Повернення рф до участі в зерновій ініціативі різко уповільнило проходження балкерів із зерном через Босфор. 2 грудня в черзі на інспекцію в обидва боки стояли приблизно 100 суден.
Трейдери, що працюють у зерновій ініціативі, мусять закладати витрати на простій суден до 30 (!) діб через низьку ефективність інспекцій. Повернення росії до роботи «зернового коридору» фактично заблокувало його. Для виробника такі простої протягом місяця практично вбивають економіку операційної діяльності.
Тому Україна виступила з ініціативою максимального використання великовантажних суден (типу panamaх) для роботи коридору.

Розрахунок простий: на інспекцію судна йде приблизно рівний час попри його розміри — час витрачається на очікування в черзі. Водночас кількість зерна, що перевозиться одним проінспектованим судном, зростає.
Але маємо те, що маємо – скажімо, 2 грудня в протоці Босфор низька ефективність інспекції суден на вхід і вихід із Чорного моря за участю представників країни-терориста спричинила скупчення приблизно 70 суден на вхід і 30 суден на вихід.
Утім, паралельно із «зерновим коридором», який є суто комерційною програмою, уже почала працювати й гуманітарна програма Grain from Ukraine.
Інформація про затримку суден для інспекції в межах цієї ініціативи поки що не надходила, а її обсяг не такий уже й маленький — $180 млн.
Перше судно для Ефіопії за українською гуманітарною програмою «Зерно з України» 3 грудня прибуло в Джибуті. До порту Дорале направили 25 тис. тонн української пшениці. Наступного тижня до Ефіопії в рамках програми буде відправлено й друге судно з обсягом вантажу 30 тис. тонн зерна.
Водночас варто пам’ятати, що Україна зараз не проводить суто гуманітарні місії, і все зерно, що відвантажується, є оплаченим: країна не в тому стані, щоб надавати безоплатну допомогу продовольством, як у минулі роки.
А поки що виробники активно намагаються вантажити товар суходолом. Проте робити це все складніше. По-перше, у святковий грудень у Європі намагаються не приймати збіжжя автотранспортом і залізницею — ці види транспорту в різдвяну пору й без того завантажені вщент. По-друге (і це головне), падіння цін на зерно, насіння та олію робить пересування великих партій товару континентом нерентабельним.
Контекст. Україна втратила не менш як $1 млрд у вигляді пшениці, зібраної рф на окупованих територіях. Про це свідчать результати дослідження з використанням супутникових знімків програми NASA з продовольчої безпеки та сільського господарства (NASA Harvest).