Facebook Pixel

Щеплення на папері, або Що загрожує за фейкові COVID-сертифікати лікарям та громадянам

Крістіна Кольчинська
радник GOLAW, адвокат
Фото: Free-Photos / Pixabay

Фото: Free-Photos / Pixabay

У зв’язку з розпалом пандемії жорсткіші стали карантинні обмеження. Нсамперед вони стосуються невакцинованих осіб, адже саме для них без негативного тесту стало неможливе пересування громадським, залізничним та авіаційним транспортом, відвідування багатьох закладів (ресторанів, готелів, ТРЦ тощо) та масових заходів.

Небажання вакцинуватися та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів у сукупності призвело до з'явлення нового різновиду кримінальних правопорушень, пов’язаних із підробленням COVID-сертифікатів.

Наразі вказані протиправні дії привертають особливу увагу правоохоронних органів. За даними Нацполіції, в Україні відкрито понад 1000 кримінальних проваджень щодо підроблення документів про COVID-вакцинацію, більше сотні обвинувальних актів передано до суду.

Telegram Logo

Про судову практику притягнення до кримінальної відповідальності за підроблення COVID-сертифікатів наразі говорити рано. Реєстр судових рішень містить лише декілька відповідних вироків, винесених Жовківським районним судом Львівської області. Та й на них орієнтуватися не треба, адже обвинувачені повністю визнали свою провину та сплатили штраф у розмірі 850 грн. У цих випадках мова йшла про самостійне підроблення особами на комп’ютері паперових COVID-сертифікатів та використання їх під час перетину кордону. За таких обставин дії правопорушників були кваліфіковані за ч. 1 ст. 358 КК України (підроблення офіційного документа, який надає права або звільняє від обов’язків) та ч. 4 ст. 358 КК України (використання заздалегідь підробленого документа).

Загалом відповідальність за підроблення офіційного документа, до якого належить COVID-сертифікат, може передбачати штраф у розмірі 17 тис. грн, або арешт до 6 місяців, або обмеження волі на строк до 2 років.

За використання заздалегідь підробленого сертифіката про вакцинацію особу може бути оштрафовано на суму до 850 грн, або арештовано на строк до 6 місяців, або її свобода може бути обмежена до 2 років.

Кримінальний проступок у вигляді підроблення сертифіката буде вважатися закінченим від моменту його виготовлення з метою використання або збуту такого документа. Таке правопорушення, як використання підробленого COVID-сертифіката, буде закінченим від моменту його пред’явлення, наприклад під час перетину кордону для уникнення обов’язкової самоізоляції на території України.

Те саме стосується підроблення та використання негативних тестів на COVID-19.

Виявити такі саморобні сертифікати та результати тестів досить легко, адже наразі вони містять відповідні QR-коди, за допомогою яких можна перевірити дійсність інформації, що в них зазначена. З огляду на це популярності набули схеми отримання сфальсифікованих результатів негативного тестування на COVID-19 і COVID-сертифікатів через медичні лабораторії та лікарів.

Виготовлення медичними лабораторіями підроблених негативних результатів тестування, тобто без фактичного відбирання матеріалів для дослідження, набуло великої популярності, зокрема у сфері туризму. Наприклад, щоб уникнути ризику невиїзду за кордон згідно з придбаним туром у зв’язку із зараженням COVID-19, особи замовляють у медичних лабораторій за посередництвом турагентів негативні результати тестування. У такому разі дії працівників медичних лабораторій можуть бути кваліфіковані за ч. 2 ст. 358 КК України та тягнути відповідальність у вигляді штрафу розміром до 34 тис. грн, або арешту на строк до 6 місяців, або обмеження волі до 3 років.

Окрім того, кримінальні провадження щодо розслідування описаних схем відкриваються правоохоронцями за ст. 325 КК України (порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням). На наш погляд, здається сумнівною можливість притягнення до кримінальної відповідальності за згаданою статтею через необхідність доведення такої обов’язкової складової об’єктивної сторони злочину, як причинний зв’язок між допущеним порушенням та наслідком у вигляді реальної загрози поширення або зараження COVID-19.

