Чому в Україні підвищилися цін на бензин
Ціни на нафтопродукти продовжують зростати. Минулого тижня мінімальні позначки сягнули рівня 52 грн/л. Хоча у жовтні в інтерв’ю The Page директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн прогнозував, що ціни стабілізуються протягом листопада, а вже на початку грудня можна очікувати навіть незначного просідання.
Але війна та інші чинники вносять свої корективи. Вони й призвели до напруги не лише в енергетиці, а й на паливному ринку.
Ціни на пальне: як вплинула націоналізація
Найголовнішим чинником ресурсної напруги та корекції цін Сергій Куюн називає наслідки раптової націоналізації компаній «Укрнафта» та «Укртатнафта», які контролював менеджмент групи «Приват» Ігоря Коломойського. Ця група забезпечувала пальним мережу «Укрнафти», яка налічує 450 АЗС. Крім того, пальне група транспортувала своїми бензовозами, їх, за приблизними оцінками, 80-100 машин. Націоналізація вплинула на механізм постачання, і мережа «Укрнафти» майже зупинилася. Цьому також сприяла низька частка станцій, обладнаних генераторами.
Новий менеджмент «Укрнафти» на чолі з Сергієм Корецьким змушений вибудовувати систему забезпечення, що створює додатковий тиск на внутрішній ринок. За даними Куюна, перебої з пальним відчувають й мережі самої групи «Приват», яка є найбільшою в країні і до війни об’єднувала приблизно 1 тис. АЗС.
Як на ціни на пальне вплинули генератори
Ще однією причиною було активне використання генераторів. Бензинові та дизельні генератори поступово заповнюють вулиці, забезпечуючи електроенергією виробничі приміщення та торговельні заклади.
За оцінками «Консалтингової групи А-95», у листопаді-грудні тільки генератори збільшили попит на пальне на 10%, а це змінило тенденцію сезонного падіння у споживанні.
Україні довелося на собі відчути і європейське ембарго на російську нафту, яке набуло чинності 5 грудня. Через невизначеність наслідків цього безпрецедентного кроку європейські трейдери почали притримувати пальне, тоді як українці через збільшення попиту після масованого обстрілу 23 листопада почали активніше шукати додаткові партії.
Багатошарова логістика пального
Не менш важливим чинником грудневих ускладнень стала логістика.
- Залізниці. Експерт наводить приклад Польщі, де у пріоритеті транспортування вугілля з портів для потреб опалення. А отже, «нафтові» вантажі масово затримуються.
- Море. Через погодні умови почалися тривалі затримки танкерів, що везуть пальне у румунські та молдовські порти (останній — на Дунаї). Натепер відомо про двотижневі затримки через шторми та туман, що призводить до штрафних санкцій та подорожчання пального.
- Бензовози. Через сніг та незрозумілу роботу окремих українських митниць багатокілометрові затори утворилися на західних переходах України. За даними Сергія Куюна, у середині грудня на одному з переходів на кордоні з Румунією утворився затор завдовжки 17 км, транспорт там рухався зі швидкістю 3 км на добу. У Польщі через снігопади рух вантажного транспорту припинився на декілька днів. Погода скасувала усі графіки відвантажень і у самій країни.
Привід для оптимізму: коли чекати стабільних цін на нафтопродукти
Попри все імпортні постачання бензину та дизпального у грудні зросли на 25-30% порівняно із попередніми чотирма місяцями. Проте, щоб забезпечити такий рівень постачання, довелося трохи переплатити європейським постачальникам, які також тримають носа за вітром. Тож можливості заробити на українському попиті вони не втратили.
Також деякі мережі були змушені підняти ціни, намагаючись збити ажіотажний попит наприкінці листопада та відпасувати споживачів на станції конкурентів.
Цінова перспектива, за словами Сергія Куюна, залежатиме від швидкості наповнення ринку та світових тенденцій. Сумні прогнози щодо наслідків нафтового ембарго та встановлення цінової межі на російську нафту не справдилися. Навпаки, ціни навіть дещо просіли. Але ситуація залишається турбулентною.
Очільник «Консалтингової групи А-95» вважає, що напруга та невизначеність пануватимуть до весни, коли Європа розбереться з черговим викликом — ембарго на імпорт російських нафтопродуктів. Воно, нагадаємо, стартує 5 лютого.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора