Facebook Pixel

Як компанія Suziria Group змогла розвинути бізнес під час війни

Крім довгої історії компанію Suziria Group відрізняє те, що вона належить трьом членам однієї родини: Тетяні Потаповій, яка починала цей бізнес разом із чоловіком, її дочці Поліні Кошарній і її чоловікові Олексію. Друга відмінність: Suziria протягом останніх років відбудовує вертикаль корпоративного управління — з чітким розподілом зон відповідальності власників, радою директорів, наглядовою радою тощо.

QuoteЩе 2021 року власники Suziria ухвалили важливе рішення – про вихід з операційної діяльності.

Операційне управління компанією передали раді директорів, до якої входили керівники напрямів, фінансовий, IT і HR-директори. Зі свого боку контроль за радою директорів і стратегією розвитку здійснювала наглядова рада, або борд, куди ввійшли Тетяна Потапова, Олексій і Поліна Кошарні та ще три зовнішні експерти.

Очолила цей борд Поліна. За її словами, його було створено з двох головних причин. Перша полягала в тому, що компанія швидко зростала, і власники розуміли, що їм бракує часу й компетенції, щоб трансформувати її, налагодивши правильне корпоративне управління – особливо, якщо робити це «зсередини». Другою причиною була потреба вивести всі дискусії з рівня сім’ї на рівень наглядової ради – із зовнішніми експертами, яким довіряють всі три власники. З 2022 року й до сьогодні до складу борду, крім власників, входять Ірина Стародубова, Олег Дрінь і Тарас Кириченко.

35.png

Що робив борд Suziria після вторгнення окупантів

Навіть під час «періоду ручного управління» борд-мембери брали активну участь у справах компанії. Ірина Стародубова потрапила в окупацію й вийшла на зв'язок лише наприкінці травня 2022-го, а от Олег Дрінь і Тарас Кириченко з першого дня повномасштабного вторгнення окупантів були постійно присутні на засіданнях штабу. Олег, який перебував в Україні, допомагав шукати нові приміщення для релокації бізнесу.

QuoteУже на початку другого тижня великої війни було ухвалено рішення виробництво у Харкові повністю не припиняти, але шукати місце під новий, додатковий майданчик для виробництва та складу.

Приміщення знайшли в травні — у Калуші. А наприкінці липня виробництво кормів для птахів і гризунів, ласощів і всього, що із цим пов'язано, уже було запущено. Рецептуру довелося трохи переформатувати, тому що деяких інгредієнтів не було — потужності основного постачальника компанії залишилися в Мелітополі. Але це було повноцінне виробництво, яке успішно пройшло всю необхідну сертифікацію за міжнародними стандартами.

Suziria швидко створила сучасні склади за межами Харкова

Suziria швидко створила сучасні склади за межами Харкова

У липні представники Suziria підписали договір оренди складу. У той момент його власник ще заливав поли в приміщенні. А вже в листопаді товар відвантажували з інстальованої системи стелажів.

Як Suziria Group змогла швидко відродити бізнес

«У серпні 2022 року ми зробили з командою повноцінну страт-сесію, ставлячи запитання: що далі? — розповідає Поліна Кошарна. — Це була не стратегія з нуля, ми уточнювали ту стратегію, яку розробили у 2021 році на три роки. І тоді ми зробили чотири квадрати на шкалі координат. Перший квадрат — «Швидка перемога», другий – «Південна Корея» (тобто в нас менша площа, але економічно ми швидко зростаємо). Третій — «Заморожений стан». І четвертий — "Найгірший».

За словами Поліни, головним завданням було не думати, чим відрізняються ці сценарії, а домовитися, що саме потрібно робити в кожному з них, незважаючи ні на що.

«Наприклад, ми зрозуміли, що є речі, як-от ті самі автоматизація та диджиталізація, які ми маємо робити в будь-якому сценарії. Четвертий квадрат ніхто не розглядав, але навіть найпесимістичніший варіант — це фундамент, що теж посилює будь-яку компанію. І це справді посилило відчуття впевненості», — говорить вона.

Бізнес Suziria відроджувався досить швидко. Якщо порівняти березень 2022-го із січнем того самого року, то гуртові продажі впали приблизно на 50% (у той час компанія ще не вивезла власний склад із Харкова, а з понад 100 магазинів на кінець березня – початок квітня працювали приблизно 40).

Зараз у компанії працюють понад 150 магазинів. Suziria Group відкрила не тільки виробництво в Калуші, а ще й великий склад і офіс у Львові, а також активно працює над запусками нових складу й виробництва на території України.

QuoteЩодо запущеного виробництва, то до Калуша було перевезено тільки частину обладнання, що не суттєво зменшило потужність виробництва в Харкові.

Зроблено це було через те, що в Харкові, як формулюють це власники, «залишається серце компанії» – разом зі значною частиною співробітників, що не бажали евакуюватися з міста.

Харків залишається для компанії Suziria важливим містом

Харків залишається для компанії Suziria важливим містом

Сьогодні компанія майже кожного тижня відкриває новий магазин, постійно нарощуючи географічну присутність MasterZoo – переважно в центрі й на заході країни. Компанія «заходить» у міста-супутники з населенням понад 30 тис., у міста, де магазинів до того не було взагалі, і розширює присутність у містах-мільйонниках, де вже присутній її бренд. У планах на 2023 рік — відкриття 60 нових магазинів.

Паралельно розвивається й онлайн-напрямок продажів MasterZoo: з доставленням до будь-якого населеного пункту, де працює пошта. Ба більше: з березня 2023 року в Києві Suziria запустило доставлення товарів для домашніх улюбленців із Glovo.

QuoteУлітку 2022-го в Suziria створили відокремлений міжнародний маркетинг, який займається експортом і що важливіше – «інтернаціоналізацією» власних брендів, як це називають у компанії.

Навесні 2023 року цей напрямок виокремився в компанію Suziria Brands, до складу якої входять шість брендів.

«До війни ми були дуже зосереджені на Україні й недостатньо приділяли увагу експортному потенціалу», — пояснює Поліна Кошарна. «Недостатня увага» у випадку Suziria Group – це приблизно 5% обороту та присутність на таких ринках, як-от Молдова, Азербайджан, Грузія, Йорданія, Чехія, Німеччина, США – загалом 15 контрагентів у дев’яти країнах. У 2023 році планується додати щонайменше вісім клієнтів більшою мірою в країнах Західної Європи. Компанії вже вдалося міцно вийти на ринок Нідерландів, є два великі контракти з Польщею та Іспанією.

У Львові компанія Suziria відкрила новий склад та офіс

У Львові компанія Suziria відкрила новий склад та офіс

Чим фільм «Не дивися вгору» вразив засновницю Suziria

«За весь час, коли ми будували компанію, було кілька фінансових криз, — говорить Тетяна Потапова, — І ми зрозуміли, що коли ти в бізнесі, то маєш бути готовим «обнулитися» будь-якої хвилини. Але якщо можеш продукувати додану вартість, ти піднімешся. Питання в тому, як швидко піднімешся та з ким. Тому навколо тебе мають бути люди — не просто професіонали, але ще й ті, з якими в тебе збігаються цінності».

Є й третій складник, не менш важливий. Тетяна пригадує, яке враження справив на неї у 2021 році фільм «Не дивися вгору».

«Я ще тоді собі так подумала, що ми настільки відвикли приймати рішення, особливо незручні, що з'явилася тенденція: а може, переждати, а може, воно відпаде", — говорить вона.

За її словами, у 1990-х рішення ухвалювалися швидше. Правильні чи неправильні, реальні чи нереальні — але вони ухвалювалися з більшою готовністю.

QuoteВисновок із цього такий: яким би неприємним, болючим і незручним не було рішення, його однаково треба приймати швидко, бо відкладення рішень призводить до трагедій.

Тетяна Потапова впевнена: в екстремальних умовах їхній бізнес вистояв саме завдяки швидким рішенням. А ще тому, що колись засновникам дуже пощастило, що їхній бізнес став подовженням їхнього хобі – любові до домашніх тварин.

Подякувати 🎉