Дещо інакше правоохоронці кваліфікують дії лікарів із виготовлення довідок про відсутність COVID-19 без проведення відповідних аналізів (тестів). Сімейного лікаря вважають службовою особою. Відповідно, його дії кваліфікують як складання та видавання службовою особою заздалегідь неправдивих офіційних документів (ч. 1 ст. 366 КК України). Крім того, оскільки лікар отримав неправомірну вигоду за складання та видавання підробленої довідки, його дії також кваліфікують згідно з ч. 1 ст. 368 КК України (одержання службовою особою неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду, будь-якої дії з використанням наданого їй службового становища). На підставі угоди про визнання винуватості відповідний вирок було винесено Павлоградським міськрайонним судом Дніпропетровської області: лікарю призначено покарання за сукупністю кримінальних правопорушень у вигляді штрафу в розмірі 34 тис. грн із позбавленням права займатися діяльністю, пов’язаною з видаванням довідок щодо наявності або відсутності антигена SARS-CoV2 строком 1 рік.

Згідно з фабулою справи, що описана в судовому рішенні, є підстави сумніватися в допустимості доказів, зібраних під час розслідування. Це, зокрема, пов’язано з ознаками провокації лікаря на вчинення правопорушення. За відсутності визнання лікарем винуватості можливо було б розраховувати на інший результат розгляду справи.

Щодо виготовлення лікарями COVID-сертифікатів без фактичного здійснення щеплення, то воно полягає у внесенні лікарями, які мають відповідний доступ, неправдивих відомостей до реєстру електронної системи охорони здоров'я, що в подальшому дає змогу згенерувати сертифікат про вакцинацію в застосунку «Дія». Такі дії можуть бути кваліфіковані згідно зі ст. 362 КК України (несанкціоновані дії з інформацією, яка обробляється в комп'ютерах, автоматизованих системах, комп'ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї), що передбачає санкцію у вигляді штрафу до 68 тис. грн або у вигляді виправних робіт на строк до 2 років. Якщо такі дії було вчинено повторно або за попередньою змовою групою осіб, то правопорушникам загрожує позбавлення волі на строк до 6 років і права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

Отже, кримінальне переслідування за підроблення та використання заздалегідь сфальсифікованих COVID-сертифікатів і результатів ПЛР-тестування відповідно до чинного законодавства ведеться за ст. 358, 362, 366 (у сукупності зі ст. 368) та навіть за ст. 325 КК України.

Зважаючи на гостроту проблеми, Верховна Рада України ухвалила як основу законопроєкт щодо встановлення відповідальності за підроблення документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень (законопроєкт 6084). Пропонується доповнити Кримінальний кодекс України окремою статтею 3213, що передбачає відповідальність за:

  • використання особою завідомо підроблених документів, які підтверджують проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб, — у вигляді штрафу від 17 тис. до 34 тис. грн або обмеження волі на строк до 2 років;
  • внесення медичним працівником заздалегідь неправдивих відомостей до відповідної медичної документації щодо проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб — у вигляді штрафу від 34 тис. до 68 тис. грн або позбавлення волі на строк до 2 років і права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років;
  • виготовлення з метою збуту, збут підроблених документів, які підтверджують проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб, — у вигляді штрафу від 85 тис. до 170 тис. грн або позбавлення волі на строк до 3 років.

Оскільки наразі кримінальні провадження щодо порушень у сфері підроблення COVID-сертифікатів та результатів ПЛР-тестування відкриваються за різними статтями Кримінального кодексу України, проєктом законодавець робить спробу виокремити їх в одній статті та суттєво підвищити рівень відповідальності за такі порушення. По суті ж перелік та ознаки дій, що тягнуть кримінальну відповідальність у цій сфері, не зміняться.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини