Кабінет Міністрів затвердив План заходів щодо виконання рекомендацій Європейської комісії (ЄК), поданих у Звіті про прогрес України на шляху до Євросоюзу, випущеному у жовтні минулого року. План містить близько 380 заходів, спрямованих на виконання рекомендацій ЄК, а також продовження виконання її рекомендацій 2023 року, які не були виконані у повному обсязі.
Аналізувати план немає великого сенсу, тому вирішило докладніше розповісти, які основні недоліки у русі України до ЄС зазначені ЄК у другому Звіті про прогрес України після набуття статусу кандидата на вступ до ЄС. Усього Звіт містить 195 рекомендацій щодо 33 переговорних розділів.
Оцінка поточного стану щодо розділів переговорів про вступ до ЄС
На ранньому етапі (early stage) перебуває робота над «Здатністю справлятися з конкурентним тиском та ринковими силами всередині ЄС», а саме над такими розділами: «Фінансовий контроль», «Свобода пересування працівників», «Соціальна політика та зайнятість», «Сільське господарство та розвиток сільських територій».
На певному рівні підготовки (some level of preparation) знаходиться «Реформа державного управління», розділи: «Судова влада та основні права», «Правосуддя, свобода та безпека», «Державні закупівлі», «Статистика», «Право на заснування та свобода надання послуг», «Корпоративне законодавство», «Право інтелектуальної власності», «Конкурентна політика», «Фінансові послуги», «Захист споживачів і здоров'я», «Оподаткування», «Освіта та культура», «Транспортна політика», «Трансєвропейські мережі», «Навколишнє середовище та зміна клімату», «Рибалка та аквакультура», «Регіональна політика та координація структурних інструментів».
Між певним рівнем підготовки та середньою підготовленістю знаходяться розділи: «Вільний рух капіталу», «Підприємництво та промислова політика».
На рівні середньої підготовленості (moderately prepared) знаходяться розділи: «Вільний рух товарів», «Економічна та монетарна політика», «Наука та дослідження», «Безпека харчових продуктів, ветеринарна та фітосанітарна політика».
Між середньою підготовленістю та добрим рівнем підготовки розташувався розділ «Цифрова трансформація та медіа».
На хорошому рівні підготовки (good level of preparation) знаходяться розділи: «Митний союз», «Енергетика», «Зовнішні відносини», «Зовнішня політика, політика безпеки та оборони».
На найвищому рівні «добре просунутий» (well advanced) поки що порожньо.
Який прогрес на шляху до ЄС відзначено за 2024 рік
Відкат (backsliding) не виявлено за жодним розділом.
Відсутність прогресу (no progress) зазначено у «Свободі пересування працівників».
Обмежений прогрес (limited progress) відбувся в «Здатності справлятися з конкурентним тиском та ринковими силами всередині ЄС», а саме розділах: «Державні закупівлі», «Фінансовий контроль», «Право на заснування та свобода надання послуг», «Право інтелектуальної власності», «Конкурентна «Транспортна політика», «Регіональна політика та координація структурних інструментів», «Фінансове та бюджетне забезпечення», «Зовнішні відносини».
Певний прогрес (some progress) відзначений у «Реформі державного управління», в розділах: «Судова влада та основні права», «Правосуддя, свобода і безпека», «Наявність функціонуючої ринкової економіки», «Статистика», «Вільний рух товарів», «Вільний рух капіталу», «Корпоративне медіа», «Наука та дослідження», «Освіта та культура», «Енергетика», «Трансєвропейські мережі», «Навколишнє середовище та зміна клімату», «Сільське господарство та розвиток сільських територій», «Ветеринарна та фітосанітарна політика».
Хороший прогрес (good progress) відзначений у розділах: «Оподаткування», «Економічна та монетарна політика», «Підприємництво та промислова політика», «Митний союз», «Рибалка та аквакультура», «Зовнішня політика, політика безпеки та оборони».
Найвищу оцінку «дуже хороший прогрес» (very good progress) ЄК цього разу не використовувала.
Що на Україну чекає далі на шляху вступу до ЄС
Коментуючи звіт ЄК, глава фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев зазначив: «Непогана динаміка, яку демонструємо з липня минулого року в рамках скринінгу законодавства, має підкріплюватися ефективним виконанням рекомендацій Європейської комісії. Восени нас вперше оцінюватиме нинішній склад ЄК, який оновився майже на три роки». Нові єврокомісари мають свій погляд на процес вступу України до ЄС.
«Як показує досвід тих, хто проходив шлях вступу до ЄС перед нами, якщо стартові Звіти ЄК про прогрес є досить компліментарними до країни-кандидата, то згодом оцінки стають більш суворими та вимогливими не лише щодо гармонізації законодавства з європейським, але й у частині системної демонстрації «хороших практик» його застосування», – нагадав Гетманцев.