовтня, але лише за умови, що Верховна Рада внесе відповідні зміни до закону «Про правовий режим воєнного стану».
Суть у тому, що Конституція чітко прописує заборону парламентських виборів: «У разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану». Основний закон України таких уточнень про місцеві вибори не має.
За одним з трактувань, заборона на їхнє проведення спирається не на Конституцію, а на закон, що може змінювати Верховна Рада навіть під час війни.
Засідання Верховної Ради 3 березня 2022 року
Експерти, які сповідують таке трактування, розуміють, що провести місцеві вибори на всій території України неможливо. Але у віддалених від фронту регіонах можна спробувати, хоча їхня безпека залишається дискусійним питанням, адже всій країні загрожують ракетні обстріли та запуски дронів.
Ще на початку 2025-го заступник голови Верховної Ради Олександр Корнієнко визнав, що навіть якщо місцеві вибори не будуть проведені, чинне законодавство все одно потребуватиме змін.
«У нас не дуже зрозуміло, що робити з тим, що скоро строк повноважень органів місцевого самоврядування закінчиться. Він чітко виписаний в Конституції – п’ять років. Отже, в грудні 2025 року у більшості голів громад і депутатів закінчиться мандат. Тут треба якесь невелике законодавче коригування, щоб вони могли й далі бути в повноваженнях, якщо воєнний стан знову затягується і наприкінці 2025 року не буде можливості проводити вибори», – сказав перший віцеспікер в інтерв’ю «Укрінформу».
Що стоїть на заваді будь-яким виборам в Україні
Цікаво, що представники ЦВК та фахівці підкреслюють, що проводити всі вибори одночасно – погана ідея
Водночас юрист і експерт з конституційного права Андрій Магера, який 11 років обіймав посаду заступника голови ЦВК, зазначає: «Відносно парламенту у статті 83 частині 4 (Конституції) чітко написано: у разі закінчення строку повноважень Верховної Ради під час дії воєнного надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії ВР нового скликання. Щодо президента цього немає. Але більшість людей без глибоких знань у сфері конституційного права не розуміють, що Конституція – це не папуга. Вона не повинна у кожному наступному розділі повторювати одне й те саме. Якщо вона в 4-му розділі стосовно Верховної Ради це записала, то це не означає, що у 5-му розділі це треба повторювати стосовно президента і в 11-му розділі – про місцеве самоврядування: що під час дії воєнного стану вибори не відбуваються».
Магера наполягає, що таке трактування Конституції наразі переважає в Україні. Також, за його словами, принципи виборчого права є спільними для всіх типів виборів, а Основний закон варто розуміти лише системно, «у комплексі, усвідомлюючи сам вектор, закладений у Конституцію». Але експерт наполягає, що Конституційний суд мав би розтлумачити ці тонкощі зрозумілою мовою.
Чому Конституційний суд мовчить, цікавить багатьох експертів, тому що на темі постійно спекулюють не тільки українські журналісти і політики, але й російська пропаганда з її агентами на Заході.
Нещодавно в інтерв’ю «Українській Правді» голова ЦВК Олег Діденко відкинув можливість проведення виборів до закінчення воєнного стану. Але він зауважив, що потрібен окремий закон про повоєнні вибори, який визначить, як саме їх організовувати в умовах післявоєнної відбудови, що робити з окупованими територіями, як забезпечити участь мільйонів виборців за кордоном, як гарантувати безпеку, доступність і прозорість виборчого процесу. Це потребує часу, фахових дискусій, ресурсів та політичної волі.
Сам голова ЦВК наполягає: вибори мають бути не швидкими, а насамперед легітимними, безпечними й такими, які об’єднують, а не розділяють суспільство.