Час від часу підприємствам доводиться змінювати локацію. Раніше це було пов’язано переважно з масштабуванням, тож переїзд був справою не частою та добре спланованою заздалегідь. Тепер, під час війни, релокація – вимушена необхідність. Адже передусім вирішує питання безпеки. Так, 800 українських компаній, за даними Міністерства економіки, були змушені перевезти виробництва подалі від зони ведення активних бойових дій. Спонукає до переїзду бізнесу також необхідність шукати менші площі, бо зменшилася виробнича активність. Та є й такі компанії, що навпаки розширюються й збільшують потужності. Через які б обставини ваш бізнес не міняв «місце проживання», він стикається з чималим комплексом завдань.
Кожен власник хоче, аби переїзд мінімально вплинув на працездатність бізнесу та жодним чином не відбився на виконанні замовлень. Адже ризикувати репутацією або клієнтами не готовий жоден підприємець. Звичайно, можна виготовити продукції про запас, аби продовжувати відвантажувати замовлення, коли виробництво не працюватиме. Але відновити роботу бізнесу — завдання першочергове. Наша компанія перевозила виробничі потужності та офіс тричі, тож вивела певний алгоритм переїзду. Ділюсь лайфхаками, що зроблять вашу релокацію комфортною та вдалою.
Як бізнесу переїхати швидко та на що звертати увагу
Зробіть план розміщення на новому місці
Нове місце, звісно ж, завжди має іншу геометрію, розміри, комунікації. Тож переїзд — це не просто перевезення обладнання, це — повне переписування техпроцесу. Щоб все працювало злагоджено, слід врахувати, де розмістити виробничу лінію, куди прибуватиме сировина, де буде лабораторія, як буде складатися продукція, щоб вона не перекрила логістичні маршрути на підприємстві. Планувати краще одразу «на виріст», аби зі збільшенням потужностей підприємства не довелось робити перестановку знову.
Поділіть на етапи та залучіть додаткові ресурси
Переїзд краще проводити у декілька етапів, запустивши паралельно процеси демонтажу обладнання в одному приміщенні і його установки на іншій локації. Це дозволить не зупиняти виробництво повністю та скоротить тривалість переїзду. Такий «паралельний» підхід потребуватиме залучення більшої кількості людей, техніки, а отже й фінансів. В нашому випадку, збільшивши бюджет на релокацію на 25%, вдвічі скоротили необхідний для цього час.
Закладіть перспективу росту бізнесу
Під час пошуку нового приміщення важливо звернути увагу на те, чи є можливість взяти в оренду додаткові площі в майбутньому. Це спростить ваше життя, коли бізнес виросте й, замість переїжджати, можна буде розширитися.
Навіть якщо зміна локації виявиться неминучою, додаткові 100 м² від вашого поточного орендодавця дадуть ще декілька місяців спокійної роботи та час на підготовку до переїзду.
Дослідіть комунікації
В першу чергу мова про електромережу, адже навіть маленькі виробництва енергомісткі. Вибираючи нове місце для компанії, краще вивчити потужність вхідної мережі, наявність поруч електростанцій та потенційні ліміти для окремого споживача на локації. Крім номінальної потужності, також варто з’ясувати, чи є технічні умови, щоб збільшити споживання електроенергії в майбутньому.
Це ж стосується води та водовідведення. Люди недооцінюють наслідки від проблем з каналізацією, поки вона не заб’ється або не спричинить підтоплення.
Поспілкуйтеся з орендодавцем
Власникам варто особисто спілкуватися з орендодавцем, аби краще зрозуміти, з ким маєш справу. Це шанс відсіяти непорядних власників, а отже, уникнути потенційних проблем чи взагалі нового переїзду.
Так нашій компанії після дворічної оренди довелося перевезти офіс та виробництво через те, що у власника приміщення почали виникати додаткові вимоги, які раніше узгоджені не були.
Підготуйте колектив
Діліться зі співробітниками своїм баченням переїзду, планами те перспективами, що він відкриває. Розуміння процесів, що відбуваються в компанії, діє на людей як заспокійливе. Це дозволить колективу згуртуватися, збільшить мотивацію до подальшої роботи та зробить релокацію більш комфортною.
Але також люди мають розуміти ризики переїзду. В разі, якщо процес затягнеться, можна втратити замовлення чи клієнта. І це проблема всієї компанії.

Підготуйте команду до переїзду. Фото: Віктор Андрухів.
Три поширені помилки бізнесу, що переїжджає
Помилка №1. Надто поспішати
Через поспіх можна пропустити важливі деталі, які обмежуватимуть після переїзду. Наприклад, квапилися й не помітили, що в половині офісу стара проводка, яка не витримує навантаження і яку врешті доведеться змінити. Або не врахували заходи безпеки для виробничого приміщення. Подібних питань багато, і на них витрачатимете додаткові час та гроші. Тож під час переїзду краще «поспішати повільно».
Помилка №2. Недооцінити бюджет
Реальна вартість переїзду ніколи не відповідає очікуванням. Раціональний варіант — взяти свої підрахунки та помножити їх мінімум на два. Навіть таким чином окремі видатки лишаться не врахованими, але проблем буде менше. І на витрати не доведеться брати кошті з обігу.
Помилка №3. Перебільшити готовність команди до переїзду
В колективі часто панує думка, що переїзд зроблять «спеціально навчені люди», і треба буде просто їздити за новою адресою на роботу. Але це не так. Більшість всього, що пов’язано з релокацією, лягає на плечі команди. Важливо тверезо оцінювати її мотивацію та залученість у процес переїзду. Якщо колектив пасивний — уникнути проблем та конфліктів буде складно. І це негативно впливатиме на роботу в майбутньому. Тому, як писав раніше, команду варто морально готувати до переїзду.
Кожна релокація — унікальна та неповторна. Тож навіть наші лайфхаки не врятують від прорахунків та факапів, але можуть зменшити їхню кількість. Переїзди – попри виклики та ризики для бізнесу – обов’язкова умова його росту. Адже неможливо створити велику компанію без фізичного збільшення площ та кількості об'єктів, які забезпечують роботу. До гнучкості ведення бізнесу нас спонукають також воєнні реалії. І вміння швидко змінювати місце роботи підприємства без втрати виробничої ефективності – нова українська суперсила.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора