Facebook Pixel

Краудфандинг в Україні: як він працює та чим корисний у бізнесі

Краудфандинг в Україні: що це таке, які платформи існують та які переваги. Фото:  Unsplash / Windows

Краудфандинг в Україні: що це таке, які платформи існують та які переваги. Фото: Unsplash / Windows

Краудфандинг – це залучення коштів від значної кількості сторонніх осіб для фінансування певного проєкту. В Україні краудфандинг можна поділити на три напрямки: збір коштів на благодійні та соціальні проєкти, творчі або бізнес-проєкти, наприклад, стартапи. The Page дослідило: які краудфандингові платформи є в Україні та як зібрати на них кошти.

Краудфандинг в Україні

Поняття «краудфандингу» або спільного, гуртового фінансування досить нове в Україні, проте вже має певну історію та позитивний досвід. І фактично нічим не відрізняється від світових тенденцій. Головні відмінності полягають лише в закріпленні такого громадського фінансування на законодавчому рівні в більш розвинених країнах, наприклад, США.

На сьогодні в нашій країні створені спеціалізовані краудфандингові онлайн-платформи, які є посередниками між авторами проєктів і спонсорами. Фінансування на таких майданчиках здебільшого здійснюється на благодійній основі. Спонсор може отримувати фінансову винагороду, однак це може бути й сувенір або ж примірник створеного за результатом краудфандингового проєкту твору або виробу.

Telegram Logo

Старший юрист, адвокат Inpraxi Law Роман Кобець пояснює, що такі майданчики працюють за двома принципами:

  • «все або нічого» – автор проєкту отримує кошти лише у разі, коли зібрав 100% заявленої суми. Якщо з фінансуванням не склалося — гроші повертаються спонсорам;
  • за гнучкою системою – автор отримує кошти, коли проєкт зібрав певний відсоток від заявленої суми, найчастіше від 50%.

Платформи з краудфандингу

Українці використовують як міжнародні, так і національні краудфандингові платформи. З міжнародних найпопулярнішою є Kickstarter. Майданчик працює з 2009 року та має найбільшу у світі мережу спонсорів. Однак, на жаль, наші громадяни не можуть тут самостійно зареєструвати проєкт. Така можливість є лише для таких країн: США, Велика Британія, Канада, Австралія, Нова Зеландія, Нідерланди, Данія, Ірландія, Норвегія, Швеція, Німеччина, Франція, Іспанія, Італія, Австрія, Бельгія, Швейцарія, Люксембург, Гонконг, Сингапур, Мексика, Японія, Польща, Греція та Словенія.

А тому для краудфандингу на Kickstarter українцям необхідно залучення посередника – резидента однієї із зазначених країн, який відкриє рахунок у банку, куди будуть надходити кошти, сплачуватиме податки й комісії.

Так само з українських платформ наразі популярні: «Спільнокошт», RazomGo, GoFundEd, StartEra, Ulule тощо. Безумовно, за обсягами вони поступаються відомим міжнародним майданчикам, однак на сьогодні вони є драйверами краудфандингу в Україні.

Переваги краудфандингових сайтів

Перевагами краудфандингових сайтів є:

  • витрата коштів за цільовим призначенням. За правилами більшість сайтів не дозволяють витрачати кошти меценатів на потреби, не зазначені в проєкті;
  • широка спеціалізація. На краудфандингових порталах можна втілити як і бізнес-ідеї, так і соціальні або благодійні;
  • прозорість. Будь-якій людині доступна в повному обсязі інформація про проєкти;
  • націленість на результат. Кожен власник проєкту повністю звітує про те, на якому етапі перебуває реалізація його справи. У разі провалу продукту після виходу на ринок, гроші залишаються в краудфандера. Якщо ж він не став опікуватися проєктом після отримання коштів, гроші повертаються до власників;
  • доступність. Переважно мінімальний поріг вступу до проєктів відсутній. Інвестувати можна, маючи лише доступ до інтернету та вільні кошти;
  • простота в користуванні. Краудфайдингові платформи забезпечують найпростіший і найзрозуміліший для пересічного користувача інтерфейс, без підписання великої кількості документів, особистої присутності та складного структурування.

Крім того, такі платформи містять певні вимоги, дотримання яких є обов'язковими перед початком залучення інвестицій / фінансування. Зокрема, є вимоги до презентації проєкту, актуальності, команди, бюджету, строків, мети й механізму втілення ідеї.

QuoteВ’ячеслав Устименко, керівний партнер юридичної фірми Icon.Partners розповів The Page, що перед додаванням проєкту до платформи потрібно уважно ознайомитися з її правилами. «Ідея може не підійти під специфіку платформи, а витрачений час не повернути. Платформи також можуть не співпрацювати з фізичними чи комерційними юридичними особами, уточніть це заздалегідь. Розробіть детальний опис і стратегію розвитку проєкту. Фінансування не відбудеться, якщо зазначити лише назву й кілька речень про ідею. І врахуйте, що майданчики стягують комісію із зібраної на проєкт суми», — зазначив експерт.

Зазвичай вартість послуги за таке розміщення становить 10 — 15% комісії від суми зібраних коштів.

Як організувати краудфандинг?

Успіх стрімкого поширення краудфандингу забезпечує вдала ідея чи проєкт, реалізація якого зацікавить широке коло людей. Важлива актуальність проєкту, доступне донесення до потенційних вкладників механізму його реалізації.

«Щоб розпочати збір коштів, носії бізнес-ідей визначаються з порталом, куди люди переказують гроші за проєкт. Слід врахувати умови збору коштів, як-от: чи дають змогу платформи отримати гроші, якщо їх зібрано менше суми; чи дають змогу отримати в повному обсязі збори, що становили понад 100% заявленої суми тощо. Крім того, потрібно прописати портрет свого інвестора; продумати поріг фінансування; розробити рекламні ролики для залучення коштів тощо».

Роман Бабіцький

Роман Бабіцький

голова Ради з питань іноземних інвестицій та економічного розвитку України

До речі, наразі в Україні краудфандинг переважно виражений у фінансуванні стартапів із запровадження інноваційних проєктів у галузі розвитку комп’ютерних технологій. Адже він — ефективний спосіб залучення інвестицій у стартап-проєкти, які не відповідають критеріям фінансистів. І є гнучкішим і сприяє експериментам.

Зауважимо, що не менш важливим для успіху проєкту є запровадження для благодійників системи винагород, які вони зможуть отримати за свої вкладення.

Quote«Благодійники», які мають намір інвестувати, мають розуміти, що таке інвестування за своєю суттю не є фінансовою діяльністю, а більшою мірою своєрідною пожертвою, спрямованою на реалізацію перспективних бізнесових проєктів. Внаслідок їхнього втілення можливе, наприклад, покращення життя в певному регіоні чи сфері діяльності або задоволення певних естетичних, культурних потреб тощо», — говорить адвокат компанії «Інвестмент Сервіс Юкрейн».

Які переваги краудфандингу в бізнесі?

Це насамперед можливість залучення коштів на умовах благочинних внесків. Адже у такому разі автор проєкту матиме реальну змогу його реалізувати без вкладення значних особистих інвестицій або й взагалі без них.

«Із застосуванням спільного благочинного фінансування відпадає потреба в пошуку інвесторів для реалізації певного проєкту, пошук і залучення коштів яких також зазвичай є досить складним процесом»

Олександр Озеров

Олександр Озеров

Адвокат компанії «Інвестмент Сервіс Юкрейн»

Крім того, краудфандинг допоможе якщо, наприклад, у вас вже є готовий продукт, який потрібно протестувати, або ви бажаєте випустити продуктову лінійку без власних вкладень і кредитів. Ще один варіант: у вас є продукт, який зачіпає своєю історією і він може назбирати сотні вподобайок і коментарів у соцмережах.

Юридичні аспекти в краудфандингу

Оскільки на законодавчому рівні в Україні наразі застосування краудфандингу не визначене, то прояви громадських інвестицій закріплюються укладенням простих договорів між сторонами таких відносин. У них визначаються мета, цілі, які досягаються, участь «благодійника» в здійснюваній діяльності тощо. На жаль, така ситуація відлякує багатьох інвесторів і не дає краудфандингу максимально розвиватися в нашій країні.

Водночас краудфандинг сьогодні відкриває можливості для підприємців та інвесторів. Допомагає тим, хто хотів би влитися в наявний бізнес, вклавши комфортну суму коштів.

Quote«Краудфандинг дає змогу звичайному підприємцю залучити значні суми інвестицій для свого проєкту на умовах, які вигідніші, ніж пропонують банки й інші фінансові установи. Через масовий характер краудфандингу підприємці мають змогу заявити про свій проєкт великій кількості людей і знайти однодумців або партнерів», — резюмує юрист юридичної групи LCF Олексій Недошовенко.

Коментарі

Всі новини